Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gardasjön på Packad o Glad svt ikväll!

  • svenne

    Medlem
    23 november, 2006 vid 07:29

    Men vad hade ni förväntat er?
    Det är inte så konstigt att allt som handlar om surfing på TV blir lamt och helst ska vara ett grisrosa segel i bakgrunden. Till att börja med är det känt sedan länge att till exempel SVT:s sport inte visar motorsport för att “det inte är sport” och segling är bara för rika (men varför visas då så jävla mycket golf och hockey?!). De har dessutom en förmåga att verkligen förstöra en subkultur med sina miljon-kronors-utrustningar som helt okunniga producenter leker med.
    Ett lysande exempel är scenfilmning, speciellt dans. Balett eller modernt, då visas scenen i långa svep eller med stillastående kamera i långa klipp innan det byts kameravinkel för att TV-tittaren ska få en uppfattning om helheten. Men om det är hiphop, då byts det vinklar och zoomas in fötter och annat skit var och varannan sekund så att varenda epileptiker i hela landet tuggar fragda. Hur mycket helhet blir det då?.. “Näe men det ska vara koolt, och då måste man ju visa det på nåt sätt”. Jo men tjena, jag såg inte ett skit av vad de gjorde på scenen. SVT producerar allt mindre själva, det är externa bolag som gör programmen på uppdrag. Lägg ner hela SVT-skiten och låt produktionsbolag söka bidrag istället, då kanske det blir program som folk vill titta på.
    Helt bissart, men jag har kollat på ett program som heter “Söderlund och Bie”, ett jävla Mamma-Pappa-Barn-program! Men hon är rätt rolig och för någon vecka sen var det en litet klipp när hon pratar med en surfare (Jesper B, kanske?) bredvid surfbussen, så jag har stora förhoppningar att åtminstone få se en nanosekund hardcoresurf i TV framöver.

    Men om det nu ska bli något av surfkulturen i TV går det inte att sitta på feta stjärten och gnälla, det är lobby och eget (hårt) arbete som gäller. Det är inte bara surfet som har potential, det finns ju flera som verkligen har visat kunskaper i surffilmande och lifestyle finns det så det räcker och blir över. “Another shitty day…”, Frippes Babbelviken eller Section8, det finns ju potential!

  • jester

    Medlem
    23 november, 2006 vid 09:26

    [Begin_Påhopp]

    SVT:s sport inte visar motorsport för att “det inte är sport”

    Är väl inte helt sant, eller? SVT visar ju Speedway på bästa sändningstid, dom brukar även sända ett sammandrag från WRC på söndagar. Och visar DTM, rallycross o annat mysigt på SVT24 Sport (direkt ganska ofta, dessutom), eller vad kanalen nu heter.

    Men i sportnytt kan det nog vara lite tunt, iofs.

    [End_Påhopp] 😀

  • tomasn

    Medlem
    23 november, 2006 vid 09:44

    Men det där har väl avhandlats förut; Sporten ska inte bli stor, då vore det inte lika coolt och stränderna skulle bli överbefolkde. Låt de hålla sig till golfen o fotbollen.

  • mattap

    Medlem
    23 november, 2006 vid 10:16
    _Alexander wrote:
    Aldrig riktigt fattat charmen med det stället, ser totalt crap ut och vad man hört av dom som vart där så är det choppigt, jävligt o mycket speed

    Körde ner till Gardasjön å campade i sommras och jag gillade stället förutom att det var 90% tyskar där. Vinden kom alltid på eftermiddan vid samma tid, man kunde vara bakis på förmiddan i lugn å ro. finns mkt annat att pyssla med för den som vill, Canyoning, bergsklättring, mountainbike etc + att det är vackert runt sjön å maten är god.

    Vill man ha en lagom bilresa med hyffsat säkert surf så tycker jag Garda är ett bra val.

  • svenne

    Medlem
    23 november, 2006 vid 10:22
    Jester wrote:
    [Begin_Påhopp]

    Quote:
    SVT:s sport inte visar motorsport för att “det inte är sport”

    Är väl inte helt sant, eller? SVT visar ju Speedway på bästa sändningstid, dom brukar även sända ett sammandrag från WRC på söndagar. Och visar DTM, rallycross o annat mysigt på SVT24 Sport (direkt ganska ofta, dessutom), eller vad kanalen nu heter.

    Men i sportnytt kan det nog vara lite tunt, iofs.

    [End_Påhopp] 😀

    Påhopp och påhopp… 🙂

    Enligt SVT:s hemsida är motorsporttablån tom. Inga motorprogram alls alltså.
    Citatet är direkt taget från Svanbergs föregångare (var det Kjell Andersson?). Men Svanberg själv är ju rätt go, om rally till exempel:
    “Hade det funnits ett svenskintresse med en svensk förare i toppstriden hade vi nog prioriterat annorlunda. Nu finns det inte det och då har vi inte utrymme när det är OS, fotbolls-VM och friidrotts-EM”.
    Fotbolls-VM okej, men bara för att en handfull kända svenskar spelar fotboll utomlands ska alla jävla europeiska länders fotbollserier visas i SVT, varje kväll?!
    Svenska rallyt är ett av de största evenemang som finns i Sverige, och det får ett sammandrag på en halvtimme. Händer det något i motorsporten, som när Moto-GP avslutades för några veckor sen (dessutom med en riktig skräll), får det en 6-sekundare i slutet av sportnytt. Och då ska vi inte prata om golf, är det en sport över huvud taget? Fattar inte att de kan lägga så mycket tid på något som nästan ingen utövar, speciellt inte i jämförelse med hur många som håller på med just motorsport.

    Jag har en vän vid namn Henrik Nordgren, en av Sveriges bästa MC-förare, han har slitit som en gnu för att få ut MC-sporten i media. Ingen som helst respons från SVT, de bryr sig inte ens att läsa upp namnet på en svensk mästare trots att de får allt material gratis. Skulle tro att det är fler som kör cross och enduro i Sverige än jagar golfbollar.

    Men det gäller inte bara motor, alla andra sporter är minst lika minoritetsbefattade enligt SVT. Så länge det inte innehåller bandy, hockey eller slutar på boll så är det ointressant. Kolla på SVT:s sporthemsida, vilka sporter är uppräknade?

  • styret

    Medlem
    23 november, 2006 vid 11:15

    Visst skulle det vara kul med mer men jag tycker inte man ska förakta smågrejer.
    ett exempel är på MTV inlaggt i programmet “mer än Müsli” har några killar lyckats få in ett stående skateprogram som heter “yeah bananen” bara 5 minuter eller så varje gång men mer material tar en jävla stund att samla ihop.

    Vad jag menar är att har man kontakter, material och kan lobba hårt så finns det nog möjlighet att klämma in grejer om man abra har nått intressant att leverera, inte bara en vanlig klassisk surffilm utan mer ett reportage.
    Kanske inte i sportspegeln men jag tror garanterat att det skulle gå att få in en kort snutt varannan vecka eller nått på tex tv400 eller tv4+ om man kunde skapa ett välproducerat magasin som täckte in rätt stora delar av svenska scenen, och visst till en början kommer det nog vara rätt fånigt med väldigt basic beskrivningar och grejer. men om man lyckas hålla gnistan uppe och driva det hela tiden så kan man få upp en seriös och rättvis bild.

    Men man kan inte sitta och förvänta sej att nån annan ska producera det.

    Ett exempel är NM 2002. Halvtimmeslångt inslag på SVT snyggt och seriöst producerat med förklarande speakers och allt.

    Jag vet inte vad du menar med gratis material Svenne men ett knep för att få in resultat och sånt som jag använt mycket vid kulturevenemang är inte att bara gå ut med en pressrelease och bjuda in kanalerna utan filma det själv och skicka in både redigerat och råmaterial.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 15:38

    Alltså… Gutta cavat lapidem…

    Vill vi se mer vindsurfing i teve så är det att försöka gång på gång som gäller. Och acceptera att dit som hamnar i teve antagligen blir pausunderhållning och inte ett seriöst sportreportage. Det vore faktiskt inte så svårt att underrätta pressen när det t.ex. kommer en kanonprognos för Torö eller Åsa eller så. Eventuellt också efteråt, komplett med lite bilder och film. Första gången det görs lär responsen bli noll, förmodligen också tionde och femtionde gången men förr eller senare… Sist det var bra prognos för Torö så skickade jag ett mail till en maillista där jag vet att folk från flera tidningar läser. En dag kanske det står ett filmteam och filmar när förhållandena är kanon.

  • fastforward

    Medlem
    23 november, 2006 vid 15:41

    Nja, jag håller med drMasse och tycker att sporten gärna får fortsätta att vara liten:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 15:42

    @TomasN]Men det där har väl avhandlats förut Sporten ska inte bli stor, då vore det inte lika coolt och stränderna skulle bli överbefolkde. Låt de hålla sig till golfen o fotbollen.[/QUOTE wrote:

    Javisst, se till att sporten förblir liten så man får resa land och rike runt för att komma till närmaste surfbutik, brädproduktionen förblir småskalig med de höga priser det medför och att man blir tvungen att köra ensam om man vill segla sent på säsongen.

    Vafan, Sverige har tusen mil kust eller nåt sånt, det finns tamigfan plats för hundratusentals surfare.

  • supasonic

    Medlem
    23 november, 2006 vid 15:43

    Fy fan va rätt Svenne, lägg ner hela SVT-kommunistskiten.

    .s

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 16:02

    Jepp, du protesterar väl genom att skippa licensen? 😉

  • wiseguy

    Medlem
    23 november, 2006 vid 16:15

    Detta svar fick jag på ett mail till SVT när jag insåg att de fullständigt struntade i Volvo Ocean Race

    “Tack för ditt mail som vi fått av Stefan Baron.
    Dessvärre måste vi göra dig besviken. Vi kommer inte att sända Volvo Ocean Race. Det är dels en programfråga/tablåfråga och dels en fråga om prioriteringar som vi ständigt måste göra. När det beslutet fattades, fanns det heller inte något programförslag som fungerade för sammandrag. Vår prioritering ligger på sportåret 2006 som är enormt stort med både OS, EM och VM. “

    Okej, jag fattar att OS är stort och VM också men va fan det är uselt ändå. Jag skulle vilja haft ett 40 minuters avsnitt en gång i veckan med lite actionbilder och rapporter. Men detta visar att segling (och vissa andra folksporter tillsammans med actionsporter som vs) inte är intressant att visa…tydligen?

  • getwet

    Medlem
    23 november, 2006 vid 16:54

    Anders B som seglat i den absoluta världstoppen i snart hundra år har inte ens fått programtid…..

  • marden

    Medlem
    23 november, 2006 vid 16:59
    Svenne wrote:
    Jester wrote:
    [Begin_Påhopp]

    Quote:
    SVT:s sport inte visar motorsport för att “det inte är sport”

    Är väl inte helt sant, eller? SVT visar ju Speedway på bästa sändningstid, dom brukar även sända ett sammandrag från WRC på söndagar. Och visar DTM, rallycross o annat mysigt på SVT24 Sport (direkt ganska ofta, dessutom), eller vad kanalen nu heter.

    Men i sportnytt kan det nog vara lite tunt, iofs.

    [End_Påhopp] 😀

    Påhopp och påhopp… 🙂

    Enligt SVT:s hemsida är motorsporttablån tom. Inga motorprogram alls alltså.
    Citatet är direkt taget från Svanbergs föregångare (var det Kjell Andersson?). Men Svanberg själv är ju rätt go, om rally till exempel:
    “Hade det funnits ett svenskintresse med en svensk förare i toppstriden hade vi nog prioriterat annorlunda. Nu finns det inte det och då har vi inte utrymme när det är OS, fotbolls-VM och friidrotts-EM”.
    Fotbolls-VM okej, men bara för att en handfull kända svenskar spelar fotboll utomlands ska alla jävla europeiska länders fotbollserier visas i SVT, varje kväll?!
    Svenska rallyt är ett av de största evenemang som finns i Sverige, och det får ett sammandrag på en halvtimme. Händer det något i motorsporten, som när Moto-GP avslutades för några veckor sen (dessutom med en riktig skräll), får det en 6-sekundare i slutet av sportnytt. Och då ska vi inte prata om golf, är det en sport över huvud taget? Fattar inte att de kan lägga så mycket tid på något som nästan ingen utövar, speciellt inte i jämförelse med hur många som håller på med just motorsport.

    Jag har en vän vid namn Henrik Nordgren, en av Sveriges bästa MC-förare, han har slitit som en gnu för att få ut MC-sporten i media. Ingen som helst respons från SVT, de bryr sig inte ens att läsa upp namnet på en svensk mästare trots att de får allt material gratis. Skulle tro att det är fler som kör cross och enduro i Sverige än jagar golfbollar.

    Men det gäller inte bara motor, alla andra sporter är minst lika minoritetsbefattade enligt SVT. Så länge det inte innehåller bandy, hockey eller slutar på boll så är det ointressant. Kolla på SVT:s sporthemsida, vilka sporter är uppräknade?

    fan svenne jag som tycker du brukar skriva vettiga saker här men att påstå att det inte visas någon motor(sport) på tv va nästan det värsta jag har läst här. jag tycker man ser stcc dtm formel1,2,3,4-3000 enduro cross speedway rally o all annan miljöförstörande verksamhet där man låter en motor sporta varje dag både i egna program o sportnytt för att inte tala om eurosport.
    o att tycka att svenska rallyt hör till dom större evenemangen får jag inte heller ihop framför allt när det redan får massor av tid i medierna.
    sen att du tror fler håller på med motor än golf, jag känner iallafall bara en enduro o en rally åkare=2 mot kanske 20 som spelar golf som jag tycker just är ett spel o ingen sport

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2006 vid 17:18

    Motorsport är inte speciellt miljöförstörande. En hårt trimmad motor förbränner bränslet extremt effektivt om den körs på rätt vis. Dessutom handlar det om antal utövare. Om tio procent av sveriges befolkning tävlade aktivt inom motorsport så vore det väldigt illa för miljön. Som det är nu så är motorsportarnas utsläpp en droppe i havet i det allmäna förstörandet, och vore nog så även om antalet utövare ökade en del.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gardasjön på Packad o Glad svt ikväll!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.