Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra total flow ??

  • Gaastra total flow ??

    Publicerad av pajas på 10 oktober, 2002 vid 17:53

    Läst i Windsurf UK Om Willy Blaauw …. numera segel designer hos Arrows .. tidigare Neil Pryde. Gaastra

    I artikeln togs Gaastra Total flow upp.
    Tydligen ett total floppat race segel ….. nån som har lite uppgifter om vad det var för nått slags segel och vad som gick fel ….

    det är lite otäckt att missat nått sånt, ska aldrig ta paus i mitt surfande igen

    stinger svarade 21 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oscar

    Medlem
    10 oktober, 2002 vid 19:09

    Egentligen var det nog inte seglet i sig som det var fel på. Snarare en marknadsmässig felbedömning. Man var nämligen tvungen att ha kortare och styvare master än normalt vilket gjorde att man var tvungen att köpa en ny mast för att seglet skulle funka. Och hur många vill göra det förutom tävlingsseglarna? Så det blev ingen försäljningsuccé direkt…

    Egentligen var Simmer först med konceptet med sina Cyberrace.

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 07:01

    Det Oskar säger stämmer. När det gäller själva segeldesignaen handlade det om en slags lös mjuk masttoppsförlängning man satte på den vanliga masten?. Denna topp var supermjuk och böjde sig rejält. Både total flow och Simmers Cyberrace kan betraktas lite som föregångare till dagens segel men vid utställd topp. Man kom dock på att det i princip var själva toppens bredd räknat från där själva masten slutade som spelade roll, dvs man kunda kapa den krångliga extraförlängningen.

  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 08:58

    Oscar och Ola H. har gett dig en bra beskrivning av vad det handlar om. När jag testade seglet (en 7.8) så var det grymt för sin tid, planade väldigt tidigt med bra fart. Att det krävde särskilda master och var rätt så pilligt med toppen (och fästet) gjorde att det aldrig blev något.

    Hittade en bild på seglet där du tydligt kan se en liten “skarv” mellan masten och själva toppen (precis ovanför översta lattan vid mastfickan). Där sitter själva fästet för topplattan.

    Surfa På!

    otdrWindsurf_SailsGaastraTotal_FlowF111.jpg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 10:02

    Ser rätt så läckert ut iallafall……..

    Syns att NP kopierat toppen under -98-00 med shertipp, enda skillnaden är ju att NP inkluderade toppen direkt i seglet. En rx1-topp ser mkt lik ut…………men lustiga toppar är history nu…………..får se när de dyker upp igen……..

  • pajas

    Medlem
    11 oktober, 2002 vid 12:13

    tack så mycket … nu vet jag vad det handlade om
    var iaf ett snyggt segel …

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2002 vid 18:24

    Shear-Tip är någonting helt annat.

    Både CyberRace och TotalFlow hade ett akterlik som satt under spänning. Shear Tip är det HELT MOTSATTA. En ShearTip har ingen spänning alls från akterliket untan en arm som ser till att masttoppen flexar maximalt.

    TotalFlow och Cyberrace gav bra bottebdrag, men hade problem med den övre delen av vindregistret.

    ShearTip var riktigt bra på vattnet. Seglingsmässigt var det kanon, men man måste vara lite aktsam med tekniken. De flesta ägare var inte det och NP tröttnade på alla reklamationer.

  • anders_hoffman

    Medlem
    12 oktober, 2002 vid 20:57

    det ser minst sagt häftigt ut!! nån som testat?? det lär ju bli en rejäl j-a twist när det väl brallar i!! Har det cambers??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 oktober, 2002 vid 22:57

    cyberrace hade problem i det övre registret ja. total flow går att hålla i sjukt mycket vind för å vara från 98(har inte seglat nyare racesegel) samtidigt som det går igång tidigt med lite mindre nedhal… Gaastraseglet har inte ett sträckt akterlik när man drar i nedhalet ordentligt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 oktober, 2002 vid 15:20

    öhh gäller det ovanstående bara “total flow”? Hur är det med gaastra flow 99 är det samma sorts segel?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 oktober, 2002 vid 18:44

    staffan – detta är ju något för dig! du är ju kung på total flow.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2002 vid 21:42

    Nej, i alla fall är mina två Gaastra Flow 1X resp 3X “konventionella” cambersegel.
    /Lars

  • markram

    Medlem
    17 oktober, 2002 vid 11:32

    Är du nöjd med Flow-eglen?
    Vilka storlekar kör du med?

  • stinger

    Medlem
    17 oktober, 2002 vid 13:27

    Jag har ett Gaastra Flow 3x 6:0. Jag tror aldrig att jag har seglat så jävla överriggad (eller så fort heller) innan jag bytte ut mitt gamla 5:8 utan cambers mot 3-camberseglet Flow 3x. Jag är helnöjd, fundrar starkt på att försöka skaffa en 5:0 också.
    Vet inte vad speedfantomerna säger: Räcker det med tre cambers för speed??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra total flow ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.