Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp-taktik för vågor?

  • Gipp-taktik för vågor?

    Publicerad av big_jeppe på 23 oktober, 2005 vid 21:15

    Jag seglar bara i vågor typ 5-6 gånger per år och känner mig lite grön på det området. Nu skulle jag behöva lite tips från er som har kört mycket vågor. Hur ska man ligga i förhållande till vågen när man gippar?

    1.Ibland har kört på framsidan på vågen (vilket alltid är en sjysst känsla) och gippat liggandes på/framför vågen.

    2. Ibland har jag gippat mellan 2 vågor i ett plattare parti.

    Fördelen med att ligga på vågen är att det är en skön känsla och att jag tror att man kan få lite extra fart på brädan från vågen. Kanske kan bli lättare att ha planing i hela svängen? Nackdelen är att om man tappar planing eller balans så går vågen ikapp och förbi, om den är liten får man ännu sämre balans, om den är stor blir man spolad.

    Hitills tycker jag att alternativ 2 verkar lite lättare, men det kanske är ett tråkigt fegisaltenativ? Fördelen är att om man klantar sig i gippen kan man ändå hinna få lite ordning på prylarna innan nästa våg kommer. Samtidigt missar man ju det sköna framåtdrivet i vågen. Jag tror att man kan behöva mer tryck i seglet också för att kunna bränna mellan vågorna och gippa i ett flackt parti.

    Hur gör dom stora pojkarna?

    feg svarade 18 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ola_p

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 06:14

    Du kan ju alltid gippa på en våg så långt ut så att den inte bryter, då slipper du bli spolad om du missar.
    Att gippa med vågen är det bästa alternativet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 06:19

    söka upp en 3 meters eller större våg och gippa strax innan den bryter framför vågöläppen, det gör man bara en gång.

  • bonasurf

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 07:28

    Plattvatten på insidan och med vågen på utsidan.

  • feg

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 15:38

    om det finns en “insida” så är det ju bara göra som bonasurf sa.
    Ställen som Torö där brytet ligger “upp på stranden” så är det en toksnabb “nödgipp” utan finesse och elegans som är bäst. (gäller iallafall loosers som mig) Bara att svänga runt så tajt man kan hinna med segelflippen, greppa och segla ut. Ibland är jag modig och gippar på vågen och seglar clew first över våg kammen. Dock bara när vågen är lagom.

    Dessutom kan det vara bar gippa förberedd på att “landa den i vattenstartläge” så att grejerna inte spolas sönder vid vurpa. Samma gäller om man väljer att slå i vågorna.

    /feg

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp-taktik för vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.