Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing går det att pimpa en Naish Boxer 05 4-linors till en 5-linors?

  • går det att pimpa en Naish Boxer 05 4-linors till en 5-linors?

    Publicerad av grrravmaskinisten på 26 oktober, 2007 vid 13:39

    Det skulle ju teoretiskt gå att helt sonika fästa en lös 5a där man har pump-leashen på LE och andra änden i samma fäste där man har sin safety leash och så länge man har gött med spel så spelar det ingen roll när man flyger men är behjälpligt när man ska relauncha, speciellt i klen vind.

    Eller är det någonting jag missar här som kommer göra min kite till trasor/självmordsmaskin?

    grrravmaskinisten svarade 16 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mjersen

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 13:51

    ja moddade om en 4a linors till 5e lina..och fäste linan i pumpöglan.. det slutade med att LE gick avpå mitten. men fram tills dess funka det bra

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 13:53

    Hellu!
    Om man kollar här så ser det ut att finnas möjlighet att köra med 5:e-lina men frågan är hur din bom gillar 5 linor. Ring Fahléns ( 0340-83750) och kolla vad som gäller.

  • johanw

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 14:37

    bara modda på vi gjorde de på frodes 4a linors bom funka perfa.. jag har oxå gjort de.. bara martin som hade lite otur:) du kör för hårt martin de va därför den paja 😀

  • jezaja

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 15:27
    grrrävmaskinisten;424690 wrote:
    Det skulle ju teoretiskt gå att helt sonika fästa en lös 5a där man har pump-leashen på LE och andra änden i samma fäste där man har sin safety leash och så länge man har gött med spel så spelar det ingen roll när man flyger men är behjälpligt när man ska relauncha, speciellt i klen vind.

    Eller är det någonting jag missar här som kommer göra min kite till trasor/självmordsmaskin?

    Den ska väl kommit med 5e lina egentligen? 2004orna hade inte shift-systemet (5e lina ala Naish) medans 2005orna kom med det som standard och man kunde även uppdatera 2004a bommen till 5e-lina, vilket bla. jag gjorde. Kiten blev stabilare och framförallt säkrare.

  • grrravmaskinisten

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 16:24

    @jezaja 424737 wrote:

    Den ska väl kommit med 5e lina egentligen? 2004orna hade inte shift-systemet (5e lina ala Naish) medans 2005orna kom med det som standard och man kunde även uppdatera 2004a bommen till 5e-lina, vilket bla. jag gjorde. Kiten blev stabilare och framförallt säkrare.

    hur gjorde du det? alternativet är att köra min 4-linors naish bar med min cabrinha kite (nitro? fan minns inte) som skulle vara förberedd för en 5e, går det? är urbota trött på min recon II bar den har ju den överjävligaste quick releasen någonsin.

  • krillan82

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:08

    haha… japps recon2 är ju en av dom säkraste systemen men vem fan vill ha 3,5timmars jobb var gång den löser ut hehe

  • gh0st

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:09

    @grrrävmaskinisten 424748 wrote:

    är urbota trött på min recon II bar den har ju den överjävligaste quick releasen någonsin.

    Hehehe, jodå, den kommer jag allt ihåg =) Ute på vattnet o kör o helt plötsligt säger det “plosch” o man hinner precis tänka “helvete!! Glömde byta till Ride mode!” innan alla ens linor blir till ett stort garnnystan. =)
    Men kör du reconII till Boxern?

  • gh0st

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:10

    Bah! du hann före med en minut Stoffe! Aloha!

  • johanw

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:32

    hehehe

  • patrikol

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 17:51

    Ja det går alldeles utmärkt det du gör är att fästa ett stort buntband runt LE i buntbandet fäster du en pigtail för att fästa linan i.

    Har funkat på min gamla Naish R3 ifrån 2002 den håller fortfarande trots att det är en 7a som bara använts när det blåst 12 m/s eller mer.

    Att fästa något i en pumpleash infästning som inte är tänkt för 5e lina är att bädda för trubbel.

    Lycka till!

  • jezaja

    Medlem
    27 oktober, 2007 vid 14:45
    grrrävmaskinisten;424748 wrote:
    hur gjorde du det? alternativet är att köra min 4-linors naish bar med min cabrinha kite (nitro? fan minns inte) som skulle vara förberedd för en 5e, går det? är urbota trött på min recon II bar den har ju den överjävligaste quick releasen någonsin.

    Det är ett färdigt kit som man monterar nya frontlinor (Y-llina) och en 5e lina som fäster i pumpleashen, pumpleaschen på naish är lugnt att fästa 5e i iaf, kört på x3a och x4a utan problem i många år.

    Kanske svårt att få tag i ett sådant kit nu, längesedan det var aktuellt men hör med fahlensurf.se, kanske ligger något gammalt kit i butiken alt. om det finns nya sådana kit till årets och förra årets kites vet jag inte.
    Annars kan du fästa en egen lina från bommen upp till leaschen men det blir väl lite trixigt att fästa den så den åker för långt upp men ändå gå att fästa säkerhetsleaschen i.

    patrikol;424782 wrote:
    Att fästa något i en pumpleash infästning som inte är tänkt för 5e lina är att bädda för trubbel.

    Den kiten är iaf tänkt för femte lina så det skall inte vara några problem.

  • grrravmaskinisten

    Medlem
    27 oktober, 2007 vid 15:22

    @Krillan82 424758 wrote:

    haha… japps recon2 är ju en av dom säkraste systemen men vem fan vill ha 3,5timmars jobb var gång den löser ut hehe

    ja fy fan ska ju lära en polare nu men intresset svalnade en hel del när vi måste upp på playan och trassla upp skiten i en halvtimma efter att jag var korkad nog att demonstrera QR. Sen så är det ju inte direkt nybörjarvänligt för vem f*n har sinnesnärvaro nog att som grönis och släpad efter en kite greppa bommen i bägge händerna och hålla på o dunka den?

    Jag lärde mej med en naish boxer 5a från 06 och det var klockrent. Om man ger 5e linan tillräckligt med spel kan den väl inte vara ett problem whatsoever när man flyger/kraschar om inte linorna trasslar in sig. Tanken var ju att använda den bara till relaunch

  • skotten

    Medlem
    27 oktober, 2007 vid 22:32

    If ya are desperate for a trainerkite, I have a skool, and I have always gone by the “better safe than sorry” rule. Gimme a shout and I will lend it to ya.

    Habo Love.

  • skotten

    Medlem
    27 oktober, 2007 vid 22:35

    or you could get 2 buddies to the beach and have the other one running after the kite and practice launching 😀

  • grrravmaskinisten

    Medlem
    28 oktober, 2007 vid 10:43

    @skotten 424976 wrote:

    or you could get 2 buddies to the beach and have the other one running after the kite and practice launching 😀

    hahah yeah! 😀

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing går det att pimpa en Naish Boxer 05 4-linors till en 5-linors?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.