Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Går det att laga spricka i mastöverdel?

  • Går det att laga spricka i mastöverdel?

    Publicerad av bicless på 21 juli, 2005 vid 15:05

    Kom på den förträffliga iden att kracha masttoppen i en brygga igår så nu fick jag en 4cm L formad spricka ca 30cm från toppen på min Fiberspar 5000 490cm 90% kol. Nån som vet om man kan fixa sånt eller är den slut?
    Kanske nån som har en överdel att sälja.. eller vill köpa min hela underdel billigt? laugh.gif

    mtsa60 svarade 8 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mexi_

    Medlem
    22 juli, 2005 vid 08:27

    Jag har lagat en 10 cm spricka i min mastöverdel precis vid delningen och det håller kanon. Jag tog väv och epoxi i 3 lager, lite tjockt men hållbart. För att få det extra hållbart så lindade jag in ståltråd som jag laminerade in.

  • bicless

    Medlem
    24 juli, 2005 vid 17:11

    Tackar och bockar …. vad är det för väv du använder, hur får man tag i det?

  • svenne

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 14:48

    Modellflygarbutiker brukar ha någon sorts väv på hyllan, annars kan du prova med båtbutikerna. Det spelar egentligen ingen roll vilken kolfiberkvalité du köper, det kommer att bli starkt så det räcker. Ståltråd behöver du inte laminera in, kolfiber är flera gånger starkare ändå så den gör ingen nytta. Se till att använda lite epoxi, väg hur mycket kolfiber du tänker lägga på och försök att inte överskrida den vikten med epoxin.

    Slipa masten runt om med sandpapper. Smeta ut epoxin på fibern, lägg fibern runt masten och använd vanlig packtejp och tejpa “hårt som fan” runt lagningen för att få fibrerna tätt och för att pressa ut överflödig epoxi. Din mast är brukbar efter ett dygn.

    Bor du i Tokholm så kan du höra av dig nästa vecka så kan jag hjälpa dig.

    –S

  • bicless

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 14:43

    Shysst… låter som du vet hur det funkar…. Jag skall jaga väv och sen göra ett försök på egen hand, hör av mig till dig om jag det går åt h-vete smile.gif

  • bicless

    Medlem
    6 augusti, 2005 vid 09:48

    Det gick hyfsat…. gjorde misstaget att använda super epoxy istället för flytade epoxy soå jag hade bara typ 30sekunder på att lägga kolfiberväven rätt och linda med tejp… blev inte värdsmästarsnyggt precis, nu får vi se om det håller, ser i alla fall starkt ut.

    Tack för tipsen

    Bicless

  • junksurf

    Medlem
    4 september, 2006 vid 19:06

    Hej har fått en spricka i överdelen på underdelen av en RDM. Sprickan går in ca 10cm från delningen. Om man skaffar sig lite fiber o epoxi.. Hur tjockt lager bör man lägga på i ungefär i mm/varav?

    Nån som vet vart man kan köpa grejerna i Lund/Malmö området?

  • basse

    Medlem
    5 september, 2006 vid 05:37

    Jag handlade 5cm breda kolremsor hos en plastschnubbe och sedan vätte jag dessa med epoxy och lindade dem runt masten (som en klubblindning) Tricket för att slippa slipa så jäkla mycket efteråt är att tejpa hela klabbet med vävtejp. Överflödigt lim kommer pressas ut genom tejpen och du får en fin yta som inte behöver efterslipas så mycket. Funkade mycket bra.

  • swe-496

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:31

    Båt och byggplast i Segeltorp/Huddinge har både glas och kolfiberremsor på metervara.
    De har bytt namn nu iofs till Sea Sea men de har fortfarande samma sortiment som förut.
    För laminering ska man använda riktig epoxi och inte superepoxi från OKQ8…Den blir inte lika hård som riktig lamineringsepoxi.
    Sea Sea har nåt som heter Epiglass. Det är utan polyesterhärdare.
    Har lagat en mast med det och glasfiber. Det håller kanon fortfarande.

  • hankloose

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:41

    om sprickan inte e länngre än 10 cm hade jag sågat av masten typ 11 cm! Detta funkar bättre än att hålla på att söla med epoxi och skit! Sen förlänger du bara 11 cm på förlängarn sen e saken BIFF! Helt klart den bästa lösningen då man aldrig kan lita på en “tattarlagning”!

    MVH

    HEnke

  • swe-496

    Medlem
    5 september, 2006 vid 08:43

    Det som hände mig var att jag tappade masten från biltaket när jag skulle åka hemifrån. Min “lagning” är m a o mer en förstärkning. Blev inte några sprickor. Men en racemast är ömtålig som den är så…Better safe than sorry;)

  • junksurf

    Medlem
    6 september, 2006 vid 20:11

    man kanske borde kapa plus en liten tattar förstärkning sprikan kan kanske gått lägre än va som syns

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2006 vid 07:52

    Jag har lagat hur många master som helst enligt ovanstående metoder genom åren. Busenkelt och håller bra som det sägs ovan. Brukar klippa till en hyfsat smal remsa (3-5cm bred) kofiber och linda. Ju mer överlapp dest fler lager blir det. Sträck väven ordentligt när du lindar så blir det tunnare hållbarare och mindre onödig epoxy. Teapen efteråt är super viktig. Teapa ett varv runt masten ovanför lagningen och linda åt samma håll som väven. Packteape funkar men jag tycker den kan vara lite för bred för att pressa ut epoxy ur laminatet ordenligt. Funkar även med vanlig maskeringsteape, men den kan gå av och vara lite bökig att få bort. Ha en trasa och torka bort överflödig epoxy samtidigt som du teapar (givet att du använt lite onödigt mycket epoxy vilket min gissning är att ni gör första ggr). Vävteap som släpper igenom epoxyn är grymt, än bättre är en riktig rivduk först och sedan teap. Allt funkar och blir starkt. Vill man gå hela vägen kan man lägga en sugduk och vakuumbag i stället för teap men då börjar det bli överkurs och är inte alls nödvändigt.

    Ett år tog jag alla mina racemaster och förstärkte i botten och vid skarv från början.

    Plaska på med den härligt allergiframkallande epoxin (kirurghandskar är inte helt fel). Självklart riktigt lamineringsepoxy som ju också påtalats oändligt många ggr på denna konf.

    /Jesper B

  • kinetic

    Medlem
    7 september, 2006 vid 08:33

    Det går till o med att laga knäckta master:-) (dock inte att rekommendera). Min gamla mast består egentligen av 3 master:-), underdelen är ett NP C60, överdelen ett UP Sails Carbon60. Det hela började med att min endelade NP C60 gick av rätt högt…Därefter inhandlades en ny UP C60 som jag behagade knäcka i Ljunghusen första gången jag använde den, här var det både topp o botten som gick…Blev en ny C60 mast på drulleförsäkringen som jag knäckte botten-delen på efter några år. Första lagningen blev att kapa NP C60 o limma i delningsstycket från den dubbel-kraschade masten o sedan ta den hela toppen, dvs en kombo NP/UP sails:-). Denna “nya” mast höll länge innan NP botten-delen snappade av, men detta gick oxå att laga genom att jag skarvade med ett kol-rör (från ett av de kraschade masterna) som passade utmärkt invändigt i NP-masten. Limmade i kolröret o sköt ihop de 2 halvorna av NP-masten (efter att ha sågat bort alla sprickor), o den masten håller än i dag, men den e inte lätt:-). Den höll för övrigt alldeles utmärkt för 6.5 segling nu i mån/tis så nog blev det hållbart allt, fast jag vågar inte lita på masten dock (drar mig för att pumpa/rycka i riggen då lagningen sitter precis i bom-området). För övrigt har jag fått mina nya master numera, så jag slipper skämmas:-)

  • mtsa60

    Medlem
    31 juli, 2015 vid 08:02

    Fick en liten längsgående spricka i nederkanten på överdelen. Efter hand blev den längre. När den var ca 3 cm bestämde jag mig för att göra något.
    Köpte kolfiberväv och lamineringsepoxi på biltema. Slipade med 120-papper. Penslade på epoxi. Lindade en ca 3 cm bred remsa kolfiber hårt ca fem varv i spiralmönster, ca 6 cm upp med ny epoxi emellan. Tejpade slutligen med 30 mm genomskinlig tejp ovanpå allt för att få en fin yta. Nästa dag kunde jag ta bort tejpen. Finjusterade skarven med en hobbykniv. Lagningen blev ca 1 mm tjock och har fungerat hur bra som helst.
    Var bara noga med att ta bort all epoxi inne i masten innan epoxin härdar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Går det att laga spricka i mastöverdel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.