Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Geeks, hilfe!

  • above_the_law

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 11:10

    Det är bara att tacka och applådera (de två senaste inläggen)!

    Fan vilken specialistkunskap man kan åtnjuta (nästan helt gratis) på ett forum som detta (när man sållat bort allt “skitsnack” och alla negativa “energislukare” som tyvärr också vill synas;-)……

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 22:19

    Nåt är det i alla fall. Här finns ett klipp där det påstås att de kör i drygt 23 m/s (45 knop) med en bow-åtta. Antingen väger killen 120 kg eller så är deras 23 m/s inte samma sak som våra. Eller så mäter de vind lite annorlunda. Tycker det ser förvånansvärt avslappnat ut med tanke på vindstyrkan…

  • pjoter

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 01:28

    Tycker iaf att man känner en klar skillnad att kita vinter mot sommar. På vintern känns det som man kommer igång i mindre vind och man åker saktare än på sommaren.

  • samhansson

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:54

    jag tycker med att det är mer tryck i vinden när det är kallt

  • cortex

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 13:22

    När man flyger propeller-kärror så märks skillnaden enormt mycket. I och för sig förstärks det hela av att motorn ger mer effekt vid kallt väder… men det känns jäkligt tydligt att proppen “greppar” i luften mycket bättre på vintern.

    En varm sommardag med två pers ombord så stiger exempelvis en Samburo R100 med cirka 3 m/s… gör man samma sak i ett par minusgrader stiger man med 5.5-6 m/s utan problem.

    Har inte orkat kolla på Pittsen (den har ingen variometer så då får man räkna fram det) men där lär skillnaden vara ännu större. Å andra sidan stiger den snabbare än det mesta med propeller i nosen oavsett luft-temp ändå. He he.

    Tycker det märks en klar skillnad när man kitar också.

    /Kaj(Tech)

  • gurra_g

    Medlem
    6 februari, 2008 vid 14:07

    Sen kan de vara stor skillnad på m/s vid marken och 20 meter upp, ibland riktigt stor skillnad men de e ju inte för ofta tyvärr… går ju o få sjuka lyft då…. Har haft 2 såna sessions.

  • sourra

    Medlem
    27 april, 2008 vid 11:42

    Dags att väcka en gammal tråd. Hittade nedstående på Kiteforum (skrivet av en svensk) angående luftfuktighet.

    Dry air is heavier and have a higher density than wet air. This might seem totally unlogical since you add water, and you would think that the added water would add weight, but it is actually the exact opposite and it makes the air lighter.

    This is because of the physical rule that claims that a “free” cubic metre of gas will contain the same number of molecules, no matter which gas it is (given that the temperature and pressure is constant ofcourse). Adding water vapor (which is “water gas” to be clear) will make the previous one cubic metre gas expand to a bigger volume than before, but the number of molecules in the cubic metre will remain the same (and the definition of density is still weight per volume). Air is 99% nitrogen and oxygen. This means that some nitrogen and oxygen molecules will me “replaced” by water vapor. Water vapor is lighter than both nitrogen and oxygen molecules => the total mass in the qubic metre will be reduced.

    Strange, but true.

    The difference is not that big however. At a given temperature air with 100% humidity is 1% lighter than totally dry air (0% humidity).

  • blackadder

    Medlem
    27 april, 2008 vid 12:00

    Om vi säger att det blåser 6m/s och så ökar vindhastigheten till 6.5m/s. Detta ger en ökning i kraften med ca 17% (om vi antar att kraften ökar med kvadraten på hastigheten som nämns ovan). En ökning på 0.5m/s ger alltså tre gånger större ökning i kraften än vad 40 graders temp diff ger. Jag vet inte riktigt, men det känns som att det blir svårt att skilja ut en 5-procentig ökning i ett “brus” av byvindar.

  • blackadder

    Medlem
    27 april, 2008 vid 12:02

    Å ändå tycker jag med att det är mer tryck när det är kallt. Hur säkra är ni på de där 5%? Jag läste ingen fluiddynamik på fysikerlinjen så jag har lite dålig koll.

  • neven

    Medlem
    27 april, 2008 vid 18:49

    Jag funderade på det där med luftfuktigheten, men kom fram till att eftersom andelen vatten i luft är så himla litet så blir skillnader i luftfuktigheten och dess påverkan på densiteten och i slutändan kraften i sammanhanget försumbara.

  • sourra

    Medlem
    27 april, 2008 vid 19:40

    @Blackadder 461228 wrote:

    Å ändå tycker jag med att det är mer tryck när det är kallt. Hur säkra är ni på de där 5%? Jag läste ingen fluiddynamik på fysikerlinjen så jag har lite dålig koll.

    I samma tråd som vår Svenske vän skrev det där om mol och grejer så lade han in bilden som synes nedan. Därifrån blir det rätt lätt att räkna på %. Vad det gäller kvadraten i rörelseenergiuttrycket så är det hastigheten som kvadreras. Massan är inte kvadrerad så man kan räkna helt linjärt.

    [IMG]http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=18717[/IMG]

  • blackadder

    Medlem
    27 april, 2008 vid 19:53

    Om man använder almänna gaslagen får man att den procentuella ökningen i kraft är T(0)/T(1)-1, där T(0) är den varmare temperaturen i Kelvin (273 + Celsius) och T(1) den kallare temperaturen i Kelvin. Här blir det också en sådäringa 5-10%.

  • gadget

    Medlem
    28 april, 2008 vid 06:42

    Det är ganska tydligt att det inte blåser så mycket just nu!

  • martin

    Medlem
    28 april, 2008 vid 09:39

    Det är jag som har skrivit det där inlägget på kiteforum (och även lagt in den där bilden). Jag känner mig inte motiverad nog att översätta texten, men som synes så kan man använda tabellen för att räkna ut den initiala frågeställningen.

  • skotten

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 12:14

    @sourra 461342 wrote:

    I samma tråd som vår Svenske vän skrev det där om mol och grejer så lade han in bilden som synes nedan. Därifrån blir det rätt lätt att räkna på %. Vad det gäller kvadraten i rörelseenergiuttrycket så är det hastigheten som kvadreras. Massan är inte kvadrerad så man kan räkna helt linjärt.

    [IMG]http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=18717[/IMG]

    Boom Headshot…
    Observed Calculated

    at 0 point at bp Kopp Loschmidt

    Water H2O 18 18.8 18.8 18 18.6
    Hexane C6H14 122.6 137 143 133 137.2
    Heptane C7H16 141.4 162 165 154 158.8
    Octane C8H18 159.7 184.5-186.8 187 175 180.4
    Methanol CH4O 39.12 41.9-42.2 40.8 39 40.2
    Ethanol C2H6O 56.8 61.8-62.5 62.8 60 61.8
    Amyl alcohol C5H12O 106.6 123.6-124.4 128.8 123 126.6
    Ethyl ether C4H10O 100.5 105.6-106.4 106.8 102 105
    Ethylene oxide C2H4O 49.1 52 51.8 53 54.2
    Acetaldehyde C2H4O 54.5 56-56.9 56.2 53 54.2
    Valeraldehyde C5H10O 104.75 117.3-120.3 122.2 116 119
    Benzene C6H6 86.8 96.0-99.7 99 93
    Cymene C10H14 152.5 183.5-185.2 187 177
    Phenol C6H6O 86.96 103.6-104 106.8 104
    Benzyl alcohol C7H8O 101.6 123.7 128.8 125
    Benzaldehyde C7H6O 99.5 118.4 122.2 118
    Nitrous oxide N2O 45.6(-6°) 36.1 37 35
    Nitrogen dioxide NO2 31.7-32.4
    (15° below bp) 33 35 34
    Nitromethane CH3NO2 61.6
    (27° above bp) 60.5 59.5 59.3
    Amyl nitrite C5H11NO2 133.4(15°) 148.4 148.5 143.5 144.8
    Ammonia NH3 22.4(10°) 18.8 23.5
    Ethylamine C2H7N 64.6(8°) 65.3 62.8 65.5
    Amyl amine C5H13N 116(18°) 125 128.8 128.5
    Octyl amine C8H19N 164(15°) 190 194.8 191.5 109.5
    Aniline C6H7N 90 107.35 106.8 109.5
    Hydrogen cyanide CHN 38.5 33.5 30.5 31.8
    Methyl cyanide C2H3N 49.1 54.5 55.5 51.5 53.4

    The difference between observation and calculation in our sixth column are somewhat larger than in Kopp’s case; his assumptions don’t agree well with the approach proposed above to the constitution of liquids. His specific values are C=11, H=5.5, O in a radical 12.2, O outside a radical 7.8, S in a radical substituted on carbon 28.6, S outside a radical 22.6, N in volatile bases 2.3, N in NO2= 8.6, N in cyano compounds 17, and finally Cl=22.8, Br=27.8, and I=37.5.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Geeks, hilfe!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.