Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Glapp Powerbox

  • Glapp Powerbox

    Publicerad av maglu på 29 juni, 2007 vid 10:48

    Köpte en bräda slutet av sommaren i fjol, min första med Powerbox.
    Tyckte redan då att det var svårt att få den medföljande fenan att inte glappa lite i sidled.
    Köpte en ny lite kortare fena nu, och den glappar ordentligt, oavsett hur hårt man drar.

    Är det fel på boxen? Borde jag reklamera?
    (Tror iofs det är lätt att justera fenorna så att de går lite djupare i upp i boxen och kilas fast mer)
    Hur ska fenan sitta? Ska den nypa i kil-formen i boxen?

    /Magnus

    svenne svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • tdk

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 10:55

    De powerboxarna jag haft nyper iaf.. Får oftast knacka loss fenan när man användt den.,.

  • oscar

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 10:56

    Testa en kortare skruv. Kan vara så att den är några mm för lång och bottnar i fenan. Eller lägg i några brickor…kanske enklare än att få tag på en lite kortare skruv 🙂

  • maglu

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 11:11

    Jag tycker mer det känns som fenorna bottnar i boxen för tidigt.
    Den kilar definitivt inte fast när man trycker in den för hand, utan skruv…

  • thoots

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 11:34

    Om boxen är sprucken i bakänden känns den “för stor” i sidled – kolla kanten ordentligt med nageln.

  • jester

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 12:04

    Först och främst skall huvudet på fenan, biten närmast brädan ligga exakt i plan med undersidan av brädan. Blir en massa turbolens där annars ( vilket innebär spin-out). Så det är det första man bör trimma in. Är det då glapp i sidled, så kan det räcka med att bara lägga ett lager silvertejp på vardera sidan av fenhuvudet. Har för mig att jag fick göra det nån gång när jag körde Powerbox. På tuttle-fenor får man allt som oftast ta bort material för att få perfekt passform.

  • ola_p

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 12:08

    Jag brukar behöva ta bort material från mina powerboxfenor.

  • maglu

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 12:15

    @Ola_P 393456 wrote:

    Jag brukar behöva ta bort material från mina powerboxfenor.

    Ok, då vet jag att det är normalt att behöva trimma fenan lite.
    /Tack

  • nlc

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 16:30

    Har likande problem med powerboxen på min ena bräda (Naish Vector). Där passar min GFK weedwave “nästan” perfekt, dvs offset-basen har en liten, ca 0.5 mm) glipa mot brädan – vilket naturligtvis medför nån slags kontrollerad spin-out i högre farter (brädan går lite på tvären, ung 15-20 grader mot åkriktningen). Mycket obehagligt… Men på min andra bräda (Fanatic XXX) sitter den som gjutet så jag har inte direkt lust att börja fila på fenan. Några tips ?

  • gammelsurfen_

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 17:48
    Oscar;393428 wrote:
    Testa en kortare skruv. Kan vara så att den är några mm för lång och bottnar i fenan. Eller lägg i några brickor…kanske enklare än att få tag på en lite kortare skruv 🙂

    ahh tror som oscar. antingen en kortare skruv eller så sätter du på ett par brickor och testar. hade samma problem.!

  • ola_p

    Medlem
    29 juni, 2007 vid 18:54

    @NLC 393506 wrote:

    Har likande problem med powerboxen på min ena bräda (Naish Vector). Där passar min GFK weedwave “nästan” perfekt, dvs offset-basen har en liten, ca 0.5 mm) glipa mot brädan – vilket naturligtvis medför nån slags kontrollerad spin-out i högre farter (brädan går lite på tvären, ung 15-20 grader mot åkriktningen). Mycket obehagligt… Men på min andra bräda (Fanatic XXX) sitter den som gjutet så jag har inte direkt lust att börja fila på fenan. Några tips ?

    En tejpbit i boxen, eller en bit av en ölburk? Brukar funka till glappande us-boxar i vart fall.

  • maglu

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 10:49

    Men ska man räkna med att det kan vara så på en nyköpt bräda med medföljande originalfena?
    Jag har kollat lite noggrannare. Originalfenan går ner i boxen ca 0.5 mm för djupt (innan man ens börjar dra skruven). Då bottnar den på “stöden” i botten på boxen. Men är då ändå ordentligt glapp i sidled.

    Den nyköpta fenan hade 0.5 mm kvar innan den ligger i linje med brädan. Kunde då filas av lite för att gå djupare, men behöver fortfarande 3-4 lager silvertep för att bli av med glappet.
    Det är inte skruven som är för lång…

  • ola_p

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 11:20

    Det låter ju som det är lite väl dålig passform, särskilt med orginalfenan…

  • ian

    Medlem
    30 juni, 2007 vid 15:40

    @Maglu 393604 wrote:

    Men ska man räkna med att det kan vara så på en nyköpt bräda med medföljande originalfena?
    Jag har kollat lite noggrannare. Originalfenan går ner i boxen ca 0.5 mm för djupt (innan man ens börjar dra skruven). Då bottnar den på “stöden” i botten på boxen. Men är då ändå ordentligt glapp i sidled.

    Den nyköpta fenan hade 0.5 mm kvar innan den ligger i linje med brädan. Kunde då filas av lite för att gå djupare, men behöver fortfarande 3-4 lager silvertep för att bli av med glappet.
    Det är inte skruven som är för lång…

    har behövt sanda till alla fenor förutom på min senast älskling (naish playmate 99… för övrigt vart farsan jävligt orolig när det kom en faktura till mig för en playmate hehe)

    den som är för låg verkar lite jobbig men sm sagt, oroa dig inte för attmodda huvudet lite

  • svenne

    Medlem
    1 juli, 2007 vid 09:01

    Ingen av mina brädor har fenans huvud mer än någon tiondels millimeter från brädans botten, dvs tight och bra redan från början. En del brädor är byggda med för “grund” fenbox för att de helt enkelt inte får plats en hel fenbox med tanke på brädans tjocklek (en del vågbrädor har visat sig vara så).
    Mät djupet och öppningens bredd mitt på fenboxen och jämför med någon annans bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Glapp Powerbox

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.