• maglu

    Medlem
    1 augusti, 2012 vid 12:56

    Ehum..vart tog andra bilderna vägen? Blev tydligen inte så bra via Tapatalk i mobilen. Rätt pixligt också.

    Några nya bilder från igår och ett somrigt norrland. 4 timmars bra surf i shorts-varmt vatten.

    Hela serien (eller några av de 1580 bilder GoPro:n fotade)

    https://picasaweb.google.com/101995484928536689803/20120731Surf?noredirect=1

  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 13:46

    En ihopklippt film från några av sommarens glass-surfdagar i vårt inomskärs standard-spot häromkring: Nyänget.
    Mycket lek med GoPro-positioner. Masten, stativ på selen och på bommen.

    Ingen radikal körning, men mycket av sådan som jag vill se från andra, där man ser misstagen, eller hur folk gör de grejorna man själv nöter med. En aha-upplevelse för mina gippar att se ett klipp från en annan “vanlig” surfare, både några misslyckade och lyckade gippar ur “First-person”-vy.

    [ame]http://youtu.be/XgB0KR2tUt8[/ame]

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 16:52
  • svenne

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 18:37
    Maglu;695150 wrote:
    En ihopklippt film från några av sommarens glass-surfdagar i vårt inomskärs standard-spot häromkring: Nyänget.
    Mycket lek med GoPro-positioner. Masten, stativ på selen och på bommen.

    Ingen radikal körning, men mycket av sådan som jag vill se från andra, där man ser misstagen, eller hur folk gör de grejorna man själv nöter med. En aha-upplevelse för mina gippar att se ett klipp från en annan “vanlig” surfare, både några misslyckade och lyckade gippar ur “First-person”-vy.

    Du tänker helt rätt, förutom att det är 100 gånger viktigare att se sig själv än andra. Kroppsuppfattningen ändras rätt radikalt. Jag har hållit på med en annan sysselsättning där video har varit avgörande sen videon typ kom. Fler borde filma sig själva för att se vad de gör för fel, jag har GoPron med mig nästan varje gång bara för att se vad jag gör för knasigheter,

  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 19:05

    Absolut, det ger mest att se sig själv, och kameran är nästan alltid med, och den är stor del i att de flesta gipparna sitter, nu saknas bara att komma runt planande oftare än var 20:e gång :). Men det ger extra mycket när man jämför med andras klipp.

    Cribb och andar instruktörer är bra, men vanligt folk och vanliga förhållanden ger en annan dimension.

  • mes

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 19:07
    Svenne;695171 wrote:
    Du tänker helt rätt, förutom att det är 100 gånger viktigare att se sig själv än andra. Kroppsuppfattningen ändras rätt radikalt. Jag har hållit på med en annan sysselsättning där video har varit avgörande sen videon typ kom. Fler borde filma sig själva för att se vad de gör för fel, jag har GoPron med mig nästan varje gång bara för att se vad jag gör för knasigheter,

    Smart! Jag har försökt få med frugan som filmare men hon vill inte och är så kass att jag aldrig kommer med ens i kanten på någon av filmerna från Lejet…skulle faktiskt vara sketanöjd om jag kom med vurpad i vattnet…ditt resomenag gör det mer lockande med en gopro. Jag filmade 150 tennisservar igår och det är säkert lika lärorikt att filma sin surf.
    🙂

  • svenne

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 20:09
    Maglu;695178 wrote:
    Absolut, det ger mest att se sig själv, och kameran är nästan alltid med, och den är stor del i att de flesta gipparna sitter, nu saknas bara att komma runt planande oftare än var 20:e gång :). Men det ger extra mycket när man jämför med andras klipp.

    Cribb och andar instruktörer är bra, men vanligt folk och vanliga förhållanden ger en annan dimension.

    Du gör samma fel varje gång. Sluta titta på fötterna. Titta dit du ska och flippa seglet snabbare. 🙂

    @Mes, lägg av med den där tennisen och surfa istället!

  • maglu

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 21:31

    Tack för tipsen. Tror inte jag tittar på fötterna, men väl för mycket framåt, nära brädan, istället för inåt i kurvan.
    Ska tänka mer på flippen nästa gång..

  • mes

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 08:36

    Cribbs (när han ändå är omtalad) Boomshaka löste min knut. Genom att precis när man ska flippa seglet flytta masthanden närmare masten så flippar seglet av sig självt istället för att funka som en broms.

    @Svenne…tror du jag nöter tennisservar när det blåser…;)

  • cosmosurfer

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 09:05

    Roligt att följa med i din film, en sådandäringa skulle man nog ta o skaffa sig. Ser några saker som Cribby direkt skulle förbättrat dina gippar med: ta långt ut på bommen med skothanden, skota in mer, böj mer på knäna in i svängen, sträck på främre armen och få fram seglet o kroppsvikten, gör “boomshaka”, för mkt händer vid flippen, placera fötterna bättre efter sidbytet osv. Men som sagt, allt finns ju att läsa. Sedan finns det ju kanske andra sätt att göra gippar än Cribbs.

  • maglu

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 10:23

    De sakerna som jag tänkt på mest, som jag känner är störst skillnad när jag kommer ut med fart : böjt framben, kroppen inåt framåt , riggen utåt framåt och framförallt aggressivitet i flippen.
    Tyvärr ingen sån på film dessa dagar:-)
    Med era tips på det kommer inte kunna gå fel… Hehe

  • stinger

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 17:35

    Jag lyckades fastna på film när jag gippade och såg då att jag fipplade tag i masten i flippen, vande mig av med det, sen dess går gipparna mycket bättre, så försök med bom-bom, ett lyft iaf för mig.

  • svenne

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 19:09

    Alltså, nu är det ju så här va. Det är på tok för mycket som Maglu har att tänka på nu om han ska tänka på alla saker som är uppräknade.

    1. Titta inte på fötterna (jo det gör du, kolla på dig själv)
    2. Titta dit du ska
    3. Flippa seglet snabbare
    4. Långt ut på bommen
    5. Skota in mer
    6. Boomshaka
    7. Böj på knäna
    8. Sträck armarna
    9. Fram med seglet
    10. Fötterna rätt

    Hur många saker klarar en person att tänka på samtidigt?

    Två.

    Så när Maglu försöker tänka på alla saker samtidigt är han, och alla andra som försöker åstadkomma samma sak, helt enkelt rökt.
    Jobba med EN SAK i taget. När den sitter av sig själv, lägg på nästa grej.

    När man tränar på rörelser så strävar man efter en känsla. Den känslan som infinner sig när rörelsen är helt rätt. Det är just därför video är så effektivt, för då går det att se när man gör rätt ända ut i fingerspetsarna. Hjärnan känner igen känslan och automatiskt kommer rörelsen att bli en kopia av den första gången den gjordes. Inget magiskt eller hokus pokus. Gör rätt och kom ihåg hur det kändes!
    Varenda idrottspsykolog, elitcoach, danskoreograf eller Guy Cribb använder samma metod.

    En sak i taget!

    .

  • maglu

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 21:12

    Blicken:
    Vet inte hur du kan se det i vyerna uppifrån/bakifrån =). Jag vet ganska väl var jag tittar, inte optimal blick (eller vacker…), men är ganska säker på att bifogade bilden visar en normal gipp “blickmässigt”

    Helt rätt, svårt att tänka på allt och mitt huvudfokus har varit att njuta av glassigt sommarsurf, och sköna skärande svängar in i gippen.

    Sen är jag allmänt rätt nöjd med mina gippar, eftersom mitt huvudmål är att stå 90% av dem, och det gör jag. Fokuserar jag hårt på mina 3 punkter tidigare (böjda ben, kropp/riggposition, aggressiv riggflipp), så kommer planingen nu och då.
    Resten är förbättringar som jag tar eftersom. Då är det super att bli påmind om hela listan av förbättringspunkter och välja o vraka =).

    Tillbaks till min ursprungliga kommentar:
    Jag vill fortfarande se mer klipp av andra, inkl. mer eller mindre lyckade gippar/slag/andra grundläggande manövrar. Även hela sekvenser från vågkörning i svenska förhållenden. Man ser sällan surfaren linea upp och ta vågen, gå till frontside osv. Oftast visas bara det perfekta läget… Livesändingar av t.ex PWA ger viss bild av jobbet runtomkring, men är ju lite fel nivå på både surfare och förhållanden än lokala Lillskärsudden =)

    Svårt att hitta lokala förmågor häromkring som gör annat än gippar, hoppar lite och kör lite backside våg. Så saknar folk att titta på och lära sig av.

  • irieman

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 23:03

    När det gäller att plana ut från gippar så är ju det faktiskt ganska ovanligt för den genomsnittlige surfaren. Man ser otroligt sällan de som planar helt igenom och ut från en gipp och då menar jag både beacher här hemma i Sverige eller utomlands på de stora surfställen. Då tänker jag på de gippar som som man ser proffsen göra, vare sig det är Cribb eller någon PWA-slalom seglare. Planing in i gippen, ja. Planing genom gippen, ja. Planing ut från gippen, nej, väldigt ovanligt!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.