Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gislövshammar – rapport

  • lars_k

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 13:55

    Haha, helt korrekt tillrättalagt Ola! 🙂

  • s19

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 17:53

    Endy!
    Har du lust att skicka bild nr 2 till mig?
    Linusbackloop@hotmail.com
    Tack!
    Linus

  • endy

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 07:46

    Tja Linus!

    Japp, det fanns även någon mer bild.
    Skickar över det ikväll.

    Surf on!

  • s19

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 14:09

    Härligt Endy!!
    Läget med är i Halmstad annars?
    Tror jag issade lite i Gislövs hammar idag… 5,3 typ tror jag… schyssta vågor var det iallafall… Träffade Henrik A (GP-Last) på förmiddagen så jag kunde inte komma iväg…
    Var du där?

  • soulsurferusa

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 16:28

    @Lars_K 419588 wrote:

    Nä. Bommen ska va lågt i vågorna. Ostbåge??? Jag kröker mej aggresivt, som ett lejon som går till anfall. Det är ju helt uppenbart!? =)

    YEP, bommen ska va lågt…. NOT… kolla bifogade bilder av några av våra kära profs… om dem kör högt borde, börjar man ju fundera om lågt verkligen är så bra. Tips: Prova att segla (vågor eller platvatten, spelar ingen roll) först med att ha bommen allra längst ner. Sedan provar du att segla med bommen allra längst upp. Sedan ska du vara ärligt och säga vilket va bäst att segla med. Jag lovar att de blir längst upp. Längst ner ge dåligt kontroll, ingen planing, kommer inte med på vågen och omöjligt att hoppa. Sedan ska du trimma ner bommen i 2-3cm steg tills du hittar den perfekta höjden för dig. Glömm inte att anpassa längden på hängsele tamparna.

  • lars_k

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 17:17

    Nja, jag har testat en hel del och kommit fram till hur jag vill ha det. Jag har knappast bommen längst ner utan kanske 5 cm från maxhöjd. Alltså ändå ganska högt upp. Jag är dock rätt lång 193cm. På plattvatten har jag den nästan så högt det går 1-2 cm från max för tidig planing etc.
    Angulo har förvisso bommen högst upp på dina bilder. De är från Tiree när det var onshore och dåligt drag. Högsta prio tidig planing och drag.
    Vid feta downtheline förhållanden, typ CapeVerde hade Angulo bommen lägre.
    Jag har bommen lite lägre för att bättre kunna lägga riggen i bottensvängen. Detta är inget jag har kommit på, kolla runt efter div riggtips:
    I vågridning kan man gott sänka bommen något. Men det är ju en smaksak som trim alltid är.
    Och jag kör bara fet downtheline så jag har bommen lite lägre! =)
    Här är Angulo på CapVerde, bommen 5-6 cm från maxhöjd, och Klaas Voget har den mitt i spannet:

  • soulsurferusa

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 20:34

    oh okidoki, 5cm fram max höjd är ju högt. Jag trodde mer att du körde som vindsurfare på bifogat bild… och han är verkligen inte under 150…

    Jag är 195, och kör kanske lite högre än dig eftersom jag lägger 2-5cm extra mastförlängning på för att slippa har bomen helt i nokken. Jag tänkte bara på att sverige oftast inte är down the line, men onshore till sideon (bortsett från enstake världsklass breaks… gislöv tex…). Yep, bilderna är från tiree. 1:a bilden är onshore, dem andra är hur side-till-side-off some helst. Klaas är omkring 180, så han kan köra bomen åtminston 5cm under vad vi gör, så det förvånar mig inte att han har den finnt lite ovanför mitten. Allt som allt, det verkar som du o jag ligger på samma spår ändå! Könnt att veta!

    aloha

  • ola_p

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 07:30

    De naishsegel jag har provat har rätt låg bomöppning, även om man sätter bommen längst upp så är det lägre än vad jag normalt kör. Vilket jag tycker är lite konstigt då jag inte är så våldsamt lång…

  • m-c

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 11:10

    Det är inte Robby Naish heller…
    /M

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gislövshammar – rapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.