Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gippteknik, fotarbete+filmklipp

  • Gippteknik, fotarbete+filmklipp

    Publicerad av spinl på 17 oktober, 2014 vid 15:05

    Sitter så här en lite vindfattig vecka (eller i alla fall med fel vindriktning) och försöker analysera min gippteknik. Hade som mål under året att jag skulle lära mig planande gippar. Som de flesta självlärda sitter jag och tittar på youtube-klipp för att få lite tips och trix. Nästan alla lär ut gippar där man skiftar fötterna innan (eller i samband) med segleflippen.

    Tyckte dock det gick väldigt långsamt med min utveckling när jag försökte mig lära med detta. Känslan var att alla fart dog så fort jag flyttade runt fötterna. För typ en månad sedan testade jag att strunta i att flytta fötterna och allt blev mycket bättre. Gick från att sätta 40% av gipparna till runt 70-80% på en vecka. Känns som att det också går mycket snabbare att få runt seglet när man inte behöver tänka på fötterna. Lyckades förra veckan även sätta ett flertal planande gippar (se vid 0:45 i klippet). Super taggad på mer övning just nu!

    http://www.pinkbike.com/video/382271/

    Vad tror ni är rätt väg framåt, ska jag fortsätt att nöta gippar med segleflipp först eller är det bättre att försöka få in gippar med fotarbete först?

    sailortrash svarade 9 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fjant

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 16:10

    Jag tycker du är på rätt spår!
    Sväng, flippa segel, sedan fötterna.
    Jag tycker man kan flippa bra mycket tidigare än man tror om man svänger in ordentligt.
    Ser så många som laddar stenhårt in i svängen, men försöker inte flippa förrän de får vind i seglet från fel håll (clew first), tappar all fart, och plurrar. Så flippa i tid! 🙂

    Det enda tips jag kan ge är att “titta åt det håll du vill svänga”. Knepigt att förklara, men jag brukar titta bakåt vid initiering av svängen. Det hjälper otrolig mycket med att få kontroll på svängen, samt få ut kraften ur seglet. Sedan flipp medan man har full planing, innan “platt-läns” och sist fötterna. Då kan man även roa sig med switch stance och liknande. Buskul!

    Lycka till!

    /Mackan

  • ozzie

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 16:29

    Håller med!
    Att flippa seglet i tid är “nyckeln” till en bra gipp.
    Börja gärna med lite större gippradie och håll skotningen ända till du flippar över seglet.
    Att flytta fötterna innan är mer för segling med större brädor och segel.

    Öva på!

    /Tobbe

  • svenne

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 20:47

    Sluta titta på fötterna så kommer du kunna switcha när du vill. Som Fjant säger, titta dit du ska. När du kollar ner på brädan tappar du all fart. Fall av lite mer och ha mer fart med dig in i svägen så sätter du snart alla. 🙂
    Här är två lysande exempel på samma fel, från en annan diskussion för ett par år sen.
    https://www.youtube.com/watch?v=MJs0d8F4WE0

  • spinl

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 21:02

    Tackar för en massa bra tips! Har hört det där med att man sak titta ditman ska tidigare fast det har aldrig känts naturligt, fast jag antar att det är annorlunda nu när man har mer fart med sig. Ska tänka på det vid nästa träningspass.

    Sen att flippa seglet tidigare känns helt rätt, har man bara fart med sig så fixar ju den relativa vinden att seglet kommer runt. Får jobba lite på att flytta bak bakhanden på bommen innan gippen, ser lite krampaktigt ut på vissa bilder när det skotas in för tillfället.

    Tittar aldrig ner på fötterna utan mer snett framför i brädans riktning, syns hyggligt vart jag tittar i det här lite äldre klippet där kameran sitter på huvudet: http://www.pinkbike.com/video/380755/

  • sailortrash

    Medlem
    17 oktober, 2014 vid 21:33

    En evig diskussion det här med gippen=)

    Jag tycker det viktigaste är att hålla brädan rätt i vattnet. Inte för mycket kant och absolut inte för långt bak. Får man till det bra har man full planing förbi plattlänsen och får ett jäkla tryck i flippen. Lite svårare än att flippa innan plattlänsen, men ända sättet att få full planing. Man kan ju gå in i gippen switch också.

  • svensson61

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 14:08

    Kan bara hålla med föregående talare men lägga till en liten sak.
    Nu kan det vara svårt att se på filmsnutten men tänk också på att hålla trycket i masten. Det ser ut lite som du lägger mycket vikt på bakfoten och då stannar brädan. Större gippradie lite mer tryck på mastfoten och titta dit du ska.
    Sen tycker jag du kan fortsätta jobba på dom där tweakade chopphoppen.:-)

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 15:44

    kan tillägga att jag inte är särskilt bra på att gippa, men ibland sitter de. och det går med clew-first tekniken att komma ut ur gippen lika fort som man kom in i den om man flippar precis när man kommer in i nästa slör. jag tycker att man alltid tappar lite fart om man flippar innan läns (vilket också syns att du gör på filmerna).

    en annan sak jag tänkt på är att det verkar finnas en “optimal” gippradie/bräda, vilken inte verkar ändras så mkt hur mkt det än blåser. gör man för snäv gipp så tappar man alltid fart i länsen, även om man lyckas gå in i högre fart när man kantar mer. man har egentligen bara chans att plana ut ur gippen om man kantar lagom och låter brädan bestämma radien..typ.

  • spinl

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 18:53

    Kan hålla med om att det känns som att det finns en radie som är optimal. Har försökt göra större svängar och det brukar bara sluta med att farten dör, fast det kan ju också ha att göra med dålig skotning eller viktfördelning.

    Mer mastfotstryck ska jag absolut arbeta på, gäller att få fram kroppsvikten lite mer. Har försökt testa gränserna där, har blivit några gånger då man ramlat i seglet istället 🙂 Är väl som vanligt så att båda flippsekvenserna är bra när man väl kan dom. Inlärningskurvan ser nog bara lite annorlunda ut från person till person.

    En annan sak som jag funderat på är varför man ska hålla tajt skotningen när man faller av (även om det känns naturligt). Som gammal seglare känns det konstig, den projicerade segelytan mot vinden på plattlänsen borde vara som störst vid fullt utskotat segel.

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2014 vid 19:10

    @spinL 728430 wrote:

    En annan sak som jag funderat på är varför man ska hålla tajt skotningen när man faller av (även om det känns naturligt). Som gammal seglare känns det konstig, den projicerade segelytan mot vinden på plattlänsen borde vara som störst vid fullt utskotat segel.

    När du kommer ut clew first har du Max utskotat segel faktiskt. Bakarm (närmast clew) kam bli helt rak beroende på hur länge du håller seglet innan flippen.

  • svensson61

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 14:43

    Mastfotstryck är inte bara att luta sig fram mer utan kanske mer att “hänga ned” på masthanden därigenom skapa mer tryck på mastfoten. Sedan tycker jag alla brädor har “sina” gippradier. En stor slalombräda har helt annan radie än en freestylewave tex. Det gäller att hitta vad just den brädan tycker om utan att tappa fart. Det är ju inte en radie av en cirkel utan först falla av så att man har bra fart innan man man går in i själva svängen och flipparseglet.

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 17:50

    Om jag är överriggad eller bara tok powered up så händer det att clew tar i vattnet och sabbar gippen lite. Då brukar jag försöka lägga riggen ner samtidigt som jag skjuter masten mot lovart. Då brukar man känna hur mastfotstrycket spelar in, det blir som ett extra driv genom svängen. Det känns som värsta pwa-gippen men “lay down” vinkeln brukar vara rätt klen för mig. Det brukar inte gå att byta fötter i tid så det brukar sluta med att man flippar och hoppbyter samtidigt, vilket kan sabba planingen om man är för klumpig…

    Detta har bara hänt mig på stora segel iofs, 7.5 och uppåt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gippteknik, fotarbete+filmklipp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.