• Publicerad av victoria på 30 juli, 2005 vid 15:05

    ett blåbär som vet nada. that’s me…
    jag ska så snart som möjligt gå två kurser [kite såklart]
    i habo och jag får ju självklart massa tips som man ska tänka på där.
    Men jag undrar om ni [när ni lärde er] tyckte att det fattades någonting i krusen som ni gick?

    Så om någon vill ge några sopntana tips till mig, som ni själva skulle vilja ha fått men som de “missade”, så blir jag jättetacksam! smile.gif
    Tack på förhand!

    victoria svarade 18 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • nilsson

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 15:15

    Träna med en träningsdrake så mycket som möjligt innan kursen, det sparar du tid på!

  • kongos

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 17:12

    Helt rätt!

    Träningsdrake kostar mellan 50 – 1000 :- och är värd varje krona.

    /Erik

  • bert

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 17:23

    Skulle aldrig lägga ut en enda krona på övningsdrake, helt meningslöst. Får den träning som krävs vid kurs. Sen kan man träna med riktig drake.

    /Christofer

  • walle

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 17:26

    Svar till:


    Skulle aldrig lägga ut en enda krona på övningsdrake, helt meningslöst. Får den träning som krävs vid kurs. Sen kan man träna med riktig drake.

    /Christofer

    [/ QUOTE ]
    e du frisk?

  • bert

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 17:27

    ja

  • walle

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 17:38

    då e du inte smart eller har dålig humor…

  • bert

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 17:45

    Dom jag har lärt upp har inte behövt nån övningsdrake, har funkar hur bra som helst med en riktig. Står man i vattnet så gör det inte heller så mycket om man krachar den. Vad är nackdelen. Känns lite onödigt att lägga 1000 kr på nåt man kommer använda en gång.
    Du är inte så smart du heller, inte vad jag läste för ett tag sen om att du tyckte att en bräda skulle bli snabbare med tippar.

  • mcdplb

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 18:26

    Min son hade aldrig flugit drake och hade ingen känsla alls för hur den skulle bete sig i luften. Han körde en vecka med övningskite (1,5 m2) varje kväll och fick en känsla för hur en kite beter sig beroende på hur man hanterar bommen. När det sedan var dax för att flyga med en riktig kite, på kursen så var det mycket vunnit!

  • walle

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 18:30

    Svar till:


    Dom jag har lärt upp har inte behövt nån övningsdrake, har funkar hur bra som helst med en riktig. Står man i vattnet så gör det inte heller så mycket om man krachar den. Vad är nackdelen. Känns lite onödigt att lägga 1000 kr på nåt man kommer använda en gång.
    Du är inte så smart du heller, inte vad jag läste för ett tag sen om att du tyckte att en bräda skulle bli snabbare med tippar.

    [/ QUOTE ]
    vore jag dig skulle jag hålla en lägre profil, du gör dig bara dum med dom uttalanden du gör nu

  • bert

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 18:51

    Förklara

  • pjoter

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 21:22

    klart de e lättare att köra en stor kite om man med en liten övningskite känt ungefär hur den beter sig. sen att det inte är så mkt lättare att det är värt 1000:- e en annan grej. men kan man låna en övningsdrake av nån så kan man göra roligare saker på kursen än att lära sig styra.
    dom som inte flugit en drake innan har ingen aning om hur man svänger med dom å hur dom ändrar radie mm efter fart och var dom e i fönstret.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 21:44

    Köpte en trainer här!
    http://www.kitesailing.dk/ks/products/productlist.asp?produkt=training

    Finns säkert hos Huge0 och de andra här i Sverige med wink.gif

  • luuddee

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 22:16

    e du sjuk eller?.. fan skitbra med en övningsdrake o öva med båda innan och efter kurs. övar man innan får man upp känslan och kan koncentrera sig på att föröska åka på kursen istället för attlära si hantera en drake som vem somhelstkan göra..störrechans attman komemr upp snabbare på brädan ifall man övat mycket innan dessutom e detbrameden övningsdrake för vänner som vill prova mmm.. så håll keft

  • bert

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 22:31

    Varför funkar det inte med en riktig drake då

  • pjoter

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 22:39

    för att med en trainerkite kan man öva utan att riskera sig själv eller andra FÖRE kurs. alltså kan man lägga kurstiden på att träna bodydrag, åkning mm. kurstid kostar pengar, e det då inte bra att få ut så mkt av den som möjligt?
    om du tycker man ska gå ut med en stor kite innan kurs så förstår jag inte ens varför du tycker man ska gå en kurs.
    å sånna småsaker som att köra kiten med korsade linor mm kan va bra att träna på en minikite.
    däremot kan det nog va lite meckigt att lära sig hänga i selen om man kört mkt med en trainer. då vill man ha draget i armarna mer och drar bommen mot sig om draken inte svänger. de funkar ju kanon på en tvålinors trainer men inte på en fyralinors kite.
    men de känns som ett prob alla har, vare sig dom kört trainer eller inte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.