Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gamla slalombrädor?

  • Gamla slalombrädor?

    Publicerad av mes på 9 juli, 2006 vid 09:10

    När jag började segla för massa år sen så körde de duktigaste hemma i “viken” svenska cupen på slalombrädor som var ca 54-55 cm breda, tex Sputnikarna eller Copello och vad dom nu hette. Jag undrar vad skillnaden är om man tar tex en snabb slalom anno mitten 90 talet plus minus ett par år jämfört med de nya “speed”-brädorna ni kör med? Hastigheten verkar inte skilja så mycket?
    Jämförelsen måste ju bli med de små speedbrädorna eftersom volymen på slalombrädorna var ganska låg och krävde sin vind.

    🙂

    fredrik-ygge svarade 17 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • jester

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 09:46

    Största skillnaden är att dagens små slalombrädor är otroligt mycket lättare att köra fort med. Dom är helt enkelt mera förlåtande än dom gamla brädorna. Körde själv en Sputnik 265 på 90-talet, och visst var den snabb, men oj vad jag slog mig när jag körde den brädan.
    Under en bra seglare så är dom gamla ungefär lika snabba som dagens brädor, men för en normal seglare kommer dagens brädor att gå snabbare utan tvekan. Speciellt över lite längre sträckor.

  • carrera

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 17:58

    mm jo mer svår bemästrad är sant, men skillnaden en sådan där “riktigt bra dag” med plattvatten (ganska få tyvärr) är som att jämföra en ferrari o en Länstrafik buss i känslan, gissa själv vilken som är vilken!!!!! svårt dock att säga vilken som är snabbast i IRL har inte börjat med GPS ännu! Säljer nog aldrig min Sputnik WCR Proto..
    Ps. 90-talets slalom brädor har ju nästan samma mått som dagen rena speed brädor typ missil osv. o då är de troligen lika svårkörda i lite sjögång! men jämför man dagens “breda Slalom diton” med 90-talets Slalom så är ju de nyare lättare att köra fort med!

  • jester

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 19:00

    Njae… Det är nog bättre att jämföra med en äldre Ferrari och en ny Ferrari. Eller ännu hellre en Porsche från 70-talet med en modern dito.
    Är inte som o åka buss i 35+ knop med dagens slalombrädor. Och det enda som möjligtvis är likt mellan 90-talarna och dagens speedbrädor är bredden. Resten skiljer sig markant… Exempelvis skiljer det minst 30 cm på längden…

  • boman

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 19:41
    Jester wrote:
    Exempelvis skiljer det minst 30 cm på längden…
    Inte på min 🙂 Jag kör no-nose-concept ala 2006 ha ha 😉
  • billie

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 22:12

    Det testas ju inga slalombrädor i tidningarna nu för tiden (eller så har jag missat det). Det är nu mest freeride och freestylebrädor. Men en freeride bräda kanske inte är så långt efter en ren slalombräda i fart och egenskaper .

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 06:02
    Billie wrote:
    Det testas ju inga slalombrädor i tidningarna nu för tiden (eller så har jag missat det). Det är nu mest freeride och freestylebrädor. Men en freeride bräda kanske inte är så långt efter en ren slalombräda i fart och egenskaper .

    Med reservation för att jag kan ha helt fel vill jag nog ändå tro att det det är lättare att köra hög maxfart på en gammal slalom än på en ny freeride. Det går att köra grymt fort på en äldre slalom, i alla fall om man är så duktig som Erik Larsson:

    Date : Saturday, November 05, 2005
    Spot : Torkelstorp, Sweden
    Board : BIC Vivace Carbon Slalom
    Sail : Gaastra Nitro 3 6.3
    Fin : North Shore Slalom 30
    Average speed : 32.46 knots (33.5 32.8 32.4 32.1 31.6)
    Max. GPS (display) : 35.8 knots
    Max. 2 sec. (software) : 35.8 knots
    100 m run : 35.1 knots

    Sedan går det säker snabbare på nyare speedprylar. Det vore ju konstigt om utvecklingen gått bakåt. De breda slalombrädor (med brädor som Hypersonic som extremexempel) som byggts för att klara stor segelrange och for att vara snabba i de flesta riktningar kan dock inte alls hävda sig mot gamla slalomspett i fråga om maxspeed. Få får upp en Hypersonic över 30 knop verkar det som, men t.o.m. en medelmåtta som jag får upp min gamla F2 Ride i den hastigheten. Lite intressant också att Larsson faktiskt inte raderat sitt rekord ännu med nyare prylar. Det har kanske inte blåst riktigt så mycket ännu men ändå…

    Vad man behöver för speedprylar avgörs helt av ambitionsnivå. Det är enorm skillnad på de sista knopen. Att satsa på 32 eller 34 knop är helt väsensskilt.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 09:55

    Sen påstås väl ofta att om man har samma och “lagom” drag i seglet på en slalom och en freeride så är de ungefär lika snabba båda två. Skillnaden är väl snarare att när man har tokmycket drag i seglet så tappar man kontrollen på freeriden medan slalombrädan behåller sin kontroll och ökar farten.

  • getwet

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 13:56
    Rasmus_W wrote:
    Sen påstås väl ofta att om man har samma och “lagom” drag i seglet på en slalom och en freeride så är de ungefär lika snabba båda två. Skillnaden är väl snarare att när man har tokmycket drag i seglet så tappar man kontrollen på freeriden medan slalombrädan behåller sin kontroll och ökar farten.

    Rasmus, lagom drag på en slalom är FULLT drag, finns inget annat läge:wink:

  • carrera

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 14:29

    Jester.. inte riktigt så jag menade, var mer att 30+ knop på en gammal slalom <55 cm bred är en större kick typ näradöden upplevelse o mycket adrenalin jämfört på en 60+ bred bräda i samma fart. Iof en helt personlig åsikt o inte alls vetenskapligt grundad! 😉

  • carrera

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 14:34

    Jester.. inte riktigt så jag menade, var mer att 30+ knop på en gammal slalom <55 cm bred är en större kick typ näradöden upplevelse o mycket adrenalin jämfört på en 60+ bred bräda i samma fart. Iof en helt personlig åsikt o inte alls vetenskapligt grundad! ;-)

    Men helt klart att en mordern rigg (provat med en 6,2 RS6) o en Slalom fena av högre teknologisk kavalite typ Select Slam tror jag den heter har ändrat min gamla bräda´s karaktär avsevärt. Är lite inne på som så många andra här på forumet har nämt att brädan är nog den nämnaren av de tre Bräda,Fena,Rigg som har minst betydelse då det gäller åka fort Down wind!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 17:01

    Intressant betraktelse av gamla slalombrädor:
    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=244&article_type=16

  • getwet

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 21:22
    fredrik.ygge wrote:
    Intressant betraktelse av gamla slalombrädor:
    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=244&article_type=16

    Synd att inte klassikernas klassiker är med, RRD avantslalom 268/271 276 osv. Riktiga klassiker med prestanda än idag för den som vågar!

  • marden

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 08:08

    vad tror ni om min nyförskaffade sonic 85l -03 modern , omodern eller mittimellan som dess mått 255*55 ?
    själv tror jag det beror vem som står på

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 08:22

    Jätte, jätte, jättefin tror jag. Tror det är precis en sådan som Sven Andersson har:
    Max. 2 sec. (software) : 35.2 knots, Starboard Sonic 85 / Neilpryde RS1 5.8
    (i Fiskebäck)

    Edit: Vad fick du betala för den?

  • poppo

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 08:55

    [img]http://uvk.se/photogallery/albums/userpics/10002/normal_IMGP2756.JPG[/img]

    normal_IMG_3515fix.jpg

    Gamla custom-grejer med potential, kostade ingenting (tack igen Berra!). Testat kittet en gång, icke optimala förhållanden och trim ännu. Väntar på elakt med vind för att testa hur mycket man vågar pressa…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gamla slalombrädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.