Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går i kite tankar

  • Går i kite tankar

    Publicerad av schonki på 15 maj, 2008 vid 18:54

    Som vindsurfare har jag blivit lite trött på att det inte blåser tillräckligt (8 m/s+). Har blivit lite sugen på kite som komplement till vindsurfingen i lite lättare vindar från 4 m/s. Vad ska man ha för saker och ungefär hur dyrt blir det om man köper ett komplett kit som har något år på nacken? Har ju våtdräkt och sele sen tidigare.

    //Jacob

    gh0st svarade 15 år, 11 månader sedan 16 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • milkman

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:02

    Ska du ha nått som funkar från under 5 m/s så ska du kolla efter någon Flysurfer kite, gärna en Speed, helst Speed2 som verkar funka bra i låga vindar.
    De flesta som kitar köper andra kiter för att optimera för andra saker – tex bow, C eller hybrider (alla är uppumpningsbara). Men då funkar dom inte under 5 m/s (man kan nog argumentera att oftast inte är jättekul under 6 m/s tom)
    En uppblåsbar bra från förra året kostar mellan 5500-8000 beroende på modell och skick.
    Brädan skall vara bred, kantig och med lite rocker så kommer den igång tidigt (inte för mjuk). Bra lättvindsbrädor brukar vara lite knepigare att få tag i, du kan få räkna med ca 4-5000 för en.

  • martent

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:13

    Om du ska köra i lättvind ska du ha en stor c eller bowkite och en lite större bräda!Bowkite rekommenderas till nybörjare. Kan komma undan billigt här på köp och sälj forumet!
    De flesta i södra sverige kör med c eller bowkite alltså inte med flysurfer(foil) inte för det är dåliga kites men en uppblåsbar kite är mycket lättare att vattenstarta när det är vågor.

  • pjoter

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:28

    njaaeee.. en modernare flysurfer är grymt lätt att vattenstarta, spec om du ska köra lättvind då det kan va rätt knepigt att få upp en uppblåsbar kite i låga vindar.
    Med en speed2 15 och en session bräda 141*42 är du igång löjligt tidigt. dock är den kiten rätt seg vilket gör den ganska trist när vinden ökar även om det går att hålla kiten rätt länge.
    Det är inte heller helt lätt att hitta en sån kite särskilt billigt (typ 10 000 om du hittar nån beg, annars nästan 16 000).
    Så har du mkt pengar å vill han en grym lättvindskite så är det bara att hitta en, lever du däremot på en begränsad budget skulle jag söka efter en beg bowkite i 12 storleken å en lättvindsbräda typ spleene session. brädan gör grymt mkt och kör du mkt lättvind med kiten kommer du så småningom att lära dig köra i lite vind (dvs neråt 5m/s).

    lättvindsbrädor är förresten även dom grymt svåra att få tag på beg så håll ögonen öppna å slå till fort om du hittar nån.

  • gh0st

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 19:50

    Brädan är riktigt viktig om du ska köra i lättvind, så lite rocker som möjligt. Precis som pjot säger så skulle även jag rekommendera en lättvindsbräda så som spleene session.

  • gadget

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 21:54

    Varför ska man köra foil på vatten?

  • cortex

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 22:05

    Ehh, var inte du i Habo Ljung i helgen? Det var det enda som *gick* att köra med (och ha kul) i den lätta vinden.

    Foils har en radda andra fördelar också. Men om man inte ska köra på snö, har ont om cash och håller till på stränder med massiva mängder av sjögräs så är en SLE inte ett dumt val.

    /Kaj(Tech)

  • gadget

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 22:21

    Jo jag var där…
    Lite cred. till Erik Fernholm som regerade på sin foil men frågan är om det någonsin är kul att köra i den vinden!

  • skotten

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 23:06

    whats happened to you all… all this foil talk non-sense…?? Foils are bad for the enviroment and kill more birds than any other kite, they are the reason we are getting banned from ribban too… I am sure of it…..

  • nic

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 00:10
    schonki;465713 wrote:
    Som vindsurfare har jag blivit lite trött på att det inte blåser tillräckligt (8 m/s+). Har blivit lite sugen på kite som komplement till vindsurfingen i lite lättare vindar från 4 m/s. Vad ska man ha för saker och ungefär hur dyrt blir det om man köper ett komplett kit som har något år på nacken? Har ju våtdräkt och sele sen tidigare.

    //Jacob

    Väldigt stor skillnad vilken utrustning du ska titta på om vill kunna köra från 4m/s eller 5m/s.
    Från 4 är det bara lätta foils som klarar med platta dörrar till brädor men från och med en rågad 5m/s kan du köra på en normal LEI på 13kvm.

    Personligen tycker jag att man ska dra ett streck någonstans och säga att till sig själv att man har roligare per krona å ligga på en luftmadrass. Fördelen med att köpa prylar för vindar på 5+ är att de är lättare att svänga runt å leka och ha kul med. Rekommenderar därför att du kollar på en 12-13kvm kite och en vanlig 130x40cm bräda på det.

    Chansen är dessutom stor att faktiskt tar ut grejorna i lite hårdare vindar med å låter de däringa vindsmurfgrejorna ligga till sig lite 😉

    Ett konkret förslag är tex Ozone Instinct Sport 13 + Nobile 666 eller 555.
    Även Ozone Instinct Light 14 kan vara ett alternativ att prova.
    Fråga milkman ovanför vem du kan kontakta i din trakt för att få titta närmare på grejorna innan du köper.

    nic

  • pjoter

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 05:17

    denna härliga kulhetsfaktor. mycket snack om i vilka vindar man börjar ha kul alltså. med rätt utrustning (dvs man håller sig inom en kites sweetspot) kan man ha sjukt kul från 4-30m/s med kite. Har haft fler sunkiga sessions i 15m/s än i 6m/s faktiskt. Å ändå har jag en Flysurfer p3 10:a som största kite.

    Den största anledningen till att folk inte har kul i 5-6m/s är oftast att dom har förutfattade meningar om utrustning och inte ens vill testa grejer som faktiskt funkar bra i dom vindarna. Har kört Flysurfer i 2 år, spleene i över 1 år å kan de va ett 10 tal pers som testat grejerna..? Ändå har alla en uppfattning om att brädan är sjukt klumpig å kass å kiten går inte att få upp ur vattnet, trasslar sig å alla andra goa ideer som skulle motbevisa sig såfort man testar.

    Men men, nu halkar även den här tråden ver i e LEI vs foil diskussion.

  • luuddee

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 07:46

    men pjott du vet ju likaväl som jag att du har roligare med en uppblåsbar leksak.

  • cortex

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 08:16

    @skotten 465781 wrote:

    whats happened to you all… all this foil talk non-sense…?? Foils are bad for the enviroment and kill more birds than any other kite, they are the reason we are getting banned from ribban too… I am sure of it…..

    Nä SKotten, det är din sprit-dränkta andedräkt som dödar flest fåglar och andra oskyldiga djur på spotsen.
    Jag har legat på rehab i en vecka för att komma tillbaka till sammhället efter att du försökte hångla upp mig ute i skogen.
    Tack för den.

    Å till övriga, börjar bli rätt less på den bittra inställningen “kan jag inte köra med mina prylar så *kan* det ju inte vara roligt med något annat heller”. Det här är en uppfattning man håller fast vid med näbbar och klor, utan att verkligen ta reda på om det sämmer. Jag hade skitkul på vattnet under Habo-helgen. Det hade Pjoter, Erik och Johan också.
    Men istället för att komma ut och testa själva så satt de flesta och surade på stranden. Visste fan inte att gnällbältet hade halkat ner till Skåne.

    Kanske många av dem som gav en sur attityd när man kom in med ett leende på läpparna fortfarande “vet” att jorden är platt också?

    BTW, vi körde från 3 m/s. Då gick det precis att hålla höjden. Vid 4 m/s har man helt okej tryck i grejerna (till skillnad mot en LEI som behöver minst 1 m/s till för att vara ok). Och det är en jäkla skillnad mellan 3 m/s och 4 m/s… vilket var rätt tydligt vid Habo-helgen.

    /Kaj(Tech)

  • simonm

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 08:52

    Som många är inne på så handlar det nog om hur mycket pengar man vill lägga för att kunna ha lite kul i olika vindförhållanden.
    Personligen tycker jag det är roligare att myskitea än att ligga på luftmadrassen, men det kan såklart vara olika.
    Jag hämtade igår-kväll ut en av 15m2 flysurfer speed 2 kitearna som var o hälsade på i Habo i helgen ifrån Posten och tog den på en provtur i 2-4m/s i Habo vid 19.30-tiden.
    Jag testade den med en vanligt 128cm bräda med normal rocker (Skywalker ride), och blev väldigt förvånad över att det faktiskt gick att köra över huvudtaget. Dock fick jag hålla full power hela tiden, vilket medförde att jag inte lyckades hålla höjd :(. Jag är dock helt övertygad om att det hade gått med t.ex. en Spleene Session eller liknande, och iom ett bra bottendrag kan man säkerligen då roa sig med lite wakestyle trick.

    Tillläggas kan att jag väger ca 84 kg.

    MEN, när vinden kommer upp över 7-8 m/s kör jag förmodligen med min 13m2 bow istället, så ska man köpa en kite så kanske det är ett bättre alternativ..

    /Simon

  • cortex

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 10:07

    Precis, man köper ju inte en lättvidskite som enda kite… såvida man inte väger 200 kg. :smirk:

    Det som skulle göra lättvind i Habo ännu roligare är en längre slider. He he.

    Så en gång till: i väldigt lätt vind finns det just nu ingen annan kite på marknaden som kan leverera lika mycket “rätt” drag som en stor Speed2.

    Det var liksom ingen slump att vi höll oss till FS-kitesen istället för att gå ut och lida i lättvinden med Caution-kitesen. Det hade helt enkelt inte varit i närheten av lika kul.

    I mer vind funkar allt… och bra dessutom.

    (Kan exempelvis fortfarande inte bestämma mig för om jag helst går ut med Caution Mayhem 9 eller FS Pulse2 8 i hårda vindar, de är bra på olika saker)

    /Kaj(Tech)

  • selle

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 10:25

    Steg ett: Banta ner sig till under 70kg.
    Steg två: Köp en stor (15-16kvm) C-kite från 2005.
    Steg tre: Skaffa en stor Bred bräda (absolut minst 40cm) som knappt har någon rocker (nästan är helt platt) och som gärna har mjukt flex så den blir helt platt när du åker på den.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går i kite tankar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.