Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2007 vid 05:27

    Jag har bara hört talas om att segla på högkant på kryssen men inte riktigt fattat hur det funkar. Hur mycket skillnad gör det i prestanda egentligen? Och vad är teorin bakom?
    Vilka brädor gillades i testen förresten?

  • andersbq

    Medlem
    26 april, 2007 vid 05:31

    @Carl R 379292 wrote:

    Riktigt schysst lösning.

    Anders är det med eller utan fena? Framtill ser det ut som planing men det är rätt mycket svall bakom brädan. Cool bild!

    Det verkar som att courseracers klarar moderna segel också rätt bra?
    Om de klarar dacronsegel och nya NP så måste de egentligen gå att segla med precis allt eller?

    Antar att du menar med eller utan C-bord? C-bordet är uppfällt det har man alltid när man planar på halv eller undanvind.
    Vad det gäller segel så “klarar” du att ha ett modern segel oxå, Guy Lilljegren var först med dessa (på stora brädor) och han sydde ett till mig. Dock var det bäst under planande vindar, då akterliket är löst redan från början jmf med det på bilden.

    Stora C-bord på Fanatic? Som sagt så kom även Mistral med ett jätte centerbord 1990, det är inte på bilden, men det sticker upp 1 dm ovanför däcket när det är infällt.

    Ett annat “problem” som jag fundrat på, jag är oxå sugen på Serenity, har kollat den fina filmen på Per på Starboards hemsida. Undrar hur dom tänkt egentligen med en så djup fena som ej går att fälla in… När man glider runt med en sådan stor bräda vill man ju klara grunda havsvikar utan att smälla i…

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2007 vid 05:43

    Hmmm ja just det 🙂 Centerbord heter det ja… Har en tendens att tänka en sak och säga en annan.

  • andersbq

    Medlem
    26 april, 2007 vid 06:50

    När man segler undanvind med alla långa brädor lyfter sig fören ganska högt.
    Så när man har ordentlig planing med en raceboard ser ut ungefär så här. Dock på bilden som är fråm musselrevet i Klittmöller, så blåser det offshore och jag har en liten våg från väster, kanske kan de öka illusionen av svallvågen…

  • canoya

    Medlem
    26 april, 2007 vid 07:06

    @Carl R 379312 wrote:

    Jag har bara hört talas om att segla på högkant på kryssen men inte riktigt fattat hur det funkar. Hur mycket skillnad gör det i prestanda egentligen? Och vad är teorin bakom?
    Vilka brädor gillades i testen förresten?

    Det som händer på kryssen (om vinden är tillräcklig) är att man får centerbordsplaning och bräda reser upp lovartkanten. Då är det läge fär att använda krysstropparna som sitter längst ut på kanten långt fram för att hålla emot (precis som man måste stå på kanten på en formula för att hålla emot fenan).

    Jag har också det nummret av surfsport där de testar ca 10 olika raceboards. Man får lite tips av såna som tävlar på respektive bräda om hur den ska seglas i olika förhållanden, hur mycket ska centerbordet fällas ut, var ska man ha mastfoten vid kryss och slör osv.

    Jag ska se om jag kan hitta den och fixa en scanning av artikeln i helgen.

    Nu blev man ju riktigt sugen på att ut och glidarsurfa på “den gamle”!
    /Håkan

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2007 vid 07:15

    @canoya 379337 wrote:

    Det som händer på kryssen (om vinden är tillräcklig) är att man får centerbordsplaning och bräda reser upp lovartkanten. Då är det läge fär att använda krysstropparna som sitter längst ut på kanten långt fram för att hålla emot (precis som man måste stå på kanten på en formula för att hålla emot fenan).

    Det tolkar jag som att man håller emot brädan och försöker pressa tillbaka den ner i vattnet? Jag hade hört att man la upp brädan på högkant med vilje och liksom balanserade på kanten. Men jag kanske har rört till det.

    @canoya 379337 wrote:

    Jag har också det nummret av surfsport där de testar ca 10 olika raceboards. Man får lite tips av såna som tävlar på respektive bräda om hur den ska seglas i olika förhållanden, hur mycket ska centerbordet fällas ut, var ska man ha mastfoten vid kryss och slör osv.

    Jag ska se om jag kan hitta den och fixa en scanning av artikeln i helgen.

    Det vore skitkul! 🙂

  • canoya

    Medlem
    26 april, 2007 vid 07:39

    @Carl R 379342 wrote:

    Det tolkar jag som att man håller emot brädan och försöker pressa tillbaka den ner i vattnet? Jag hade hört att man la upp brädan på högkant med vilje och liksom balanserade på kanten. Men jag kanske har rört till det.

    Det vore skitkul! 🙂

    Det är väl snarast en kombination, brädan är ju inte helt på högkant som i gammaldags freestylesegling utan lutar snarare 30-40 grader åt lä. Man vill få upp den på kanten, men väl där så vill man inte att den ska välta helt utan som du säger balanseras i lagom lutning och då behöver man stå långt ut på kanten och inte riskera att halka av, därav kryss-stropparna.

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2007 vid 07:50

    @canoya 379099 wrote:

    Malibun var nog mer freeride än raceboard, därav de trevliga egenskaper som du beskriver. Den har lite mindre centerbord än de renodlade raceboardsen och kryssar antagligen lite sämre, men ska man inte tävla så uppvägs det nog med råga av gippegenskaper. Min Bamba tycker jag är helt omöjlig att gippa med planing, den känns som att den helst vill gå rakt fram.

    Jag har ett rätt kul minne från Vilshärad -95 med den brädan och 7,5 seglet som tillhörde. Lite för lite vind för att plana med slalombrädan men Bamban gick igång. 1,5-2 m vågor av gammal sjö. Det var rätt mäktigt att komma på slör i stropparna längst bak ridandes en sån våg med bara ytan under stropparna i vattnet och resten av brädan i luften! Brädan känns ordentligt lång i det läget!

    Jag tyckte raceboarden var ganska lättgippade, bara man hade mastfoten långt bak och tvingade runt brädan. (Våld alltså..)
    (Nu jämnför vi inte med en vågbräda…)

    Grejen var ju att segla på så liten vår yta som möjligt,då var det ingen större skillnad mot motsvarande slalombrädor vid samma tidpunkt:smirk:
    Så här såg det ut i slutet av 80-talet. Rosa prylar så långt ögat kan se…
    50Tiga_race.jpg

  • svennebanan

    Medlem
    26 april, 2007 vid 10:06

    Här är ett galleri från det nuvarande årtusendet som innehåller lite railing (segla på högkant) bilder.

    http://www.kona-windsurfing.com/gallery/gl_konamahalo.asp

    Brädan är en Kona Mahalo

    http://www.kona-windsurfing.com/products/konamahalo.asp

    Den ska enligt surfbutiken finnas som demobräda på Surfcenter i Erstaviken i år.

  • andersbq

    Medlem
    26 april, 2007 vid 15:33

    @Knatte 379356 wrote:

    Grejen var ju att segla på så liten vår yta som möjligt,då var det ingen större skillnad mot motsvarande slalombrädor vid samma tidpunkt:smirk:
    /QUOTE]

    Knatte, om grejen var att segla på så liten våt yta som möjligt, så gick det inte särskilt bra eller? NPU till trots!!! 😉

    Skulle nog vilja säga att grejen var, då som nu, att trimma trycket över lateralpunkten (fena och/eller c-bord) på optimalt sätt, så att farten blir så hög som möjligt. Kolla på Mistral/Gaastrabilden ovan, hur tryckpunkten i riggen ligger precis över fenan. Fin balans – full sula!

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2007 vid 15:37

    @canoya 379352 wrote:

    Det är väl snarast en kombination, brädan är ju inte helt på högkant som i gammaldags freestylesegling utan lutar snarare 30-40 grader åt lä. Man vill få upp den på kanten, men väl där så vill man inte att den ska välta helt utan som du säger balanseras i lagom lutning och då behöver man stå långt ut på kanten och inte riskera att halka av, därav kryss-stropparna.

    Sätter man i hela kanten så funkar den som ett stort centerbord och motverkar avdrift. Som jag förstår det så försöker man få upp den på högkant i så lite vind som möjligt just för att kryssa bättre. När man sen har full sula blir det såklart lite mycket av det goda och då gäller det att pressa ner lovartskanten igen.

    Fast när jag lärde mig surfa hette det att man skulle luta även små slalombrädor aningens åt lä för att ta bättre höjd.

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2007 vid 16:40

    @andersbq 379453 wrote:

    @Knatte 379356 wrote:

    Grejen var ju att segla på så liten vår yta som möjligt,då var det ingen större skillnad mot motsvarande slalombrädor vid samma tidpunkt:smirk:
    /QUOTE]

    Knatte, om grejen var att segla på så liten våt yta som möjligt, så gick det inte särskilt bra eller? NPU till trots!!! 😉

    Skulle nog vilja säga att grejen var, då som nu, att trimma trycket över lateralpunkten (fena och/eller c-bord) på optimalt sätt, så att farten blir så hög som möjligt. Kolla på Mistral/Gaastrabilden ovan, hur tryckpunkten i riggen ligger precis över fenan. Fin balans – full sula!

    Ha, ha :laugh: Jag hade ingen annan bild på mig själv på en racebord som var lite action i :blush:
    Detta var ju på kryss/halvvind om jag minns rätt ( typ 20 år sedan) så jag hade inte fått bak mastfoten och fötterna i de bakre stropparna. Då hade du sett annan action a080.gif

    Det NPU seglet var jäkligt gott att segla med. 6.3 kvm och snygga färger, så vart det en våt dröm på sin tid…. a050.gif

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2007 vid 16:47

    @Rasmus_W 379307 wrote:

    Jag tittade lite på ett gammalt longboardtest i surfsport och det som slog mig mest var Catens grymma centerbord. Nästan så det vore värt att satsa på en bara för att få det feta centerbordet. Ner i krysstropparna, upp med brädan på högkant och flyg på kryssen!

    Även nya brädor har feta centerbord. Min Exocet Pacer 290 med sitt centerbord.
    (Har tyvärr inte kunnat segla denna ännu och ge ett omdömme om det är samma känsla som förr. Men klart att viss skillnad bör det vara då den är 10-15 cm tjockare och 80 kortare än mina tidigare racebords)
    paccer_290.jpg

  • Oregistrerade

    Gäst
    26 april, 2007 vid 19:31

    Jag har en F2 Lightning Race från 87 eller 89. Den fungerar hur bra som helst med moderna riggar och är hyffsat snabb också pga av sin smala akter. Det går med andra ord att dunsa fram i ganska hög fart med en sådan men det blir ju lite mer brutalt då det är ganska många meter bräda som hänger i luften! Den är enklast att gippa i lättvind, är bara att ställa sig på aktern och vända på en femöring!

    /Björn

  • robin

    Medlem
    26 april, 2007 vid 19:42

    @Oregistrerade 379499 wrote:

    men det blir ju lite mer brutalt då det är ganska många meter bräda som hänger i luften!
    /Björn

    Det där håller jag med om! Det känns helt bisarrt att stå i bakre stropparna på en 370 lång bräda. En hel brädlängd framför mastfoten… Men det är faktiskt rätt roligt som omväxling. Det går ju tiill och med att chophoppa. Blev riktigt sugen nu, synd bara att jag inte har något gammalt segel som matchar Equipen som ligger vid sommarstället.

Sida 2 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammelräser för ickeplanande väder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.