Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går i kite tankar

  • telekiter

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 10:30

    Nåja Kaj, nu finns det ju faktiskt ett LEI alternativ som konkurrerar med stora speed2, nämligen Wind-X Monzoonz 17!! 17 kvm ultraflat bow. Fast den finns ju inte i Sverige (vad jag vet iaf).

    Som svar på den ursprungliga frågan tror jag att en EH eze 13 eller fluid torque 14 tillsammans med en större (bred och platt) bräda är ett bra (prisvärt) alternativ.

    /Urban.

  • pjoter

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 10:42

    De trista med en uppblåsbar är att hur platt den än är så väger den mer än en foil, vilket har grymt stor betydelse i lätt-lättvind. Det finns ju en anledning till att man gör lättvindskites i superlätta material.

    Luddee, vet i tusan faktiskt om jag har roligare med foils. i plattvattnet i habo i 5-9 m/s är svaret givet ja men vågor från 7m/s åker Cautionen fram direkt.
    Så precis som folk så sakta börjar fatta att man får ha olika brädor till olika åkning måste man också ha olika kites till olika åkning. Dock handlar det enligt mig mer om åkstil än underlag.

    en sjysst uppsättning enligt mig är en FS speed2 15, en FS p3 10 och en caution mayhem 9 å en 7a (gärna en 6a om det hade funnits). Sen en spleene session bräda, en runt 132 frestylebräda, en 120 hoppa högt bräda, å två vågbrädor, en fetare för ostrappat å en mindre för istrappat.

    Nu har ju inte dom flesta dom pengarna till all utrustning men då skulle man verkligen kunna ha sjukt kul i dom flesta vindar och oavsett vilket humör man är på.

  • hengo

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 10:49

    jevla va utrustning…

    säkert nice med en jättefoil de soliga dagararna.. men tyvärr kostar de ju typ 16lax. frågan är om de inte är värdare att lägga de pengarna på en resa till blåsigare breddgrader? 😀

  • simonm

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 11:13

    Njo, fast det är lite besvärligt att åka långt iväg efter jobbet eller alltid på helgerna…
    Sen vet ni ju vad man säger, borta bra, men…. 😉
    Sen är jag alltid dum och motiverar mig själv med att jag blir nöjd med en pryl under lång tid efter att man köpt den…….. men det brukar ju tyvärr inte bli så, men det är ju ett senare problem 🙂

    /S

  • gonzo

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 12:58

    det e säkert kul att köra en goldwing ett par varv på en racebana men jag väljer hellre en R6a

  • gh0st

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 13:22

    @Telekiter 465870 wrote:

    Nåja Kaj, nu finns det ju faktiskt ett LEI alternativ som konkurrerar med stora speed2, nämligen Wind-X Monzoonz 17!! 17 kvm ultraflat bow. Fast den finns ju inte i Sverige (vad jag vet iaf).

    Som svar på den ursprungliga frågan tror jag att en EH eze 13 eller fluid torque 14 tillsammans med en större (bred och platt) bräda är ett bra (prisvärt) alternativ.

    /Urban.

    Wind-X’n är byggd på samma modell som EH Eze som även den är en riktigt baddare på lättvind. Kollar man på dessa kites i profil måste jag säga att dom ser väldigt lika ut speed2:an.
    Vad jag vet så anpassade EH Ezen från Legaignoux modell lite mer än Monsoonz gjorde och enligt vad man läst så verkar Ezen bättre i många avseenden.

  • cortex

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 16:38

    Både Monzoonz och Eze är säkert utmärkta lättvindskites. Däremot kommer fortarande LEI-konstruktionens vikt att göra dem betydligt tyngre än en Speed2 i SA-material. Det ger en klar fördel åt SA’n.
    Exempelvis väger en Speed2 15 Silverarrow, helt komplett med bom och linor, mindre än en Mayhem 9. Med tanke på att Speed2 15 har mer än den dubbla projicerade ytan så ger det en *enorm* fördel i lättvind.

    Å andra sidan är produktionskostnaden för LEI’arna en bråkdel av SA’n vilket (förhoppningsvis) gör dem markant billigare.

    Att återstarta en LEI, oavsett märke och modell, är allt annat än lätt i 3 m/s… för att inte säga hopplöst. Som ni såg i helgen fungerar det utmärkt med foilarna.

    En grej till. Nerpackad tar en SA 15 ungefär hälften så mycket plats som en vanlig SLE 9’a. Dvs man kan utan problem ta med sig den på en kiteresa.
    En 17 kvm SLE lär nog ta upp större delen av bagaget = man lämnar den hemma.

    /Kaj(Tech)

  • pjoter

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 19:24

    @gonzo 465933 wrote:

    det e säkert kul att köra en goldwing ett par varv på en racebana men jag väljer hellre en R6a

    humm…. skulle mer jämföra det med att det är sjukt kul å köra på raceslicks tills det regnar, då e de rätt gött å slänga fram regndäcken, även om man inte kan stå på lika hårt med dom. Olika förutsättningar kräver olika utrustning. Antingen är man en solskensknutte eller så e man en racer som kör oavsett väder. 🙂 (själv tillhör jag helt klart hellre den senare kategorin. men det är ju jag de).

    å skulle jag vara tvungen å välja bara en grej så hade jag ju valt slicks, liksom jag hade valt en mindre kite än en 15m2 foil. men kan man ha flera uppsättningar så klart man vill kunna köra jämt.

  • gadget

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 20:37

    Man kan fan inte fråga här vad man ska ha för utrustning! :mad2:
    Det är som att gå in till en BMW-försäljare och fråga vilket bilmärke han rekommenderar!
    Testa så mycket olika märken och typer av kites och brädor du kan så vet du snart!

  • mav

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 18:36

    haha.. tack för cred’en.

    Jag hade grymt skoj under båda dagarna i habo (3-4ms). Söndagen blev så bra att jag till och med fick ta ledigt från mitt semesterliv och ligga träningsvärk/kitesessionbakis hela måndagen =)

    Från 3ms kan man ladda massor med freestyle; Blindjudge, S-bend2blind, Kiteloop720 osv och givetvis ha väldigt kul! Klart det blir lite roligare med mer tryck så vid 4ms har man pop nog för backmobes. Det är bara de som inte testat som säger att lättvind inte kan vara kul.

    Den åsikten säger mer om åkaren än om rolighetsfaktorn.

    För att knyta tillbaka till ämnet så funkar en stor kite perfekt i lättvind. En tubkite har man svårare att återstarta än en foil i lättvind pga vikten.

  • gh0st

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 19:32

    @Cortex 465999 wrote:

    Både Monzoonz och Eze är säkert utmärkta lättvindskites. Däremot kommer fortarande LEI-konstruktionens vikt att göra dem betydligt tyngre än en Speed2 i SA-material. Det ger en klar fördel åt SA’n.
    Exempelvis väger en Speed2 15 Silverarrow, helt komplett med bom och linor, mindre än en Mayhem 9. Med tanke på att Speed2 15 har mer än den dubbla projicerade ytan så ger det en *enorm* fördel i lättvind.

    Å andra sidan är produktionskostnaden för LEI’arna en bråkdel av SA’n vilket (förhoppningsvis) gör dem markant billigare.

    Att återstarta en LEI, oavsett märke och modell, är allt annat än lätt i 3 m/s… för att inte säga hopplöst. Som ni såg i helgen fungerar det utmärkt med foilarna.

    En grej till. Nerpackad tar en SA 15 ungefär hälften så mycket plats som en vanlig SLE 9’a. Dvs man kan utan problem ta med sig den på en kiteresa.
    En 17 kvm SLE lär nog ta upp större delen av bagaget = man lämnar den hemma.

    /Kaj(Tech)

    Håller med om allt ovanstående. Det finns för- o nackdelar med både LEI o foil, så är det och kommer alltid att vara =)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Går i kite tankar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.