Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gbg Ost, med färja från Saltholmen?

  • Gbg Ost, med färja från Saltholmen?

    Publicerad av fredrik-ygge på 2 juli, 2007 vid 05:26

    Sugen på att köra lite lättvindsslalom ikväll. Funderar på klassiska OST-ställen som Hönö eller Onsala. Båda dock rätt lång resa.

    Undrar om man istället kunde ta hela kit:et på skottkärran, ta en färja från Saltholmen och köra från Asperö eller liknande. Något som provat eller vet på annat sätt om det är realistiskt?

    fredrik-ygge svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bananen

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:17

    Ang: Södra skärgården.

    Jag är uppvuxen på Styrsö och har seglat en del där i min ungdom. Att ta med grejorna på färjan går nog i mån av plats, men förvänta dig att få betala en del extra. Det går en fraktfärja “Ärlan” som säkert är lättare att åka med om du har grjor.

    Meeeeen, problemen börjar där färjan slutar 😉 Om du skall segla på ost skall du till donsö huvud, typ. Dit tar man sig bäst med lastmoped (på skärgårdsmanér 😉 Enda stället som rockar hyffsat där ute är saltskärs udde på styrsö. Där kan det bygga rätt bra, men bara på väst. Fast då finns det fan så mycket bättre ställen om man åker nån annanstans. Så slutsatsen är väl – skit i södra skärgården!!

    Mitt fovo-spot på ost var alltid Sillvik. Pang bra.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:34

    Tack Bananen!

    Har också upptäcket hur överljuvligt Sillvik kan vara, men mer på NO. Idag är det SO och då ser det inte alls lika bra ut. Kollar bara på kartan, men det ser inte ut som bra möjlighet för fri vind eller land i lä.

    Det blir nog Gottskär till slut…

  • bananen

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 09:55

    Jag, SO var lurigt i Götet… Fast vid brofästet vid Fotö kunde man få rakarns ren vind!

  • swe227

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 10:48

    Torkel funkar om det är hyffsat tryck på SO…
    Kanske drar ner i kväll, ser faktiskt ut som om det kan funka

  • basse

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 11:06

    Torpet funkar som sagt hyfsat på SO och O…. gå i söder om piren bara. Fuderar själv på att sticka ner lite senare i kväll och kolla om det går att köra!

    Sillvik tycker jag bara funkar bra om det är ganska mycket nord i NO’en. Annars får man ofta kajka en bra bit ut innan det tar fart….

    Sedan har vi ju Krossholmen som fungerar bra på O också men det innebär lite mera meck och vandring med prylarna innan du är i vattnet…. det påminner mig om den gången jag var där då Kalle och TDK inte ens kom i vattnet förns det la sig…. hohoho, det var kul det! Bara att packa ihop dårå!! 😀

    Fast det är klart…..
    Har man tid och ork och saft och kakor och soppapengar och en bra skiva i spelaren kan man alltid åka upp till Sunningen, där är det väl iaf bäst på O. Iaf tycker jag det.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 11:30

    Tack alla.

    Nu har jag ju lättvindsslalomprylar i detta väder = lång fena. Blir den inte alldeles uppäten av sten i Torkelstorp? Tycker att folk t.o.m. kör av sina småfenor där på löpande band.

    Kanske skulle ägna kvällen åt en resa till Sunningen. Bästa spot-guiden?

  • swe227

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 11:47

    [QUOTE=fredrik.ygge

    Kanske skulle ägna kvällen åt en resa till Sunningen. Bästa spot-guiden?

    Ok det verka vrida på O (SO, sunningen = tokbyigt) norröver men det ska ju inte blåsa nått där, enligt DMI. Rätt ut från piren och söderut i TT så kan man väl köra med rätt långa fenor…

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 11:49

    O–ONO är bra i sunningen, framförallt om inte vattnet är alltför lågt. Då får man nämligen platt vatten på södra sidan. Fast skall man freerida så kryssar man förmodligen upp ur sundet och kör lite längre repor.

    Vägbeskrivning:
    http://maps.google.com/maps?f=d&hl=sv&geocode=&saddr=g%C3%B6teborg&daddr=58.329165,11.847725&mrcr=0&mrsp=1&sz=15&mra=dme&sll=58.332477,11.851673&sspn=0.013653,0.031886&ie=UTF8&ll=58.337208,11.842146&spn=0.027303,0.063772&z=14&om=1

    Viktigt att inte ta den bortersta vägen, där får man numera inte parkera. Bland annat för att brandkåren sjösätter där, och att vägföreningen tröttnat på att det blir igenkorkat med badgäster.

  • senior

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 12:30

    Om man kommer från Torp håller. Kommer man under motorvägen vid Sunningen eller måste man köra runt?

  • tdk

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 13:07

    @Basse 393975 wrote:

    Sedan har vi ju Krossholmen som fungerar bra på O också men det innebär lite mera meck och vandring med prylarna innan du är i vattnet…. det påminner mig om den gången jag var där då Kalle och TDK inte ens kom i vattnet förns det la sig…. hohoho, det var kul det! Bara att packa ihop dårå!! 😀

    Haha! Själv vill jag gärna försöka glömma den dagen.. Hade nästan lyckats.. Tur att du påminnde mig. 😀

  • lars_k

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 13:33

    Men ni blev ju iaf blöta när åskan kom! 😀

  • danneman

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 14:30

    jag drar till torkels onsala mätarn visar vind nu! ses där!

  • anteman

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 20:12

    Donsö funkar fint på ostliga vindar, vad gäller transport så e det inga större problem om man undviker rusningstiderna. Har du otur får du peja 30 spänn för grejerna. Om nån mot förmodan tar sig ut till ön fixar jag självklart transport.
    Andreas Donsöbo

  • fredrik-ygge

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 06:25

    @Anteman 394128 wrote:

    Donsö funkar fint på ostliga vindar, vad gäller transport så e det inga större problem om man undviker rusningstiderna. Har du otur får du peja 30 spänn för grejerna. Om nån mot förmodan tar sig ut till ön fixar jag självklart transport.
    Andreas Donsöbo

    Underbart! Det låter värt att testa.

    Vilken hit det var igår f.ö. Det var nog för mycket tal om regn och utebliven vind här i tråden. Bad karma 😉 När jag kom fram till Torkelstorp var det vind så att jag kunde köra min 9.5a, men extremt lågt vatten. Åkte vidare till Gottskär. Så fortfarande möjligt ut och DMI lovade ju ökande. Riggade upp, fick en störtskur över mig. Allt genomblött, all vind borta, packa ner och åka hem.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gbg Ost, med färja från Saltholmen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.