Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gardasjön i juni,juli?

  • Gardasjön i juni,juli?

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 mars, 2002 vid 21:27

    Jag är lite nyfiken hur stora vågorna är på gardasjön och om vilket ställe som är bäst för freestylesegling? Jag har hört att det kan vara tjockt med windsurfare på vattnet under sommaren stämmer det ?

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • getwet

    Medlem
    2 april, 2002 vid 20:11

    Vågor blir det inte speciellt mycket, inte det som vi är vana vid längs med kusterna. Däremot kan det bygga upp bra ramper mitt i sjön vid kraftig vind, vilket det oftast är på morgonen. Vinden kommer då från norr och det brukar kunna gå att segla vid 7 tiden på morgonen. Bästa stället då är runt Malcesine. Framåt 10-11 tiden mojnar vinden för att sedan vrida över på syd, då är Torbole det bästa stället men där kan det bli väldigt tjockt med folk. Bästa seglingen är maj-juni (termik), och som du själv trodde så är det tjockt med folk i Juli och Augusti. Men det finns alltid plats, om man inte känner sig tvungen att segla vid ett center. Freestyleseglingen är bäst på morgonen vid Malcesine, på eftermiddagen Torbole…precis som all annan segling på sjön.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 april, 2002 vid 15:08

    Jag tycker att freestyle seglingen är bäst vid
    Conca d’Oro (lite osäker på stavningen) men det ligger
    på vänster sida och längre ner sett från Torbole.
    Om man startar vid Torbole kan man segla dit.
    Det är också här de har King of the Lake tävlingen.
    Oftast blåser det väldigt bra på andra sidan vid klippväggen och det kan vara bra att variera mellan dessa
    två ställen beroende på var det blåser bäst.

    Garda sjön är inte känt för sina vågor vad jag vet.
    Det kan byggas upp skarpa chopvågor lokalt här och där.
    Vad det beror på vet jag inte.

    Även om det är mycket surfare så brukar det vara OK på vattnet. Det är värre att hitta en plats för sin utrustning
    och ett ställe där man kan gå i vattnet på, pga trängsel.

    Ora vinden som sätter igång efter 12 någon gång är min absoluta favorit (alla tips här är för Ora förutsättningar).
    Om man inte gillar trängsel kan man va lite cool och vänta med att gå i vattnet för vid klockan 15 börjar många bli
    trötta och har man då krafter kvar kan man vid 17 snåret
    få hela Garda sjön för sig själv.
    Omkring klockan 19 har vinden oftast upphört helt.

    /Herman

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gardasjön i juni,juli?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.