Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra Vapor -11, rigghjälp…

  • Gaastra Vapor -11, rigghjälp…

    Publicerad av henryk på 11 april, 2012 vid 07:24

    Pinsamt – borde ju skriva detta inlägg anonymt men får stå ut med skammen… 😉 försöker rigga mina nya fiolårsfynd; gaastra vapor -11 på tillhörande gaastra 100% mast…. och fattar inget….

    Har ju sett otaliga racesegel riggas – men inser nu att jag aldrig gjort det själv…
    “Easy as one, two, three” säger duden på den har filmen:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=AWzxt-z_osw”]Rigging the Vapor – YouTube[/ame]

    Har kollat den och läst ett antal instruktioner, så har ju en uppfattning hur det hela går till – i teorin. Dock svårt att veta vad som menas med tex “80% downhaul”, 80 av vadå ?
    (får för mig att om detta hade varit NP så hade det stått exakt hur många cm…)
    Skitsamma – detta kräver nog lite känsla – som jag inte har… och man vill ju inte sabba dom nya trasorna…

    Bild 1 visar hur långt jag kommer, förlängning och bom enligt spec – MEN FÅR INTE PÅ CAMs på masten (utom den översta)…
    “Play with your outhaul and downhaul” säger snubben på filmen…
    “Dont use excessive force” är ett annat råd – hmmm, e jag alldeles för svag i nyporna kanske? Ser ju att gå skitlätt på filmen…

    Bild 2 visar hur mycket nedhal jag orkar dra (med 5-56 på blocken) -det är väl ca 10 cm kvar på bilden – sen ska man ju släppa på nedhalet en del innan man trycker på camsen… ser rejält släppt ut på filmen !?

    Kunde ju avvaktat med riggning tills på plats i grustaget, där jag säkert fått hjälp, men ville provrigga på den soliga altanen i påskhelgen, och … f…. !!!?!??

    tacksam för svar…
    /henryk

    vindsokaren svarade 12 år sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • kinetic

    Medlem
    11 april, 2012 vid 08:15

    Nya segel brukar göra mer motstånd första gångerna man riggar…Testat med lite mer uthal?

  • irieman

    Medlem
    11 april, 2012 vid 09:56

    Hej!

    Har också ett Gaastra Vapor och tricket brukar vara: Dra nedhal en bit dock inte hela vägen, sedan så drar du fullt uthal eller t o m lite mer och efter det så brukar man kunna få i cambersen. Efter detta så drar du fullt nedhal som det ska vara och släpper på uthalet ifall det är för mycket. Har för mig att det var så jag gjorde, men jag har inte riggat seglet sedan förra sommaren så jag kan ha glömt bort någon detalj. Jag har ingen nedhalsvev så det är ganska slitigt att rigga.

  • jester

    Medlem
    11 april, 2012 vid 11:12

    Har inte Gaastra Vapor, men lite tips kan man ju kanske överföra till ditt segel?

    Vänsteranden i mastfickan, och tryck ner på lattan, sedan trycker du med handloven på cambern med höger hand. Börja med cambern ovanför bommen, och jobba dig nedåt. Just cambern ovanför bommen brukar jag ta vänsterhanden runt masten och lyfta uppåt och trycka på samma sätt med höger.

    Om den nedersta är överjävlig att få ordning på så kan man, försiktigt!, sätta ena foten på lattan, lyfta masten uppåt och sedan snäppa på cambern med lediga handen.

    Jag brukar aldrig sätta på bommen förrän jag fått på alla cambers på mina segel (även om tillverkaren har sagt att man skall göra det).

    Bästa tipset? Be om hjälp från en ärrad slalom/speed seglare på stranden. Du får garanterat hjälp!!!

  • mick

    Medlem
    11 april, 2012 vid 14:42

    Hej, jag hyrde Vapors och insåg att följande krävdes för smidig riggning:
    1. Dra nästan fullt nedhal för att få på bommen.
    2. Dra så mycket uthal du kan.
    3. Släpp nedhalet 7-8 cm.
    4. tryck på cambers enl. Jesters tips.
    5. dra nedhalet fullt.
    6. justera uthalet.

    På de 2011or jag hyrde (5.7 och 6.4) var nedhalet väldigt känsligt. Skillnaden mellan skönt driv framåt och tung påse är hårfin. Jag tyckte 1cm mer än spec var skönt för halvvindssegling. Rek.spec blev tungt och bängligt i byarna. För speed kan man nog dra ytterligare 1cm.

    OCH använd en vev för nedhalet. I alla fall om du har kassa diskar som jag 😉

    Lycka till! / Mick

  • tbsurf

    Medlem
    11 april, 2012 vid 14:45
    henryk;685805 wrote:
    Kunde ju avvaktat med riggning tills på plats i grustaget, där jag säkert fått hjälp, men ville provrigga på den soliga altan
    /henryk

    lugnt..

  • marden

    Medlem
    11 april, 2012 vid 14:47

    när du kommit så långt som på bild 1,
    spänn uthalet mycket ,
    släpp nedhalet helt (kanske du får hjälpa segelt upp lite förbi förlängaren med händerna),
    snäpp på cambersna
    dra till rek nedhal (kommer kanske krävas vev)
    ut o kör
    om du vill spara lite på seglet lyfter du av camberna för hand i omvänd ordning..

  • henryk

    Medlem
    11 april, 2012 vid 20:30

    Haha – tack för alla svar, på ett något frustrerat inlägg !
    Får ge mig på det i helgen igen, bra att få lite input…
    En sak e klar iallafall, det är uppenbarligen inte lätt som plätt, som det sägs i (reklam) filmen…
    Mer uthal än spec har jag inte testat… intressant att Jester gör tvärtom dock, i filmen ser ju faktiskt seglet rejält bukigt ut när freestala-markus trycker dit dom, och nedhalet riktigt löst, som Mården skriver. Micks beskrivning stämmer ju nästan precis med medföljande instruktioner… stämmer med bommen, kräver mycket nedhal för att få dit.
    Vev e nog definitivt nåt jag bör skaffa – så jag inte pajar redan innan seglingen 🙂
    -Nu får jag se till att få koll på det här innan Fituna-premiär, som man hoppas är bara ett par veckor bort…!
    /henryk

  • mahi

    Medlem
    11 april, 2012 vid 21:36

    När du skickar in masten i maststrumpan, se till att masten hamnar ovanför samtliga cambers/lattor. Ser ut som om masten hamnat under din nedersta på dina bilder. Blir svårt att få på den då.

    Har ett antal vapor 2009 som var förhållandevis lättare att rigga än mina 2011…

    Köp nedhalsvev alt North XTR/XTI förlängare med nedhalspump.

  • jester

    Medlem
    12 april, 2012 vid 09:07

    Största anledningen till att jag inte blandar in bommen förrän allt är klart är att det går snabbare att rigga då. Och har man lärt sig rätt teknik så kan man nog tillämpa “min” teknik på alla race-segel. Dock på egen risk… 🙂

  • bicless

    Medlem
    12 april, 2012 vid 22:01

    Jag har kört micks metod på alla fullcambersegel jag testat och det har funkat hittils.

    Enda undantaget var en north warp formula där cambern ploppade av direkt om man genomförde Mick steg 3 så då fick man klara sig utan det steget. Men på alla andra segel kör jag det steget också då cambers blir lättare ploppa på med slappt nedhal.

  • tranan

    Medlem
    13 april, 2012 vid 07:12

    Hm, jag har fått för mig att när cambrarna väl är på plats så behöver man släppa på uthalet innan man drar nedhalet fullt. Dvs mellan Micks steg 4 och 5. Men den uppfattningen är inte alls evidensbaserad – det kanske funkar att dra nedhalet med uthalet hårt draget?

  • dr-masse

    Medlem
    13 april, 2012 vid 08:05

    Henryk, du ser ju ut att bo i Bromma. Kanske knalla in på Skidsport och fråga efter Per Cullin så lär du få exakt de tips och råd som behövs, utöver de du redan fått här?

    För övrigt känner jag igen din situation alltför väl… var exakt likadant för mig första gången jag skulle rigga ett Simmer räjssegel med fet mastficka för några år sedan. Första gången var rena parodin och jag undrade om jag visste något alls om hur man riggade vindsurfsegel, men när jag väl hade fått ordning på rätt teknik och insåg hur pass mycket nedhal det faktiskt krävdes så gick det fin-fint. Faktiskt enklare och snabbare än min gamla räjstrasor från 90-talet.

  • henryk

    Medlem
    15 april, 2012 vid 13:46

    @dr Masse 686015 wrote:

    Första gången var rena parodin och jag undrade om jag visste något alls om hur man riggade vindsurfsegel

    Ha- precis så där kändes det – e ju trots allt 30 (!) år sen jag riggade ett surfsegel för första gången :-)…

    Nåja, nu är det gjort…
    Inhandlade vev, drog nedhalet nästan fullt typ 2-3 cm kvar, på med bommen, fullt uthal enl spec, släppte uthalet nedtill till typ 20 cm, nu gick alla cambers på utom den nedersta, släppte nedhalet mer och där sattt den också… Drog fullt nedhal med veven…

    Lustigt. i det läge jag tryckte dit cambers, släppt nedhal, fullt uthal var jag ju i första försöket också, men det verkar som att det var neddraget till nästan fullt nedhal först och sen släppa efter som gjorde att det hela gick lättare…

    Skönt, självrespekten återställd ! Ska rigga dom större storlekarna när snön smält bort från gräsmattan – sen återstår fintrimmet…

    Vev funkar ju, lite bengigt dock, gillar inte riktigt den sjuka? snedbelastningen på pin-hålet i förlängaren – som ju vida måste överträffa det moment som mastfoten kan åstadkomma… Kanhända räcker det att köra med vev de första gångerna, och sen dra med en rejäl “pinne” med rätt teknik (rak rygg osv..) Skulle kännas bättre om vevens tapp höll sig helt rak i förlängaren…

  • kinetic

    Medlem
    15 april, 2012 vid 14:30

    Henryk: Jag drar alla mina segel (race som dina) utan vev, även 11.0 som är mäktigt tungt att dra ner…Jag gillade inte vev av flera orsaker, en var den du nämner, en annan att den “käkade” tamp. Iaf fördelen med vev är väl att det är lätt att få till “fintrimmet”. Seglena brukar bli lättare att nedhala efter att du använt de 3-4 gånger. Jag smörjer rullarna i seglet samt förlängaren med Biltemas “Teflonspray”, utan denna spray var det omöjligt att dra tillräckligt nedhal, iaf för mig.

  • mahi

    Medlem
    15 april, 2012 vid 21:38

    Eller köpa North förlängare…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra Vapor -11, rigghjälp…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.