Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gillar någon hyper sonic..

Taggad: 

  • john1

    Medlem
    12 januari, 2006 vid 22:59

    Jag håller med dig på ett sätt. Tyvärr kräver Hypern en stor fena för att komma igång. När den har kommit gott igång och jag seglar lite overpowered som jag tycker mest om så är det en svårseglad bräda. Den kräver mycket muskelkraft säkert pga undervattensformen( nästan som en liten köl). Därför menar jag den skall seglas med en liten fena. Men som sagt, vem kan byta kamaxel på sin bil medan den kör? Nästa sesong möjligt jag kan lära mig att hanskas med brädan. Det bli då 3dje sesongen.
    JJ

  • getwet

    Medlem
    13 januari, 2006 vid 19:21
    Jester wrote:
    Jag har kört min HS 125 i 3 säsonger nu, och jag är mycket nöjd med den. Tråkig? Nej! Skulle snarare säga tvärtom när man kör med storlekar på 7.5 kvadrat och större. Kör man mindre segel är det såklart roligare med en mindre och ffa smalare bräda.
    Som andra har sagt är den lite tekinsk att få upp i planing (fall av med mycket tryck på bakfoten), men väl där planar den genom hål i vinden som ingen annan bräda. Och farten är det ju inga problem med heller. Har själv haft uppe min i över 32 knop med 7.5 kvadrat. Tipset med lite mindre fenor är oxå ett bra tips, då brädan har bra inbyggd höjdförmåga ändå.

    Men du Jester, håller du med mig om följande?

    Tror säkerligen att HS är en snabb bräda, dock saknas det en del potential för att åka riktigt fort. Att åka ifrån freeride och freestylebrädorna lär väl inte vara något problem. Men…..får man verkligen upp en HS på “fena”? Dom ggr jag seglat HS så känns det som om den “suger” (kan det vara den dubbelkonkava botten)fast och inte vill gå upp på det man eftersträvar (nu kanske inte alla är ute efter just det som du o jag är, eller Jona). Däremot tror jag att HS:en är ett mycket bra alternativ till den som vill ha lite soft och skön cruising utan att nå topp 20 på gps-speedsurfing.

    Kan också påtala till den person som skrev att den seglar ifrån det mesta……absolut inte fallet! Vet att det finns surfare som seglat ifrån HS så det bara brakar om det med betydligt mindre racebetonad utrustning.

  • the_novice

    Medlem
    13 januari, 2006 vid 21:06

    Vet vad du menar med suget och det är bla därför jag inte tycker att det funkar bättre med mindre fenor än vad det gör med andra brädor.
    Men med små segel (typ 5.3) och mastfoten långt bak (0-2cm, och även stropparna längst bak) så tycker jag att det går riktigt bra att få upp den på fenan och man har inte ont av bredden på brädan, förutom i gipparna som är lite aviga.
    Fast med 7.5 och uppåt så har jag aldrig fått den känslan, fattar inte hur Jester bär sig åt… :tongue: Vad är hemligheten?

    Med det blir ju aldrig samma sak som på en traditionell slalom bräda som dessutom är kul att gippa med :cool2:

  • jester

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 08:53
    getwet wrote:
    Men du Jester, håller du med mig om följande?

    Tror säkerligen att HS är en snabb bräda, dock saknas det en del potential för att åka riktigt fort. Att åka ifrån freeride och freestylebrädorna lär väl inte vara något problem. Men…..får man verkligen upp en HS på “fena”? Dom ggr jag seglat HS så känns det som om den “suger” (kan det vara den dubbelkonkava botten)fast och inte vill gå upp på det man eftersträvar (nu kanske inte alla är ute efter just det som du o jag är, eller Jona). Däremot tror jag att HS:en är ett mycket bra alternativ till den som vill ha lite soft och skön cruising utan att nå topp 20 på gps-speedsurfing.

    Kan också påtala till den person som skrev att den seglar ifrån det mesta……absolut inte fallet! Vet att det finns surfare som seglat ifrån HS så det bara brakar om det med betydligt mindre racebetonad utrustning.

    Jag håller nog med, ja. Med en bättre fena hade jag nog kunnat köra något snabbare den dan, men hade problem att hålla press på fenan. Upplevde att jag hela tiden fick kämpa för att inte få framvikt, så att säga. Tror att det beror på att brädan är för bred, helt enkelt. Skall prova att höja bommen lite, och gå ännu djupare nu i vår. Mao lite mera formulastuk över seglingen om jag fattat allt rätt. Tror att det är svårt att köra över 35 knop med HS, iaf min HS125. Men tror det är en suverän bräda att köra lite långdistanstävlingar med.

    Quote:
    Fast med 7.5 och uppåt så har jag aldrig fått den känslan, fattar inte hur Jester bär sig åt… :tongue: Vad är hemligheten?

    Mycket gröt… Tror helt enkelt att det är pga att jag väger en bit över 100 kg. Kan ju säga att det nog blåste upp mot 14-15 meter i byarna när jag toppade HSen. Och TT är ju plattare än dom flesta andra ställena.

  • Knatte

    Gäst
    14 januari, 2006 vid 10:10
    The_Novice wrote:
    Vet vad du menar med suget och det är bla därför jag inte tycker att det funkar bättre med mindre fenor än vad det gör med andra brädor.
    Men med små segel (typ 5.3) och mastfoten långt bak (0-2cm, och även stropparna längst bak) så tycker jag att det går riktigt bra att få upp den på fenan och man har inte ont av bredden på brädan, förutom i gipparna som är lite aviga.
    Fast med 7.5 och uppåt så har jag aldrig fått den känslan, fattar inte hur Jester bär sig åt… :tongue: Vad är hemligheten?

    Med det blir ju aldrig samma sak som på en traditionell slalom bräda som dessutom är kul att gippa med

    Håller med Novicen :smirk: Absolut inga problem att köra HS på fenan, framför allt om du har småsegel runt 6.0 kvm. Då tror jag att det mesta av brädan är i luften:grin:
    Men självklart är en smalare slaombräda, snabbare i rätt förhållanden…

    Ps. Med tryck på framfoten/mastfoten, så tycker jag HS:en gippar som en vågbräda ds.:D

  • ola_p

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 19:47
    Jester wrote:
    Mycket gröt… Tror helt enkelt att det är pga att jag väger en bit över 100 kg. Kan ju säga att det nog blåste upp mot 14-15 meter i byarna när jag toppade HSen. Och TT är ju plattare än dom flesta andra ställena.
    Säker på att det bara var gröt?
  • jester

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 21:19

    Kan vara så att öl-pizza-glass-dieten inte funkar som den skall…

    Kolla följande för mer info om den dieten: http://www.yttermera.se/lagom/dieter/pizza_ol_glass_dieten.html

  • stang

    Medlem
    15 januari, 2006 vid 15:05

    Hahahaha… 🙂
    Den dieten måste genast provas, det enda jag behöver lägga om från normalt är några kg glass om dan!! 🙂

  • the_novice

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 09:30
    Knatte wrote:
    Ps. Med tryck på framfoten/mastfoten, så tycker jag HS:en gippar som en vågbräda ds.:D

    Hahaha, då är det nog dags att byta vågbräda…. 😉

    Försöker jag gippa med railen som på en vågbräda så tar lästroppen i vatten och jag tappar all fart direkt. Tycker man måste gippa mer som med en formula, mycket tryck på bakfoten och brädan relativt plant (seglet hjälper till att svänga runt brädan) för att man skall behålla planingen….

  • Knatte

    Gäst
    16 januari, 2006 vid 11:50

    ??? Är inte en Vinta 290, by Ken Black up to date?? :confused2:

    Men jag tycker att, det går att gippa HS-skapligt enkelt ändå, men man måste vara lite brutal och inte finlira som med vågbrädan :tongue:

  • jester

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 12:03
    Knatte wrote:
    ??? Är inte en Vinta 290, by Ken Black up to date?? :confused2:

    Men jag tycker att, det går att gippa HS-skapligt enkelt ändå, men man måste vara lite brutal och inte finlira som med vågbrädan :tongue:

    Kan ju dock bli lite spännande om man går från HS över till mindre och smalare bräda. Har satt bakfoten i havet vid gippning ett par ggr av ren vana…

  • john1

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 15:40

    Till dom som tycker Hypersonic inte är en snabb bräda. Även Erik Beale tycker det går snabbt!

    103 date 2/27/2004 3:05:39 PM
    message Congratulations to Martin for his new Dutch national record of 41.13 kts last weekend at the m.o.s. He is the fastest Hypersonic sailor on the planet ,bravo !

    Curiously, Martin’s 4th run was exactly the same speed as my first world record from 1988. 40.48 kts, I have never seen someone post an identical speed.

    I wish I could have been there to try an get my British national record back from dave white, no easy task as I have to go over 43 kts .Unfortunatley my work commitments with my design company means that I will only catch the last 5 weeks of the m.o.s .
    But there are some advantages to be stuck on Maui, at least I can train & build new gear.
    This week Barry Spannier recut all my Nitro -speedsails, they will be faster than ever and I am working on a new rocker line for my guns to get more of the board out of the water.

    Good speed to all of you, Erik Beale.

    from Erik Beale (erikbeale@aol.com )
    John1

  • the_novice

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 16:45

    Tror det blivit något missförstånd där, Roger van Tongeren är väl snabbast på hypern med 38.9 knop eller nåt sånt???

  • mattias112

    Medlem
    21 juni, 2006 vid 19:32

    Ni som har problem med att hypern suger i vattnet eller bara tycker att den inte går fort behöver nog trimma in sig… Jag hade samma problem först men efter att ha satt på mindre fena (32) och dragit bak mastfoten nästan allra längst bak så blev det en helt ny bräda! Så trimma på ! Väldigt viktigt att rigga seglet rätt och att bommen är i rätt höjd. Det är samma som på alla brädor för att gå fort med andra ord.
    /Matt

  • getwet

    Medlem
    22 juni, 2006 vid 05:02
    Mattias112 wrote:
    Ni som har problem med att hypern suger i vattnet eller bara tycker att den inte går fort behöver nog trimma in sig… Jag hade samma problem först men efter att ha satt på mindre fena (32) och dragit bak mastfoten nästan allra längst bak så blev det en helt ny bräda! Så trimma på ! Väldigt viktigt att rigga seglet rätt och att bommen är i rätt höjd. Det är samma som på alla brädor för att gå fort med andra ord.
    /Matt

    Jag tror inte att någon direkt förnekar att HS är snabb, men det beror på vad man jämför med. Om man plockar fram en Falcon 80-91, F2 SX small eller likvärdigt material så ter sig en HS helt plötsligt ganska långsam.
    Jämförelsevis med annat material så går det nog ganska fort ändå.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gillar någon hyper sonic..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.