Senaste nytt Forums Garda Sjön

  • Garda Sjön

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 september, 2003 vid 08:58

    sitter redan nu och planerar surfresa i vår funderar på
    garda sjön i maj.hittat nått på nätet som heter MB-center
    någon som har erfarenhet av garda sjön eller MB-center
    verkar vara dåligt med parkeringar runt surfställena
    för MB-centrat har någon buss som kör folk till centrat
    för det är limitert parking place som det står i broschyren.
    Råd o tips ang. boende o surfställe mottages tacksamt!
    /Wille plana wink.gif

    skywalker svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mikaels

    Medlem
    3 september, 2003 vid 09:12

    MB-center ligger vid Hotell Pier, som är det blåsigaste stället vid sjön (för det mesta), men där det i princip bara finns parkering för hotellgäster, därav bussen från Torbole. I Torbole finns det ett antal hotell och campingar på eller nära stranden, och Torboles segling är helt OK. I småbåtshamnen i Riva del Garda kan man också segla, men det kan vara lite svårt att att sig ut till den riktiga vinden med en liten bräda.

    Skall du på en ren surfresa skulle jag satsa på Torbole, kolla på http://www.torbole.com för länkar till bra boende. Reser du med familj kan du överväga Riva, som är en trevligare stad, tycker jag, men med sämre segling. Är du riktigt fanatisk åker du ned till Malcesine varje morgon vid 6-tiden för att köra den nordliga morgonvinden, som iofs även funkar i Torbole, även om man får simma ut en bit.

    Sök i Resmål hittar du nog mer info, eller Googla på Garda + surfing så får du fler länkar än vad du orkar med. Tyska Surf Magazin brukar köra en spotcheck på Garda nån gång per år, kanske finns det online, eller engelska Boards.

    Ett av mina favvoställen, har varit där nästan varje år sen -83 (!).

  • getwet

    Medlem
    3 september, 2003 vid 09:46

    Har varit vid Lago di Garda vid ett flertal tillfällen och alltid tagit in på camping i närheten av Malcesine (ca 0.5km norr om) för att komma åt de bästa vinden som kommer på morgonen vid sex tiden. Den är då nordlig och oftast starkare än den sydliga som kommer på e.m. Morgonvinden börjar att avta vid ca 10 tiden (kan variera)för att helt försvinna vid svensk lunchtid. Snart lär man sig att se även vid Malcesine om det är värt att åka till Torbole på e.m för att segla sydvind. Jag rek. att åka ned med bil för det är svårt att bara vara vid den norra delen av sjön,(betalparkering) man missar morgonsurfen då, som faktiskt är den bästa om inte nattlivet varit för utdraget.
    Det finns så oerhört mycket mer runt Garda sjön att se också så bil är nästan ett måste enligt mig. Varför inte surfa en dag på Lago di Maggiore eller Lago di Como som inte ligger alltför långt borta? Inte lika bra surfing men väl värda ett besök, om inte annat för att njuta……..(skulle vilja påstå att Garda och sjöarna runt om är bland dom vackraste platserna i Europa)
    Bäst är att ta bilen ned och bo på camping, då bor du nära vattnet och kan förflytta dig för att hitta bästa vinden.

  • kele

    Medlem
    3 september, 2003 vid 13:40

    Jag har varit vid Garda två semestrar.Bodde i Torbole, på camping Al Porto, 50 meter från stranden. Allt uppriggat hela tiden. Segling mellan 12:00 och 17:00 varje dag. Lite bökigt att ta sig ut, men ett guldställe för all segling utom våg. MB är nog Michiel Bouwmeester, som har ett surfcenter söderut på västsidan av sjön. Där är det väl som i Malschesine bättre drag närmare land gissar jag.
    I Torbole verkar vinden lyfta mot bergen nära land.

    Kele

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 08:27

    cool.gif
    Tack alla på konfen för tips o råd det är ju kanon
    så man får ut mesta möjliga surf av sin semester!
    Var till fuerte förra vintern blev en kanonresa tack vare alla råd på konfen.

    /willeplana

  • getwet

    Medlem
    4 september, 2003 vid 09:06

    Så att du kan se hur det ser ut på sjön……

  • getwet

    Medlem
    4 september, 2003 vid 09:07

    En till…..

  • getwet

    Medlem
    4 september, 2003 vid 09:09

    Sista bilden från Malcesine….samtliga bilder är därifrån.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 10:59

    lite missvisande bilder, då jag varit där
    så har det inte blåst mer än för 6.0-8.0 segel.
    Dock dessa vindar nästan varje dag.
    Har varit där totalt 2 veckor kanske.
    Det blåser mest i mitten av sjön där den är som smalast.

  • skywalker

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 23:23

    Hur är priserna på boende och leverne där nu ? Längesen man va i Italien….och nu är lire också borta crazy.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Garda Sjön

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.