• luuddee

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 23:14

    mm precis som peter sa kanske det inte är speciellt bra att börja me en stor drake då man riskerar båda sin egen och andras säkerhet . och man måste dessutom ha rätt vindar för att kunna öva. när sedan en person kommer till en kurs är det också mycket roligare att hålla i den får personen i fråga har redan hyffsad koll på hur det fungerar och man kan lägga mer vikt vid själva utövandet på vattnet vilket också gynnar deltagaren då chansen att komma upp redan på kursen blir mycket större.

  • nilsson

    Medlem
    30 juli, 2005 vid 23:16

    Går alldeles utmärkt att ha en hängsele tamp på en träningsdrake och på så sätt få en mer “genuin” känsla, kan man flyga draken och vet hur den fungerar kan man koncentrera sig på att lära sig själva åkandet utan att behöva bry sig så mycket om draken!

  • walle

    Medlem
    31 juli, 2005 vid 07:15

    Svar till:


    Varför funkar det inte med en riktig drake då

    [/ QUOTE ]
    lägg av nu!
    jag trodde du fattade vid det här laget…

    Du har så jefla mycket fel man kan ha!

  • eddie

    Medlem
    31 juli, 2005 vid 12:45

    Trainer är en lika meningslös kostnad som en nybörjarbräda. Inte fan är det svårigheten att lära sig att styra höger / vänster som är det svåra med kitesurf?
    Har man obegränsat med stålar så är det kanske bra att köpa en, men annars finns det många bättre saker att lägga sin 1000-lapp på.

  • walle

    Medlem
    31 juli, 2005 vid 13:00

    Svar till:


    Trainer är en lika meningslös kostnad som en nybörjarbräda. Inte fan är det svårigheten att lära sig att styra höger / vänster som är det svåra med kitesurf?
    Har man obegränsat med stålar så är det kanske bra att köpa en, men annars finns det många bättre saker att lägga sin 1000-lapp på.

    [/ QUOTE ]
    jag håller inte med
    och sedan kan du hitta betydligt billigare trainer, ca 500:-

    och vad e en 5 hundring i det stora hela?

    Men jag menar heller inte att en trainer är nått som alla måste ha men att det är bra att öva på en innan du testar en riktig.

    det är väl alltid någon kompis som har en och det är ju aldrig fel att låna den.

  • mrmille

    Medlem
    31 juli, 2005 vid 13:07

    En trainer är klockrent att ha med sig, bra om man vill lura på flickvännen att börja. Om man nu har en sån alltså wink.gif

    Däremot vet jag inte om det är ett måste, men det är ju upp till var och en som tror att man kan kontrollera och navigera en stor kite från dag ett utan att krasha den ordentligt ett par gånger. I det långa loppet tror jag pengen kan löna sig då man faktiskt kan slippa laga de “riktiga” kitsen.

    Efter vad jag förstått så har nästan de flesta intruktörer alltid med sig en trainer. Detta är väll inte för inte?

  • bert

    Medlem
    31 juli, 2005 vid 14:31

    Jag menar förstås inte att man ska träna med fullstor kite innan en kurs, men däremot efter en kurs tror jag man är tillräckligt duktig för att klara av det. Dessutom tror jag inte det är så lätt att börja öva med en trainer kite som nybörjare om man inte har nån som visar först. Jag tror nog mest det blir många frusterande timmar innan man fått ordning på det.

  • pjoter

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 00:56

    jo efter en kurs så ska man väl kunna träna på en stor kite. men det e ju bra om man då kan ha kommit så långt så man efter kurs tränar på åkning istället. har man mest lagt sin kurstid på att flyga drake så blir det många frusterande timmar medans man försöker förstå hur man ska komma upp med brädan.
    som sagt, köpa en trainer känns väl dyrt. 500:- kan man lägga på jäkligt mkt roligare saker. nu kan man ju faktiskt få en komplett utrustning för långt under 10 000:-.
    men kan man låna en så e de inte fel alls! å så många som håller på nu så e de alltid nån som känner nån som har. många av dom som startar med sporten gör det för att nån kompis håller på. å då känner han säkert nån.

    humm, härligt urspårad tråd.

  • matthias

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 14:42

    jag håller med bert. sjukt lamt med träningskite, antingen har man känsla för det eller också inte. kite – trainingkite, häst – gunghäst, bil – trampebil, cigaretter – chokladcigaretter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 21:51

    Så många korkade och kortsiktiga inlägg så jag vart tvungen att lägga mig i.. Alla måste väll hålla med om detta??
    Ingen kan väll säga att det är fel att öva med en trainer
    Ju mer erfarenhet man har ju lättare är det att hantera en riktig kite
    Man måste inte äga en trainerkite för att flyga den

    Ovan borde stämma och gör det det är denna tråd helt överflödig och ni som säger att man inte skall ha en träningskite (vilket ingen sagt nått annat om).. När era kompisar/föräldrar/arbetskamrater vill testa, skickar ni på dem en 12:a och duckar då eller??

  • gugge

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 21:53

    Haha, Walle eru på hugget eller?

  • matthias

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 06:21

    man ser på 10 sekunder om någon har känsla..

  • kitefredrik

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 07:54

    Håller med om att det är bra att öva så mkt som möjligt med övningsdrake innan man går kurs. Att få in känslan och säkerheten i hur man styr draken i ryggmärgen sparar garanterat ett och annat Stålmannen-stört-dyk när du ligger i vattnet å guppar med brädan halvt på fötterna…

    Jag har en övningskite på 1.8m2 för test till alla som vill prova. smile.gif

    Lycka till!

  • surfineurope

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 13:13

    Far faktiskt halla med Bert. Visst underlattar det sakert om man kort en vecka med ovningsdrake innan man provar med en riktig kite. Om man har akt wakeboard sa underlattar det ocksa, men jag ser ingen anledning att kopa vare sig motorbat eller traningskite for att lara sig kitesurfa. Lagg pengarna pa en kurs och kor sedan med riktig utrustning, och i vattnet! Det sakrare bade for dig och for ovriga. Jag har sett tillrackligt med ovningsdrakar flyga in i oskyldiga strandgaster den har sommaren.

    Det viktigaste ar att trana i ratt forhallanden. En langgrund folktom sandstrand och 5-6 m/s ar perfekt. Det borde inte vara sa svart att hitta en normal mulen sommardag i Sverige.

    Tips om hur man kommer igang med kitesurfing finns i KitesurfinEurope nr1/2004:
    http://www.surfineurope.net/phpBB2/view_magazine.php?id=21&cat=kite&lang=swe

    /Jonas

  • victoria

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 14:19

    Jonas – tack för länken! grin.gif
    har laddat ner hur man kommer igång
    och det fanns väldigt bra fakta där, i alla fall
    för mig som inte visste så mycke.
    Tack tack !

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.