Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Går detta laga själv…

  • Går detta laga själv…

    Publicerad av kailua på 31 maj, 2015 vid 11:22

    … Eller var finns närmaste brädreparatör från Örebro?

    Rejält kastfall. Tidigare ägare hade gjort fältrepararation som hållt några år. Denna slogs bort idag och och sprickan blev längre och fick vinkelräta sprickor i anslutning.
    Bräda : Fanatic shark HRS. Ngn som vet vad det är för material i den. Är det epoxi som gäller?
    Tilläggas ska att jag har aldrig jobbat med glasfiber eller epoxi eller liknande. Därav frågan om brädreparatör . Bråttom också då säsongen är igång

    bjorn-daniels svarade 8 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    31 maj, 2015 vid 14:54

    Går det att laga själv? Absolut.

    Epoxi? Ja.

    Skaffa en bra reparationssats. Kolla om den har tagit in vatten, annars måste det torka.

    Massor med reparationstips här på surfzone. Annars kolla in http://www.boardlady.com.

  • kailua

    Medlem
    31 maj, 2015 vid 17:32

    OK – tack Masse. då är det alltså möjligt då… Blev själv lite spak när jag såg skadan. Tyckte den var rejält stor men jag har inte så mycket att jämföra med. Min första ding :smirk:.
    Tänkte direkt att den nog måste till en “bräddoktor”
    Men sen tänkte jag att det kanske är lika bra att lära sig laga. Lär ju inte vara sista smällen.

    Då blir det lusläsande av gamla trådar och boardlady inatt för att hitta rätt tillvägagångssätt.
    Just nu ligger brädan uppallad i garaget med en kupévärmare en bit från sprickan. den hade tagit in vatten, så jag försöker torka med det jag har till hands.
    Det borde väl inte kunna bli för varmt hoppas jag.
    Ha de!

  • kailua

    Medlem
    31 maj, 2015 vid 17:39

    OK – tack Masse. då är det alltså möjligt då… Blev själv lite spak när jag såg skadan. Tyckte den var rejält stor men jag har inte så mycket att jämföra med. Min första ding :smirk:.
    Tänkte direkt att den nog måste till en “bräddoktor”
    Men sen tänkte jag att det kanske är lika bra att lära sig laga. Lär ju inte vara sista smällen.

    Då blir det lusläsande av gamla trådar och boardlady inatt för att hitta rätt tillvägagångssätt.
    Just nu ligger brädan uppallad i garaget med en kupévärmare en bit från sprickan. den hade tagit in vatten, så jag försöker torka med det jag har till hands.
    Det borde väl inte kunna bli för varmt hoppas jag.
    Ha de!

  • svenj

    Medlem
    31 maj, 2015 vid 19:08

    Jag är ingen expert men tror att det är bra att slipa bort lösa och de-laminerade delar så fort du kan och sedan fortsätta torkningen.. Och så fort som möjligt beställa en lagnings-sats. Det har varit byigt i helgen. Jag fick också ett kastfall med det gick inte riktigt så illa. Inom kort måsta jag nog också laga för att vara på säkra sidan så jag inte får in fukt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 05:18

    Ta det försiktigt med värmningen, EPS tål inte mycket innan den börjar kolapsa.
    Sen tror jag inte den ger så mycket, ytan kommer att torka upp ganska fort men luftväxlingen innuti materialet (speciellt om man har laminatet kvar) är iprincip noll så förmodligen kommer bara vattnet att förångas och spridas längre in i Eps:n.

    Att ta bort löst laminat är en bra ide, sen tror jag det är tid och tyngdkraft som gäller, dvs skadan nedåt.

  • kailua

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 07:53

    Värmning bortkopplad! Tack Björn
    Låter det stå i garaget minst denna vecka ut och hoppas på torrt sen.
    Vet inget riktigt bra sätt att kolla om vattnet är borta. Man ska tydligen kunna växla från svalt till varmt klimat och kolla om det kommer fukt i luftskruven – saknar dock luftskruv brädan.
    Ngn som har tips?
    Om det blir lite fukt kvar i brädan vad riskeras då? ( förutom att den blir tyngre) – kan fukten påverka laminering eller annat i andra delar av brädan än det skadade området?

    Beställt lagningskit + mikroballonger från Boardcorner.
    Kommer bli lagning i två steg.
    Först fylla upp utrymmet under sprickan/i skummet med epoxi och mikroballonger – tryck ihop med ngn bräda och tvingar och låt stå…
    Därefter laga som “vanlig” spricka med väv och epoxi.
    Ska bli intressant att jobba med min första lagning…

  • dr-masse

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 08:47

    Fukt kvar i brädan ökar risken för framtida delaminering. Shark HRS verkar tillverkas utan luftskruv, så du får bedöma det så gott det går vid skadan. Borde funka.

    Helt tokfnösktorr är kanske inte möjligt, men så torr som det bara någonsin går är målet.

  • kailua

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 10:00

    Kom på att jag har lånat hem en Flügger fuktmätare (som man kollar fukten i fasaden innan man målar ). Den kan man ju sticka in i brädan 1 cm. Mäter iofs bara precis i anslutning till skadan och inte längre in ifall fukten vandrat in brädan, men alltid ngt.

  • kailua

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 16:10

    Klart! Inte det snyggaste men nu är hon redo att bli blöt igen👍
    Tack för inlägg och råd och tack Masse för första självklara “ja” svaret på frågan. Blev lite pepp av det.
    Svenne på Boardcorner var ju en kanonkontakt !!
    Till andra som inte lagat förr… Kör på och laga. Var faktiskt riktigt kul.

    Nästa gång ska jag göra det snyggare också…och laga lite bredare runt sprickan. Tycker så här efteråt att jag kanske jobbade lite snålt. Hoppas det håller iaf!
    När jag jobbat klart med lagningen så slipade jag ner och lackade om den oskadade sidan av nosen också… Jag klarar inte asymmetriska saker…

    Ha de!!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 05:18

    Schysst!

    Normalt sett behöver man inte gå så himla långt ut från skadan, det håller ändå.

  • dr-masse

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 08:07

    Najs! Själv skulle jag vara riktigt nöjd med den lagningen, kommer säkert att hålla fint.

  • staffomania

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 08:19

    Snyggt. Hur gjorde du finishen?

  • gregerkj

    Medlem
    12 juni, 2015 vid 13:09

    Blev ju fint! Huvudsaken att det blev tätt.

  • kailua

    Medlem
    13 juni, 2015 vid 15:59

    Nja. Nya linjen i nosen tycker jag var OK och det krävdes en del tejpande, pappklippande och inpassning för att få det centrerat, men just finishen behöver göras om för att få det snyggt .
    Två saker
    1 – samma sak som när man målar en vägg . Dåligt underjobb går inte att fixa med färg 😄 det syns genom… Ovan med Epoxi = dåligt underjobb rent estetisk.
    2 – ovan att jobba med sprayfärg så efter lite fippel med rinn och paniktork ( istället för att vänta och börja om med slipning) så är det lite krackelerat precis över lagningen.
    Annars så blev det OK och lacken passade perfekt . Det var ngt billigt från K-Rauta , Prof sprayburk för plast Raal 9010 matt vit.
    Sista slip med korn 320.
    Jag tänker så här – när nästa kastfall kommer , säkert på motsatt sida nosen så gör jag helheten snyggare…
    Alternativt så har jag ju en lång vinter som kommer så småningom .
    Hej!

  • erree

    Medlem
    13 juni, 2015 vid 18:28

    @Kailua 733808 wrote:

    Nja. Nya linjen i nosen tycker jag var OK och det krävdes en del tejpande, pappklippande och inpassning för att få det centrerat, men just finishen behöver göras om för att få det snyggt .
    Två saker
    1 – samma sak som när man målar en vägg . Dåligt underjobb går inte att fixa med färg 😄 det syns genom… Ovan med Epoxi = dåligt underjobb rent estetisk.
    2 – ovan att jobba med sprayfärg så efter lite fippel med rinn och paniktork ( istället för att vänta och börja om med slipning) så är det lite krackelerat precis över lagningen.
    Annars så blev det OK och lacken passade perfekt . Det var ngt billigt från K-Rauta , Prof sprayburk för plast Raal 9010 matt vit.
    Sista slip med korn 320.
    Jag tänker så här – när nästa kastfall kommer , säkert på motsatt sida nosen så gör jag helheten snyggare…
    Alternativt så har jag ju en lång vinter som kommer så småningom .
    Hej!

    Jag brukar ha en kartong eller tidning bredvid brädan när jag lagar, sen sprayar jag där precis innan jag sprayar på lagningen (gör detta mellan varje färgskikt). Dels kommer det då inga “droppar” ur sprayburken men huvudsakligen får man in känslan perfekt vad gäller svepvidd, avstånd och intensitet. Då behövs verkligen inte k320;an 😉 Men av dina bilder att döma så är din lagning riktigt bra ju

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Går detta laga själv…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.