Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Glapp i masten…

  • Glapp i masten…

    Publicerad av oaxen på 20 maj, 2006 vid 18:00

    Hej bröder & systrar!

    I fjol köpte jag en begagnad NS Viper Wave 100%. Nu har jag, lite sent, upptäckt att masten är lite sliten i delningen – den glappar lite.

    Nu till min fråga: kan man “måla” på lite epoxy så att greppassningen blir tajtare?
    Givetvis kommer det troligen krävas en del efterslipning för att det ska bli riktigt bra.

    Nån som provat?

    Mvh

    / Patrik

    oaxen svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • andes

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 18:12

    Känns det inte som de kan uppstå ganska stora problem då du ska plocka isär masten med tanke på epoxins höga friktion

  • ola_p

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 19:26

    Jag hade satsat på lite vanlig klarlack, borde bara vara att lägga på tills det passar.

  • oaxen

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 20:34

    Enda problemet är att man även i det fallet måste köra tvåkomponents för att få god vidhäftning på befintlig epoxy. Jag inbillar mig att epoxyn är mer slitstark än lack, det blir ju inte så stor UV-exponering.

    / Patrik

  • surfen

    Medlem
    20 maj, 2006 vid 21:21
    Oåxen wrote:
    Hej bröder & systrar!

    I fjol köpte jag en begagnad NS Viper Wave 100%. Nu har jag, lite sent, upptäckt att masten är lite sliten i delningen – den glappar lite.

    Nu till min fråga: kan man “måla” på lite epoxy så att greppassningen blir tajtare?
    Givetvis kommer det troligen krävas en del efterslipning för att det ska bli riktigt bra.

    Nån som provat?

    Mvh

    / Patrik
    Kolla så inte skarvbiten som sticks in i toppen har lossat och åkt ner en bit? Det har hänt på mina tidigare Viper master. Om, försök lirka tillbaks den och lägg lite epoxy på skarven och nederdelen så rinner det ner och låser fast skarven och sen är allt frid och fröjd.

  • oaxen

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 16:26
    surfen wrote:
    Oåxen wrote:
    Hej bröder & systrar!

    I fjol köpte jag en begagnad NS Viper Wave 100%. Nu har jag, lite sent, upptäckt att masten är lite sliten i delningen – den glappar lite.

    Nu till min fråga: kan man “måla” på lite epoxy så att greppassningen blir tajtare?
    Givetvis kommer det troligen krävas en del efterslipning för att det ska bli riktigt bra.

    Nån som provat?

    Mvh

    / Patrik
    Kolla så inte skarvbiten som sticks in i toppen har lossat och åkt ner en bit? Det har hänt på mina tidigare Viper master. Om, försök lirka tillbaks den och lägg lite epoxy på skarven och nederdelen så rinner det ner och låser fast skarven och sen är allt frid och fröjd.

    Skarvbiten var inte lös.

    Efter lite konsultation med min pappa som är en hemmafixare av rang började vi amed att testa med en specialtejp av aluminium som bara är 0,10 mm tjock. Så här långt är passningen perfekt vi får se hur det funkar på lite sikt.

    Tack för tipsen!

    / Patrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Glapp i masten…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.