Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing goiter och framåt

  • goiter och framåt

    Publicerad av malteaserr på 30 augusti, 2007 vid 21:02

    Tja, jag har precis kommit igång såpass att jag tänkte ge mig på lite trix…

    Vågar man sig på att göra en goiter eller framåtloop med mina grejjer? har en 120 liters JP x-cite och 430 mast med 4.6-6.4 segel.

    Har jag för stora grejjer tror ni?

    dr-masse svarade 16 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2007 vid 21:58

    Vad kan du för trix nu?

    Är man lite vild kan man ju dra av en framåt med det där… En goiter är väl inte det man laddar på det första man gör med en 120 liters freeride.

  • fnassel

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 07:14

    Har aldrig seglat en X-cite ride, heller aldrig gjort en Goiter!
    Men som Dr Masse så fint utrycker det så beror det väl lite på hur pass duktig du är innan.
    Framåtlopar handlar inte så mucket om vilken utrustning man har utan mera om guts! i mitt tycke är det dock enklare på lite mindre utrustning! Gärna en Våg eller FSW bräda! När det sedan väl sitter har jag sett folk dra på med race utrustning. dilemat då är väl att den utrustningen inte är konstruerad för de krafter som uppstår.
    Vidare så rekommenderar jag att börja dra på framåt när du har bra tryck i seglet eftersom rotationen då blir klart rappare och det är enklare att hinna runt.

    Så mitt råd för framåt är egentligen att ta en annan bräda (90-100l FSW) bra tryck i en 5,3-5,7 m2 och vågorna kommande något in från ditt favorithåll så upphoppet blir enklare. Sen är det bara att bästäma sig och hålla i!

  • ola_p

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 08:23

    Ställer du en goiter på en x-cite ride blir jag jävligt imponerad. Görbart är det dock säkert men långtifrån rätt förutsättningar. Goiter råkar också vara ett rätt svårt move, även jämfört med ponch som ju inte är helt trivialt.

    Vad gäller framåt så håller jag med masse och fnassel.

  • malteaserr

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 08:59

    Tjena! Tack för svaren!

    Jag är fortfarande nybörjare kan man säga och irriterande dålig på saker som jag tycker att jag borde vara bättre på vid det här stadiumet.

    Men tycker ändå det är dags att börjar joxa lite med trick istället för att bara åka fram och tillbaka. Så fort jag fått upp fart och fötterna i stropparna blir jag sugen på att trixa.

    Det verkar dock som att jag tagit mig rejält med vatten över huvudet om jag skall försöka mig på framåtloop 🙂 MEN man är ju sååå sugen på att testa. Det kommer nog dröja ett tag innan jag testar, var mest nyfiken om jag måste skaffa nya grejjer för att kunna göra mer avancerade trick…och det verkar som det :smirk: dyrt dyrt…

    Vilka trick tycker ni att jag borde börja med?

    Olika jippar och slag tränar man ju oavsett eftersom man måste alltid vända någon gång…

    Ola_P;410297 wrote:
    Ställer du en goiter på en x-cite ride blir jag jävligt imponerad. Görbart är det dock säkert men långtifrån rätt förutsättningar. Goiter råkar också vara ett rätt svårt move, även jämfört med ponch som ju inte är helt trivialt.

    Vad gäller framåt så håller jag med masse och fnassel.

  • simpa

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:17
    malteaserr wrote:
    Vilka trick tycker ni att jag borde börja med?

    tabletop?

  • malteaserr

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:31

    ja varför inte…svårt att få bra höjd i stockholmsvågorna bara 🙂

    hoppas man tar sig ner till Torö i helgen.

    simpa89;410321 wrote:
    tabletop?
  • oaxen

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:53

    Oj, du har gott om tid på dig.
    Jag började segla 1980. Började ladda på framåt 1987. I år firade jag 20-års-jubileum med att äntligen lära mig framåtlooparna.

    Lycka till! Och ha inte så bråttom.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:17

    @malteaserr 410325 wrote:

    ja varför inte…svårt att få bra höjd i stockholmsvågorna bara 🙂

    hoppas man tar sig ner till Torö i helgen.

    Duckjibe?
    360?
    Hoppgipp? (Om du fortsätter lite bakåt när du landar hoppgippen kan du kalla det en willyskipper, första gången jag läste om den kallades den “hoppgipp och plana bäklänges på nosen” eller nåt sånt)
    Sticka ut toköverriggad och träna laydowngippar?

  • malteaserr

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:46

    haha ja du har rätt…jag köpte ju brädan i Juli i år så man kanske får ta och lugna ner sig.

    Oåxen;410336 wrote:
    Oj, du har gott om tid på dig.
    Jag började segla 1980. Började ladda på framåt 1987. I år firade jag 20-års-jubileum med att äntligen lära mig framåtlooparna.

    Lycka till! Och ha inte så bråttom.

  • malteaserr

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 11:14

    Tack!

    Powerjibe – japp sätter varannan gång typ.
    Helitack – japp om det inte blåser för mycket.
    Duckjibe – har inte provat faktiskt
    360 – nästan 🙂

    Rasmus_W;410344 wrote:
    Duckjibe?
    360?
    Hoppgipp? (Om du fortsätter lite bakåt när du landar hoppgippen kan du kalla det en willyskipper, första gången jag läste om den kallades den “hoppgipp och plana bäklänges på nosen” eller nåt sånt)
    Sticka ut toköverriggad och träna laydowngippar?
  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 11:33

    @malteaserr 410356 wrote:

    Duckjibe – har inte provat faktiskt

    Duckjibe – med full power i 4.5/3.5, är nog det skönaste jag nånsin gjort. Visserligen sätter jag väldigt få tricks, men grejen är att draget kommer tillbaka just i det läget där vanliga gippar börjar tappa stunsen helt. Direkt från en halvvindsbog släppa framhanden och flytta den långt bak på bommen, rycka bommen framåt, mot lovart så man kastas in i en toktvär fullfartssväng, krypa ihop rejält och fånga riggen och plana ut svängen när man är inne på den nya slören, det svänger fort och tajt så knäna viker sig och när man planar ut brädan och tar tag i seglet igen far man iväg som skjuten ur en kanon.

    Fast man kanske inte ska göra så i första försöket…

  • simpa

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 11:52

    @malteaserr 410356 wrote:

    Tack!

    Powerjibe – japp sätter varannan gång typ.
    Helitack – japp om det inte blåser för mycket.
    Duckjibe – har inte provat faktiskt
    360 – nästan 🙂

    Vad är det för tricks du vill lära dig? Freestyletrick blir väldigt svårt med en icke freestylebräda på 120 liter. Så det är som dem andra säger duckjibe etc. Här har du något bra att börja med om du inte är en begåvning på att hoppa:

    http://www.windsurf.se/index.php?pid=1

  • malteaserr

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 11:57

    låter nästan erotiskt…

    jag skall testa på söndag. hmmm blir en hel del att testa.

    Rasmus_W;410362 wrote:
    Duckjibe – med full power i 4.5/3.5, är nog det skönaste jag nånsin gjort. Visserligen sätter jag väldigt få tricks, men grejen är att draget kommer tillbaka just i det läget där vanliga gippar börjar tappa stunsen helt. Direkt från en halvvindsbog släppa framhanden och flytta den långt bak på bommen, rycka bommen framåt, mot lovart så man kastas in i en toktvär fullfartssväng, krypa ihop rejält och fånga riggen och plana ut svängen när man är inne på den nya slören, det svänger fort och tajt så knäna viker sig och när man planar ut brädan och tar tag i seglet igen far man iväg som skjuten ur en kanon.

    Fast man kanske inte ska göra så i första försöket…

  • malteaserr

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 12:03

    jag vill ju lära mig allt, men det är superbra att ni hjälper mig så man vet begränsningarna och förutsättningarna.

    får helt enkelt börja olika jippvarianter med min utrustning.

    jag är dock sjukt sugen på att göra något luftburet trick. men jag tror att jag skall satsa på att lära mig optimera själva hoppet så att man inte behöver så stora vågor för att komma upp en bit…ungefär som att lära sig ollies på skate.

    simpa89;410370 wrote:
    Vad är det för tricks du vill lära dig? Freestyletrick blir väldigt svårt med en icke freestylebräda på 120 liter. Så det är som dem andra säger duckjibe etc. Här har du något bra att börja med om du inte är en begåvning på att hoppa:

    http://www.windsurf.se/index.php?pid=1

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 12:13

    @malteaserr 410374 wrote:

    låter nästan erotiskt…

    jag skall testa på söndag. hmmm blir en hel del att testa.

    5.7 och din X-cite är nog en jättebra kombo för de första duckgipparna. Fast jag rekommenderar att du börjar med en vidare sväng och släpper framhanden nånstans på djup slör i början. Släpp också alla idéer om att man “duckar” under seglet, låtbommen svepa förbi framför dig utan att krypa ihop eller nåt sånt. Att jag kröp ihop i mina duckjibes hade att göra med att masten nästan låg på vattenytan och att segeltoppen pekade rakt i vindögat. Jag behövde helt enkelt låna lite hjälp av centrifugalkraften för att trycka upp seglet i upprätt läge igen.

    Och som sagt, den sortens duckjibe jag beskrev, ska göras på en vågbräda som är liten och tunn som ett poatatisskal, med litet segel…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing goiter och framåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.