Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2007 vid 18:35

    QUOTE=Carl R;379737]
    Be säljaren skicka över bilder i så fall. Är det här i sverige som brädan finns??
    Vad begär han för pris ??

    Visserligen pratade han om rosalila och neongrönt så det kanske är den ändå.

    Kanske en sån?
    http://cgi.ebay.co.uk/F2-Lightning-Windsurfer_W0QQitemZ110112842847QQihZ001QQcategoryZ117167QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    Jag har haft en exakt likadan bräda själv (Samma årsmodell mm.) Det bör vara en bräda årsmodell 86 eller nåt.
    Pratar vi priser på en sådan bräda, så är den i vekligheten inte värd mer än 500 kr. Men det är ju självklart upp till dig, vad du vill betala. men vi pratar om 20 år gamla prylar. Men på sin tid var brädan helt ok!

    Hiskliga färger och ett segel som stämmer med beskrivningen…
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Surfboard-kompl_W0QQitemZ270110403546QQihZ017QQcategoryZ27037QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
    Oj,oj! Detta är en gammal pråm från -83 eller nåt…

    Verkade inte vara en sån:
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Race-Board_W0QQitemZ270111402792QQihZ017QQcategoryZ85372QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
    Denna är den modernaste i flottan och bär vara mellan 87-90 eller nåt..

  • carl-r

    Medlem
    27 april, 2007 vid 18:57

    I annonsen stod det 2700 och det sa jag att det var det inte tal om. Knappast troligt att jag betalar över 1000 för en bräda som inte är nittiotal sa jag. Sa att jag skulle fundera över vad jag kan tänka mig att ge så får vi se sen om han är intresserad.

    Så där är vi nu. Egentligen tycker jag inte att det borde kosta mer än en 500:- men vad vet jag? Jag vill inte vara småsnål, utan att det ska vara fair deal om det ska bli affär. Hellre hoppar jag av affären än att jag lägger ett oförskämt bud.

    Men det verkar som en bräda från 80-tal altså? Kan man räkna med att den är tyngre än 15 kg?… Jag vill nog ha en lättare bräda än 15 kg.

    Sen är det ju inte så att jag sitter i sjön heller, jag har tid att vänta en månad till på att det ska dyka upp nåt bättre.

  • kurtkomet

    Medlem
    27 april, 2007 vid 19:26

    Den är TUNG.. i alla fall min, kan iofs ha tagit in vatten. Hursom, 15+ väger den alla gånger.

  • andersbq

    Medlem
    27 april, 2007 vid 19:48

    Som sagt så hade jag ingen Lightning men har ju seglat alla varianterna fram till från 85 till 91. Dom första från 85-86 var inga höjdare. Klumpiga, tunga, inga centerborsflaps. Vägde kanske 18,5 kg. (Detta samtidigt som Mistral Equipe (1) och Fanatic Racy Cat Epoxi fanns som vägde runt 15,5kg) Dock hade F2 mera volym. Men runt -87 kom även F2 med bra grejor (samtidigt som dom andra ökat volymen). Men vikten, det var i princip bara Cobra som verkligen hade brädor runt 14kg. DOm andra skrev i reklamen om såna vikter men leverarade knappast under 16kg. Men dom höll!

  • andersbq

    Medlem
    27 april, 2007 vid 19:52

    @Carl R 379737 wrote:

    Finns inga bilder på den brädan. Jag har altså bara sökt som attan efter bilder som är som beskrivningen jag fick i luren men gått bet. De enda jag har sett med blixtar är de som har en blixt i ordet F2 där F2 står jättestort i rosa-lila på nosen.

    Visserligen pratade han om rosalila och neongrönt så det kanske är den ändå.

    Kanske en sån?
    http://cgi.ebay.co.uk/F2-Lightning-Windsurfer_W0QQitemZ110112842847QQihZ001QQcategoryZ117167QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    ser ut som en -87 (samma klump som 86 men lite bättre detaljer)

    Hiskliga färger och ett segel som stämmer med beskrivningen…
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Surfboard-kompl_W0QQitemZ270110403546QQihZ017QQcategoryZ27037QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    ser ut som en -86

    Verkade inte vara en sån:
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Race-Board_W0QQitemZ270111402792QQihZ017QQcategoryZ85372QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    ser ut som en 89 eller 90

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2007 vid 20:37

    Lite besservisser inlägg från mig :laugh:

    Kanske en sån?
    http://cgi.ebay.co.uk/F2-Lightning-W…QQcmdZViewItem

    ser ut som en -87 (samma klump som 86 men lite bättre detaljer)

    (jag kollade på gamla surfsport innan jag skrev mitt inlägg.)
    Den har samma grafik som 86:an. kan vara en 87:an om de hade samma grafik detta året. Annars är det en 86:a 🙂
    F2_lightning.jpg

    samma NPU-segel har hängt med också…

    Hiskliga färger och ett segel som stämmer med beskrivningen…
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Surf…QQcmdZViewItem
    ser ut som en -86
    Garanterat äldre än 86- Jag hade en F2 strato -83 som hade samma Grafik. Skulle kunna vara en -84 också.

  • andersbq

    Medlem
    27 april, 2007 vid 21:01

    Carl, om det är en sån som Knatte hade, så vänta hellre. Den var/är tröööööööög!

  • carl-r

    Medlem
    27 april, 2007 vid 21:12

    Eftersom vi vet (säljaren berättade) att det inte fanns några centerbordsflaps och segel utan genomgående lattor så måste det ju vara en av de tidiga. Då väntar jag istället. Det spelar ju ingen roll om den är i fint skick så länge det inte är den typ av bräda man är ute efter. 🙂

    Tack för råden!!!

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 06:32

    Du kan bredda ditt urval när du letar. Många course-brädor var helt OK.
    Tiga (Race)
    BIC
    AHD

    och förstås
    Fanatic Cat
    F2 Lightning
    Mistral Equipe (alla)

    Men inte
    Cobra 380
    Klepper
    Skulle du komma över en original Guy Lilljegren så är det jackpot, du kanske ska ta och ringa till honom? Bor i Frillesås. Har själv köpt många brädor både på beställning och från hans “lager”.

  • Knatte

    Gäst
    29 april, 2007 vid 06:45

    @andersbq 380026 wrote:

    Du kan bredda ditt urval när du letar. Många course-brädor var helt OK.
    Tiga (Race)
    BIC
    AHD

    och förstås
    Fanatic Cat
    F2 Lightning
    Mistral Equipe (alla)

    Men inte
    Cobra 380
    Klepper
    Skulle du komma över en original Guy Lilljegren så är det jackpot, du kanske ska ta och ringa till honom? Bor i Frillesås. Har själv köpt många brädor både på beställning och från hans “lager”.

    Undrar om inte Bjärkling (LBJ) har kvar någon Guy raceboard ?? Har för mig att han pratade om detta förra året. Men han kan ha slängt denna också.
    (Eller så har jag bara drömt :cool2: )

    Tiga Race (den färgglada modellen med genomgående fenbox) var en bra bräda.. Modellen innan dess,Tiga Race (pro) var också ok, men hade problem med centerbordstätningen, ingen genomgående fenbox och var enormt ömtålig:grin: )
    Man tittade på brädan och den nästan gick sönder. Lätt och ömtålig som ett äggskal…

  • carl-r

    Medlem
    29 april, 2007 vid 18:51

    Guy hade bara en bräda liggandes och den ville han inte sälja. Men han var väldigt hjälpsam och berättade om brädorna. Han sa att det framförallt var hans prototyper som var roliga om man hittade dem. 380 långa om jag hörde rätt. Coolt! 🙂 Sen sa han att han gillade de sista Fanatic Cat modellerna väldigt bra och även Equipen.
    Fanatic Cat har jag knappt sett nån annons på alls dessvärre.

  • Oregistrerad

    Gäst
    29 april, 2007 vid 19:14

    “Men det verkar som en bräda från 80-tal altså? Kan man räkna med att den är tyngre än 15 kg?… Jag vill nog ha en lättare bräda än 15 kg.”

    Min F2 Lightning Race är från 1987 eller 89 och om jag inte minns fel så väger den 15 eller 15.5 kg, sedan fanns det en lika dan F2 Lightning Race med bättre material och den vägde 12.5 kg.

    /Björn

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:20

    Lars Bjärkling på Hönö äger en Guy … Men känner jag honom rätt så vill han nog behålla den!

  • carl-r

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:24

    Körde förresten klubbens Equipe XR igår. Den kändes inte stor alls. Väldigt trevlig bräda och tydlig i känslan. Otroligt stor skillnad i avdrift när man hissar upp centerbordet. Jag tyckte den accade väldigt lätt med centerbordet nere. Jag hade trott att den skulle kännas trögare. Den var helt klart mycket mer intressant än den breda startboard go jag har har åkt lite nån gång när det har blåst dåligt. Fick känslan av att det finns massor att lära sig om teknik när det gäller centerbords-långbrädesegling för att få ut det mesta ur en sån här racer.
    Tror nästan jag kommer segla mer långbräda än slalom i sommar om jag känner vädret här rätt.

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2007 vid 19:25

    @Oregistrerad 380147 wrote:

    “Men det verkar som en bräda från 80-tal altså? Kan man räkna med att den är tyngre än 15 kg?… Jag vill nog ha en lättare bräda än 15 kg.”

    Min F2 Lightning Race är från 1987 eller 89 och om jag inte minns fel så väger den 15 eller 15.5 kg, sedan fanns det en lika dan F2 Lightning Race med bättre material och den vägde 12.5 kg.

    /Björn

    Det är nonsen, det finns ingen bräda på nästan 250 liter som väger 12,5 kg komplett. Inte ens Guys mesta snålbyggen! På coursebrädor är det massa detaljer som drar upp vikt, mastskena, centerborskassett. Ett par extra stroppar, minst.

Sida 4 av 13

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.