Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:35

    Nu har jag pga denna tråden kåtat upp mig till den grad att jag släpat ut grejorna, tvättat i klorin och riggat 7,8 i trädgården. Tänkte att man kanske ska göra comeback på Per Anderssons memorial. Allt ser ut som förr, men Northbommen alurör lär inte klara så mycket drag. Här är bild på det stora centerbordet:

  • carl-r

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:55

    Är täckkappan baktill av för att få plats med det i uppfällt läge?

  • ola_p

    Medlem
    29 april, 2007 vid 20:02

    Är det där en EquipeII? En sådan började jag nämligen mitt seglande på.

    Eller, nej, det var min fortsättningsbräda, först seglade jag en hinkplast alfa… Tills farsan uppdaterade sig till en 310 lång tiga (150 liter och en liten bräda med mina mått mätt, då..), då tog jag över mistralen.

    Fast vid närmre eftertankeså var Equipen faktiskt först, jag tog tag i bakstroppen när pappa stack ut för att surfa och hängde kvar tills jag var helt nedkyld, så småningom fick jag en våtdräkt och en bom monterad längre ner på seglet så jag kunde hjälpa till att hålla i.

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 20:06

    Jepp, originalcenterbordet är cirka 5 cm smalare. Men Mistralen har så bra flaps, så det läcker ganska lite på undanvinden. Märkligt nog verkar flapsen vara som nya, fast brädan är 17 år.

    Ja, det är en Equipe II LCS, som står för Light Carbon System. Det fanns en annan lite tyngre oxå.

  • carl-r

    Medlem
    29 april, 2007 vid 20:29

    Så här ser klubbens ut. Den måste vara nåt år yngre än din va?

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 20:42

    Det där en Equipe 1, den kom till 1985. Men ert exemplar är från 1987, tror jag, för det är den extra lätta varianten. Det fanns inte många sådana i Sverige. Om jag minns rätt så hade Janne Högberg en, men han slipade av dekoren och la nytt halkskydd. Sedan hade Per Sköld en och Peter & Manfred Szamer (deras farsa ägde Interski som hade import agenturen för Mistral). Samt en ljushårig kille från Småland som jag glömt vad han hette, hade oxå en. Dom var dyra och det var ransonering på dom lätta. Equipe II CLS var det däremot uppåt 15 pers som körde.

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 april, 2007 vid 20:49

    http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//watersport.marktplaats.nl/surfen/73541292-f2-lightning-race-course-race-board-supersnel-bij-licht-weer.html%3Fxref%3D1 <-Hittade en likadan F2 bräda som min, tillsalu i Holland dock, kan inte Holländska men här skriver dom 12.5 kg. Det är samma vikt som Tyska SURF uppgav i ett gammalt nummer jag har från typ 93. blev lite nyfiken om det kan stämma, ska ta och kolla upp detta. Enligt samma tidning skulle den tyngre versionen väga 15 kg men som sagt det kan vara utan stroppar och centerbord...

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 21:15

    Du får hem och hala upp vågen, även om du uppgav -89 först och nu hänvisar till SURF från -93. Cobra brädorna 1987 som var de lättaste course brädorna vägde 13,5 kg kompletta. Men eftersom dom var byggda av sandwich och gasbinda och färg, så fanns det ingen det ingen som vägde under 16-17 kg efter någon månad. Alla gick sönder, tog in vatten och fick förstärkas till den milda grad. Rent teoretiskt går det att bygga en bräda på 12,5 kg;
    7 kg block, 3 kg laminat, 400 gram matskena,1 kg centerbord, 500 gram stroppar, 300 gram fenkassett plus en läääättt fena!

  • Knatte

    Gäst
    29 april, 2007 vid 21:35

    @andersbq 380149 wrote:

    Lars Bjärkling på Hönö äger en Guy … Men känner jag honom rätt så vill han nog behålla den!

    Inte helt säker på detta. Då han bubblade om jag borde köpa hans Guy och inte köpa Exocet Pacern som jag slutligen gjorde :laugh: :laugh: :laugh:
    Men jag får inte plats med någonting över 290 i mitt förråd, så valet var lätt i detta fallet:cool2:

    Sedan äger han väl ett antal Guy brädor, varav de flesta är ombyggda/avkapade mm. vid detta laget. Lasse är ju inte rädd för att sätta sågen i sina brädor….

  • jester

    Medlem
    29 april, 2007 vid 21:44

    Sedan äger han väl ett antal Guy brädor, varav de flesta är ombyggda/avkapade mm. vid detta laget. Lasse är ju inte rädd för att sätta sågen i sina brädor….

    Och from igår ytterligare en… 😀 En 89 cm bred tidig formula-variant. Ser riktigt vass ut.

  • canoya

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 09:30

    Jag misstänker att den Lightning du fått spår på är en riktigt gammal modell. Farsan har en Lightning frå ca -83 nånstans som verkar stämma in på din beskrivnng. Inga tätningsläppar i CB-trumma och blixt baktill. Den har en bred akter och en ganska långsmal men rundad nos. Om jag minns rätt så har den också en “kanal” från nosen till mastskenan för nån slags säkerhetslina ifall riggen skulle lossna. Det stämmer också bra med dacronsegel med 2 lattor. Om det är en sån bräda så är det rätt stor skillnad mot en raceboard från slutet på 80-talet och framåt. Den gamla Lightningen är rätt mjuk och tung. Det är i och för sig trevlig att segla på i lättvind men ska nog mer betraktas som badbräda eller “låna ut till kompisar som är nybörjare”-bräda än som raceboard. Prislappen bör i så fall också vara betydligt lägre än för en riktig raceboard, mer i nivå med några hundralappar.

    /Håkan

    @Carl R 379731 wrote:

    Vad är ett schysst pris för en gammal F2 Lightning? Alltså rättvist pris för bägge. Har inte lyckats klura ut året med mina ebaysökningar men den var i rätt grälla färger framtill och nån blixt baktill. Och så stod det tydligen f2 i nosen. Skulle va i bra skick. Originalseglet hade inte genomgående lattor och de var nog 2 till antalet. Följde med ett mylarsegel också.
    Är själv bara intresserad av brädan, men får väl köpa hela och se glad ut om det skulle bli köpa av.

    Just ja, det var ingen tätning verkar det som vid centerbordet undertill. (Det är det på alla equipe jag har sett iaf)
    Och den hade visst ett snöre från nosen till mastfoten?

  • canoya

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 09:40

    Jag svarade som synes innan jag läst tråden till slutet.
    /Håkan

  • carl-r

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 12:48

    Det var roligt ändå att nån kunde pricka brädan. Tack! 🙂

    Sitter och överväger att köpa en -94 Equipe XR, fast som saknar centerbord.
    Är det svårt att få tag på normalt sett? Ev har en i klubben ett extra i kolfiber, men annars?
    1500:- skulle jag få ge för den brädan.

  • canoya

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 14:09

    Ni som vart med i raceboardcirkusen – Det går väl att fixa ett centerbord i trä som lamineras med glasfiber? Brorsan hade en Alpha 195 från ca 1990 som hade träcenterbord. Div. 2 brädorna hade väl ofta centerbord i trä?

    Har du dessutom ett att kolla på och mäta av så borde du kunna fixa ett eget. Fram med hyveln!

  • svennebanan

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 14:54

    Angående försvunna centerbord så kanske den här kan passa:

    http://www.the-house.com/ag062zz.html

Sida 5 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.