• svenne

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 23:44

    2.42 in i din film ser det definitivt ut som att du tittar ner. Även om du inte tittar neråt på dina bilder i inlägget ovan så tittar du inte dit jag menar. Det ser mer ut som att du tittar dit du är på väg för tillfället, i det där läget hade jag redan kollat på väg ut på nästa repa. Det gäller i alla sammanhang (inte bara surf) att vi tar oss omedvetet dit vi tittar. Fast jag måste berömma ditt fighter face. 🙂

    Jag gör samma fel varje vår innan det “släpper”. Lite ringrost liksom. Jag hade ett par filmsnuttar sparade sen första seglingen i våras.
    Första gippen – kollar fötterna och tappar all fart.
    Andra gippen – kollar fötterna och går för nära land där inte vinden når in. General error occurs…
    80-liters bräda och 3.9 i Mälaren. 🙂
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=MJs0d8F4WE0″]Krascha gippen – YouTube[/ame]

    Håller med Irieman helt och hållet. Sällan nån går full fart genom hela.

  • maglu

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 01:56

    DET, har jag hållit med dig om hela tiden, att jag tittar framåt, och inte dit jag ska tillräckligt (för fokuserad på chop osv).
    Känslan av att nästan titta förbi nocken som antyds i din andra gipp, fick jag “uppleva” genom någons goproklipp med kamera på ryggen på försommaren….oslagbart att få en känsla ur first person perspektiv. På större bräda och platt vatten får jag nu till den känslan ibland .
    Letar åt klippet i morgon, var en riktigt aha för mig… Ska koncentrera mig på 7 veckors dotter som behöver uppmärksamhet.

    Grym detaljcoachning iaf, och tack för klippen 🙂

  • cosmosurfer

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 04:05

    I Habo Ljung finns några typer som planar ut ur gippen. De verkar ha hög fart när de gippar och gör fotbytet och flippen i slörläget under planingen. De flesta andra verkar stå kvar med vinklad bräda och följa med i svängen ända tills brädan redan är på den nya bogen och hoppar runt i en balansakt utan planing och utan fart.

  • sailortrash

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 07:51

    jag var lite bitter på mina gippar fram till rätt nyligen. sällan man behöll planingen i gippen, och det är ju det man vill. sen kollade jag in lite freestyle nissar och såg att de gjorde lite som de vill med fötterna, och då insåg jag att “skolvarianten” – alltså byta fot sen flippa segel inte var livsnödvändig och i mitt fall blev det för mycket rörlse på brädan så den tappade planingen.

    så jag har börjat byta fot redan innan brädan går ner i läns, sen kan man hålla seglet en bra bit ut ur gippen om man trycker fram/ner det måttligt. Detta gjorde att jag fick fram vikten till mastfoten och brädan planar snällt genom länsen istället för att stanna. man kan ju tycka att det är vingligt att byta fot när brädan står på läkanten och allt, men har man bara fart är det som att kliva på plattmark. därför ser jag numer till att maxa lite i slören innan jag bestämmer mig för att gippa, för att bygga upp lite speed.

    fart är din vän i gippen helt enkelt. och nu är gipparna betydligt roligare och går som “en enda rörelse”…

    prova detta, kanske funkar bra för dig med.

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 08:37
    sailortrash;695248 wrote:
    fart är din vän i gippen helt enkelt.

    Absolut!

  • svennebanan

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 08:38
    IrieMan;695241 wrote:
    Man ser otroligt sällan de som planar helt igenom och ut från en gipp och då menar jag både beacher här hemma i Sverige eller utomlands på de stora surfställen.

    Jag tyckte det var riktigt bra drag på gipparna i den här videon som postades tidigare i år. 3.30 in måste väl vara the planandegippisvenskaförhållande utförandet.

    Mattias112;691990 wrote:
    En länk till ett filmklipp från en härlig dag i Bråviken förra veckan.
    Blåste ca 12 m/s rak västligt. Något byigt men underbart ändå:grin:
    Körde med Cross 5.5 och WildRide 107 l och hade grymt kul. Hoppas på fler sådana dagar i sommar!:cool2:

    [ame]http://youtu.be/4SmnCWesbKY[/ame]

  • sailortrash

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 11:48

    Det finns ju massor av folk som planar in-genom-utslaggipp eller duckgipp. Inte direkt ovanligt skulle jag påstå. Känns ju snarare rätt basic att plana genom en gipp…hur ska man annars kunna köra speed t. Ex om man stannar i varje gipp…?

  • maglu

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 13:57

    Nog ska man kunna plana igenom! I fjol började gipparna sitta mer än 50% på FSW och nog planade jag redan då nån enstaka gång.

    Gillar detta klipp. Ger bra känsla för gippen:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=pFDD1fSTjAo”]Gopro harness mount – YouTube[/ame]

    Min första dokumenterade någotsånär planande vid 1.30:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=j7NN7LYlKro”]Lillskärsudden 2011 (Mobile/utan musik) – YouTube[/ame]

    Här vid en från tidigt i år 2.25:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=5UD4jKHzdtk&t=2m25s”]Stativ pÃ¥ selen – YouTube[/ame]

    Har lärt mig massor av att jämföra dessa båda mina, mot den första, vad jag borde göra/hur det ska kännas-

  • sailortrash

    Medlem
    12 augusti, 2012 vid 20:04

    ser ut att vara platt och fint vatten där du kör!

    tidigare var fullplansgipp ngt väldigt avancerat inbillade jag mig. nu har jag insett att

    1: det handlar bara om timmar på vattnet, kroppen hittar balansen i allt det vingliga efter en ca 50 försök sen blir det bara bättre och bättre…

    2: det måste blåsa rätt bra för att det ska gå. är det ojämn grundvind och man bara kör på byar så är det otroligt mkt svårare att behålla farten efter läns

    3: långa brädor (smala eller tjocka) upplever jag enklare än korta även om de korta är bredare. jag gippar bäst (förnärvarande) på en freeride runt 120-130 l, även i hård vind, det är en väldigt gippvänlig storlek tycker jag. min 100 l slalom och formula är känsligare och stannar lättare upp. vet inte om det beror på att de är korta och breda eller på volymfördelning och rockerline…

  • Aquario

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 07:46

    Vet någon vad fenans typ och storlek har för betydelse vid gippen?
    Kör med en 32cm Lessacher Chamäleon på en 92 liters JP FSW, men kommer aldrig mer än till platt läns, tappar all fart samt att det känns svårt eller rentav omöjligt att saxa runt brädan utan att tappa balansen.

    kan man göra en snabbare och snävare sväng med en mindre fena och på så vis behålla planingen?

  • cosmosurfer

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 10:30

    Skrev fel. Menade att i de flesta planande gippar jag sett verkar fotbytet ske redan i planande länsläge, inte senare som de flesta andra gör.

  • maglu

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 15:22

    Sailortrash:
    Lillis har en ö att gippa bakom, sen ut i vågorna igen = perfekt.
    En större freeride är väl det lättaste att lära sig gippa på, både pga storlek och konstruktionen i allmänhet. Formula…där är jag inte ens nära att plana ut. Som jag förtstått det handlar det där om kort tid i sväng. Djup slör, sväng, flippa snabbt till djup slör på andra bogen.

    Aquario:
    Oavsett fena handlar det om fart och för farten har såklart fenan inverkan, hur tidigt du planar osv. Även hur lättsvängt brädan är i planing påverkas av typ av fena.
    Men för gippen i sig, nja. Du vill ändå börja med vida svängar. Det handlar mer om fart och massa teknik som diskuterats ovan för att behålla farten. När du tappat planingen, då får du falla tillbaka på hederlig segelstyrning för att komma runt sista biten.

  • sailortrash

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 20:10

    Där jag kör är fullplansgipp på formula rätt vanlig syn, men gubbarna är duktiga måste erkännas. Jag fattade inte det där med ön…verkar dumt att komma i lä eller så, men gärna en liten vågförsbacke på utslören.

    Ang. Formula roterar ju riggen för långsamt egentligen, men det hänger nog egentligen på att man ska ha fötterna bra långt fram och ut på läkanten. Man har drygt 1 meter mellan fötterna när man ställer den på railen. Tänk att du ska stretcha ljumsken snett framåt…typ

  • maglu

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 13:00

    Ö, eller egentligen bara en kobbe. Blockerar inte vinden, snarare mer drag bakom (någon slags venturieffekt kanske), men hyfsat platt bakom.

  • fnassel

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 13:47

    Så här gör jag, “på ett ungefär”.

    1, ta rejält med fart, pumpa gärna lite innan.
    2, fram med riggen skota in men inte över. (du vill behålla så mycket tryck i seglet som du mäktar med)
    3, Börja svänga och titta dit du skall!
    4, Böj lätt på knäna och lägg ett “konstant” tryck på läkanten.
    5, Försök hålla samma skotning mot vinden genom hela gippen tills det är dags att flippa seglet.
    6, Plana ut gippen på slör på den nya bogen för att behålla farten och flippa seglet innan du byter fotplacering. (detta under förutsättning att du fortfarande har planing)
    7, fötterna byter placering tirekt efter att jag flippat seglet.
    8, skota in på den nya bogen och lova sakta upp till den nya halvinden så får du en skön accelration och kan:
    9, göra ditt trick på första lilla skitvågen!

    Och som någon tidigare sa: börja inte tänka på alla moment på en gång utan ta ett i taget tills det momentet sitter!

    Bilderna nedan skall försöka återgiva det så som “jag” brukar göra mina gippar.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.