Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Geeks, hilfe!

  • Geeks, hilfe!

    Publicerad av tote på 2 februari, 2008 vid 22:31

    Låt säga att man har 1 kubikmeter luft i 2°C, vad skulle samma kubikmeter väga i 35°C? Hjälp mig nu, jag vet att det finns sjukt mycket smarta töntar där ute!

    blackadder svarade 15 år, 8 månader sedan 19 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • tote

    Medlem
    2 februari, 2008 vid 22:32

    (Det var förresten jag, Sourra, som skrev. Tote gillar inte smarta töntar. Dumma töntar ska det va!)

  • sourra

    Medlem
    2 februari, 2008 vid 23:57

    Vad snackar du om? Intressant frågeställning men jag gillar snygga kvinnliga geeks! Gärna smarta och helst inte så geekiga. Surf imorgon?

  • superoskar

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 00:34

    @Tote 442455 wrote:

    Låt säga att man har 1 kubikmeter luft i 2°C, vad skulle samma kubikmeter väga i 35°C? Hjälp mig nu, jag vet att det finns sjukt mycket smarta töntar där ute!

    “Samma” kubikmeter luft väger lika mycket, fast högre tryck 😉

  • sourra

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 01:25

    Bra tänkt. Ändra det till vad väger 1 m3 i 2 grader jämfört med vad 1 m3 väger i 35 grader så tror jag du prickar hans egentliga frågeställning.

  • tote

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 10:46

    Lämna aldrig datorn inloggad på Steffo när Sourra är i närheten! :crazy:
    Sjuk kille…men ändå rolig och älskvärd 😀 .
    Nu blir det surf i Läääjet. Några fler som är på?

  • jezaja

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 11:10

    Jag ska dit nu, ta en titt i en fysiktabell så finns det garanterat. Har inte min physics handbook i närheten tyvärr.
    http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp här fanns upp till 20grader 🙂

  • above_the_law

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 14:11

    Vad är anledningen till frågan Tompa?
    Jag antar att du vill få fram om du får mer tryck i kiten vid lägre temp även om vindhastigheten är den samma eller? I så fall så borde det ju faktiskt bli mer tryck i vindbyarna när man kör i kall luft. Jag tror att det är så, men det vore ju bra med en tabell där man kunde kalkylera om kraften som går in i draken beroende på temperatur!
    Vem orkar:laugh: ?

    Tote;442455 wrote:
    Låt säga att man har 1 kubikmeter luft i 2°C, vad skulle samma kubikmeter väga i 35°C? Hjälp mig nu, jag vet att det finns sjukt mycket smarta töntar där ute!
  • sourra

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 17:55

    Tackar Oskar. Från den där tabellen kan man t.ex. se att luften är 7% tyngre i 0°C och 50% luftfuktighet än den är i 20°C. Alltså borde vinden ge 7% mer tryck i kiten under samma omständigheter. Eller? För övrigt var det en magisk dag i lejet. Allt stämde! Kite, bräda & bakfylla – ååh vad bra det var!

  • mjersen

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 18:00

    varmt luft stiger i alla fall, så om du mögar i en hyffsat tät våtdräkt, hoppar du högre.

  • johanw

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 18:02

    @mjersen 442589 wrote:

    varmt luft stiger i alla fall, så om du mögar i en hyffsat tät våtdräkt, hoppar du högre.

    hahaha de va därför..

  • sourra

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 18:04

    Det du säger stämmer. Jag var sjukt risig i kistan idag och det var länge sen jag fick på såna höga hopp som idag.

  • krillan82

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 18:04

    Som en jävla lufftballong

  • jonaish

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 19:12
    mjersen;442589 wrote:
    varmt luft stiger i alla fall, så om du mögar i en hyffsat tät våtdräkt, hoppar du högre.

    Full fart med lustgas, haha!!

  • byguy

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 08:01

    I den funktion som i ett plansnitt av en profil beskriver utvunnen kraft ingår massan linjärt medans hastigheten ingår upphöjt i två. Värden ur tabell för luftens densitet ger då att om man seglar i -20 grader (50 % luftfuktighet) med vindhastighet 10 m/s så motsvarar det att man seglar i +20 grader och i en vindhastighet av 10.78 m/s (detta förutsatt att man är totalt okänslig för kyla tex som det råa gänget som seglade i lördags i a-bay (2/2)). Kurvan för luftens densitet är monotont växande så skillnaden mellan tex 0 grader till 40 grader blir större. För praktisk betydelse kan man nog räkna med en differans av max 5 % mellan tryck i det kallaste till det varmaste man seglar i. (Som gubbe blir man ju seg och långdragen i allt så ursäkta för det.)

  • neven

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 09:57

    Jag kollade lite på detta efter diskussionen i Apel i lördags och frågade en fysiker. Han sa att det finns flera effekter. Förutom att vara proportionell mot vindhastigheten i kvadrat så är kraften även proportionell mot densiteten, vilken i sin tur beror på temperatur samt fuktinnehåll. Luftfuktigheten kan ju vara högre när det är varmt och högre luftfuktighet ger faktiskt lägre densitet vilket är lite ointuitivt, men så är det. Men han tyckte också att eftersom partialtrycket vatten normalt är väldigt lågt så kunde vi försumma detta fenomen och fokusera på torr lufts densitetförändring med temperatur, vilken är tämligen linjärt förhållande. Då kom vi fram till dom här ca 5-7% skillnad vid 20 graders skillnad, som även nämnts tidigare.

    Sen är det tydligen så att kraften också är proportionell mot en koefficient som är en funtion av Reynolds tal. I Reynolds tal så ingår viskositeten och den kan, för luft, ändras ganska mycket beroende på temperatur beroende i vilket område man rör sig i. Men hur stor den här effekten egentligen är får jag be att få återkomma om…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Geeks, hilfe!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.