Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2007 vid 19:55

    Trodde vi hade kommit fram till att allt från en RS6 till en triangelnäsduk är helrätt? 😉

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2007 vid 20:01

    Varför säljs det knappt några kossor förresten? Rundbottnade brädor finns det hur mycket som helst av, wavebrädor och slalom också. Och formula, och lättseglade breda brädor. Men alla som har en kossa vägrar att släppa *my precioussssss*. Sen att ingen åker på dem…?
    Finns det nån klubb där det är tätt med såna som man ska prata med?
    I norrköping är det 4 st (3 mistral och en f2) som ligger i boden men ingen vill sälja. I linköping vet jag inte men det är inga som svarar på annonser på linsurfs sida iaf.
    Sen skulle ju jag inte heller sälja en räserpråm men det är ju en helt annnan sak. Eller 😉

  • Oregistrerade

    Gäst
    26 april, 2007 vid 20:09

    “Men alla som har en kossa vägrar att släppa *my precioussssss*. Sen att ingen åker på dem…?” <-Låter som mig, men det är något speciellt med de gamla longboardarna! Apropå de gamla nästdukseglerna ska man inte underskatta dom blåser det lite är det ett jäkla bottendrag i dom och de är perfekta för headdips! /Björn

  • andersbq

    Medlem
    26 april, 2007 vid 20:26

    Nepp, vi säljer inte våra guldklimpar så är det.
    Betänk när du letar efter kvalitets-kossor:
    Så här många var vi på svenska funboard touren (vi hade alla fina kossor)
    -85: 60
    -87: 80
    -88: 100
    -89: 120
    -90: 70
    -91: 25
    Efter -92 började vi köra race-slalom brädor med “djupa” fenor (typ 45cm)…

    Siffrorna är på ett ungefär, de flesta bytte bräda minst varannat år.
    MAO ganska svårt att hitta fin course-racer i Sverige från 90-talet.

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2007 vid 20:40

    Åhååå, så det är därför det inte finns några. Svensson köpte helt enkelt inte de här tävlingsmodellerna eller hade lagt av med seglingen vid det laget?
    Det märkliga är ju att jag vet ju var en handfull brädor bor. Men alla de ägs ju å andra sidan aktiva surfare.
    Jaja, tur att jag har sånt bra tålamod. (Och så finns det ju en klubbbräda som är en equipe i stan också 😉 )

  • carl-r

    Medlem
    27 april, 2007 vid 09:27

    Nån som har seglat både Mistral Equipe II och F2 Lightning och kan berätta lite om det är nån skillnad på dem? Fanns det olika varianter av F2’an? Har sett 3 olika tryck på google, surfspullen och ebay hittils, men skiljer det mer än tryck på årsmodellerna?

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2007 vid 11:10

    @Carl R 379620 wrote:

    Nån som har seglat både Mistral Equipe II och F2 Lightning och kan berätta lite om det är nån skillnad på dem? Fanns det olika varianter av F2’an? Har sett 3 olika tryck på google, surfspullen och ebay hittils, men skiljer det mer än tryck på årsmodellerna?

    Har haft en F2 Lightning själv (för länge sedan) Men generellt så gick väl F2 bäst på tiden de tävlade och även Fanatic Cat låg ofta bra till i tävlingarna.
    Men det kan bero på att Dunkerbeck tävlade på en F2 lightning på denna tiden och Torkil Kristiansson på en Fanatic Cat. Dessa var ihop med anders Bringdal bäst på denna disciplinen på sin tid…

  • jester

    Medlem
    27 april, 2007 vid 11:16

    Hade varit kul o testa en raveboard, faktiskt. Körde freeride/slalom-brädor på den tiden det begav sig. Men såg hur mäktigt ut som helst när Guy Liljegren kom farande med sina fina brädor. Ibland körde han dessutom mitt inne i vågbreaken och hoppade som en galning med dessa feta brädor. Coolt som faen!

    Hade varit kul o testa Pacern vid tillfälle, Knatte. Ser ut som den ultimata sommarbrädan.

  • andersbq

    Medlem
    27 april, 2007 vid 14:46

    @Knatte 379641 wrote:

    Har haft en F2 Lightning själv (för länge sedan) Men generellt så gick väl F2 bäst på tiden de tävlade och även Fanatic Cat låg ofta bra till i tävlingarna.
    Men det kan bero på att Dunkerbeck tävlade på en F2 lightning på denna tiden och Torkil Kristiansson på en Fanatic Cat. Dessa var ihop med anders Bringdal bäst på denna disciplinen på sin tid…

    Neeeeej! Dunkerbeck och Bringdahl körde aldrig några standardbrädor, de gjorde ingen i Världscupen. Björn körde protos som Peter Thommen byggde och Anders hade brädor som Tigas utvecklare gjorde. Svein Rasmussen
    körde Guy och Thommen protos. Bara i de nationella tävlingarna & Euro Funboard Cuppen var det mycket standardbrädor vilket berodde på att det var enda sättet att kvalificera sig till EM för produktionsbrädor.

    Exempel på duktiga seglare som använde produktionsbrädor runt 1988:
    Mathias Holmberg: Tiga
    Peter Davidsson: F2
    Per Andersson: F2
    Jan Högberg: Mistral
    Arto Kantojärvi: Fanatic
    Patrick Troell: Tiga

    Alla dessa brädor var i princip lika snabba, F2 Lightning II var lite mer volym än Equipe II, men dom är jämförbara.

    Själv seglade jag Fantatic Cat 85-86, Cobra 380 -87, Fanatic cat -88, Equipe II 89-91.
    Enda brädan som var kass var Cobran, främst för att den alltid gick sönder.

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2007 vid 14:49

    @Jester 379642 wrote:

    Hade varit kul o testa en raveboard, faktiskt. Körde freeride/slalom-brädor på den tiden det begav sig. Men såg hur mäktigt ut som helst när Guy Liljegren kom farande med sina fina brädor. Ibland körde han dessutom mitt inne i vågbreaken och hoppade som en galning med dessa feta brädor. Coolt som faen!

    Hade varit kul o testa Pacern vid tillfälle, Knatte. Ser ut som den ultimata sommarbrädan.

    Du kan ju alltid börja fjäska nu, så kanske lånet av bräda löser sig 🙂 🙂 🙂

    Jag är också jävligt nyfiken hur det känns att stå på en centerbordsbräda efter 15-20 år igen. Den känslan när du kör den på lovartskanten och bara tuggar mäktigt med höjd. Den stora skillnaden på då och nu: Mycket större fenor och centerbord jämnfört med förr. Tror du hade max 36 cm eller liknande på raceborden (kanske lite större i slutet när du fick genomgående box)
    Min sista Tiga Racing hade detta… Kolla in NP Aluminium mast också *mumma*

    50Sundhammar_old8.jpg

  • carl-r

    Medlem
    27 april, 2007 vid 14:51

    SAAB’en var grymt cool också! 😀

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2007 vid 15:06

    @Carl R 379697 wrote:

    SAAB’en var grymt cool också! 😀

    Faan, det var grejer det: Saab 900 Aero var ju “Cream a la cream” när den kom:smile: :laugh:

    Sedan finns det ju en mäktig bild på Patrice Belbeoch när han gör en “back loop” med kona i sist nummret av Windsurf. Hittar inte bilden på internet nu bara 😡

  • carl-r

    Medlem
    27 april, 2007 vid 17:43

    Vad är ett schysst pris för en gammal F2 Lightning? Alltså rättvist pris för bägge. Har inte lyckats klura ut året med mina ebaysökningar men den var i rätt grälla färger framtill och nån blixt baktill. Och så stod det tydligen f2 i nosen. Skulle va i bra skick. Originalseglet hade inte genomgående lattor och de var nog 2 till antalet. Följde med ett mylarsegel också.
    Är själv bara intresserad av brädan, men får väl köpa hela och se glad ut om det skulle bli köpa av.

    Just ja, det var ingen tätning verkar det som vid centerbordet undertill. (Det är det på alla equipe jag har sett iaf)
    Och den hade visst ett snöre från nosen till mastfoten?

  • Knatte

    Gäst
    27 april, 2007 vid 17:56

    @Carl R 379731 wrote:

    Vad är ett schysst pris för en gammal F2 Lightning? Alltså rättvist pris för bägge. Har inte lyckats klura ut året med mina ebaysökningar men den var i rätt grälla färger framtill och nån blixt baktill. Och så stod det tydligen f2 i nosen. Skulle va i bra skick. Originalseglet hade inte genomgående lattor och de var nog 2 till antalet. Följde med ett mylarsegel också.
    Är själv bara intresserad av brädan, men får väl köpa hela och se glad ut om det skulle bli köpa av.

    Just ja, det var ingen tätning verkar det som vid centerbordet undertill. (Det är det på alla equipe jag har sett iaf)
    Och den hade visst ett snöre från nosen till mastfoten?

    Kan du inte länka till bilderna på brädorna eller lägga upp smakprov här. F2 lightning byggdes nog i minst 10 år, så det är garanterat stor skillnad i pris på olika årsmodeller. Vet du hur gammal den är ??
    (F2 Lightning finns från och med årsmodell 2006 igen)

  • carl-r

    Medlem
    27 april, 2007 vid 18:04

    Finns inga bilder på den brädan. Jag har altså bara sökt som attan efter bilder som är som beskrivningen jag fick i luren men gått bet. De enda jag har sett med blixtar är de som har en blixt i ordet F2 där F2 står jättestort i rosa-lila på nosen.

    Visserligen pratade han om rosalila och neongrönt så det kanske är den ändå.

    Kanske en sån?
    http://cgi.ebay.co.uk/F2-Lightning-Windsurfer_W0QQitemZ110112842847QQihZ001QQcategoryZ117167QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    Hiskliga färger och ett segel som stämmer med beskrivningen…
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Surfboard-kompl_W0QQitemZ270110403546QQihZ017QQcategoryZ27037QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

    Verkade inte vara en sån:
    http://cgi.ebay.de/F2-Lightning-Race-Board_W0QQitemZ270111402792QQihZ017QQcategoryZ85372QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sida 3 av 13

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.