• joth

    Medlem
    16 november, 2006 vid 15:00

    Bild på förbuden…

  • marden

    Medlem
    16 november, 2006 vid 15:11

    vi hade väl fått för oss att det inte gjälde på vintern men så kanske det inte va

  • joth

    Medlem
    16 november, 2006 vid 15:14

    Så var det förr… nya regler sen nått år tillbaka tyvärr.

  • tobhed

    Medlem
    16 november, 2006 vid 17:27
    fredrik.ygge wrote:
    tobhed wrote:
    Fredrik, har har sett att du sedan någongång i somras har varit tveksam till GPSandet. Vad hände?

    Svårt att ge ett enkelt och kort svar tror jag. Men något sammanfattas nog av Jesters (förvissa skämtsamma) kommentar:

    Jester wrote:
    Satt o kollade på Mal Wrights tider oxå, och kom på mig själv att tänka att han “bara” nådde en average på 43.3… 😀
    Man är ju bara 10 knop från i average från den tiden… Kanske lika bättre o lägga av med det hela o köpa öhl för pengarna?? 😉

    … och jag får lägga till att jag är rätt många knop från Jester. Min slutsats var dock att det var GPS:en som skulle bytas mot öl och inte windsurfingprylarna.

    Det växte gradvis fram. Kom på mig själv med att efter fantastiska repor i strålande sol och underbar omgivning titta på en dosa på armen och tänka “fan”. Det var flera surfdagar som förstördes. Kulmen var sedan en söndag i augusti när jag åkte till Torkelstorp. Hade inte prylar för den vinden och det gick urkass. Körde runt 30 knop när Erik Larsson hade 37.5 på displayen. Det var eländigt sjögräsigt och när jag stod på lerbotten och repade sjögräs från fenan för hundrade gången den dag undrade jag vad jag överhuvudtaget gjorde där. Ändå tillbringade jag hela dagen där. När jag kom hem sa min fru att det ju inte var så det var avtalat, men eftersom jag tyckte det var så kul unnade hon mig det. Jag hade inte haft kul. Jag hade haft en skitdag – och detta på en av årets bästa surfdagar. Jag hade åkt till fel plats och höll på med fel sak. Hade inte hjärta att säga det och skämdes inombords. Dagen efter blåste det också apa och jag tog fram min gamla vågis och körde en vända i solnedgången i Fiskebäck utan GPS. Det kändes ungefär som när man lämnat ett dåligt förhållande och livet återvänder till kroppen. Sedan dess har jag bara haft på mig GPSen en gång, men tyckte inte det var kul då heller. Tycker dock att slalomprylarna och fartupplevelsen är grymt kul.

    En stor förklaring är nog som sagt att det inte gått särskilt bra. Tror inte jag är ett helt hopplöst fall kanske, har ju i alla fall toppat över 31 knop med bred bräda och freerace 7.0 m2 segel. Med rätt prylar på rätt plats skulle jag säkert kunna få ut 2-5 knop till, vad vet jag. Känner bara att den prylhets och satsning på toppfart som lätt blir följden är helt patetisk när man är på min nivå. På något vis tycker jag också att det blir för lite Aloha-spirit kvar av att köra med speedorienterad utrustning och i värsta fall t.ex. gå på botten för att ta höjd eller vila mellan sprintloppen. Om man jagar svenska eller eurpeiska rekord känns det säkert ok. Men på min nivå… När jag nu kört utan GPS har jag inte längre någon större dragning till plattvatten och jag har börjat tänka påtagligt mindre på prylar.

    Beundrar dem som kan tävla mot sig själva och vara nöjda med att nöta runt 30 knop. För mig blev det bara ett stressmoment.

    Får se hur det känns framgent.

    All respekt för dig Fredrik, vet hur det är med fru och ungar – de dagar man får komma ut bara MÅSTE vara bra. Jag känner faktiskt till en del likadant fast då istället när jag ställer mig på mina vågprylar… Var ganska duktig på detta när jag var yngre, men på någotvis så har jag bitvis blivit skraj för olika saker varav jag mest kör runt och lider. När jag var yngre så seglade jag också året runt (inkl julafton mm), men detta har jag i princip slutat med då det är viktigt för mig att att ha skoj och rtrivas vilket inte alltid är fallet när det snöar medans man seglar.
    Det ironiska i denna tråd är att jag däremot fann glädjen med att surfa igen efter nästan 15 års frånvaro tack vara speed & GPS – det är kul att mäta och testa sitt material samt sitt kunnande. Intressant hur det kan bli så totalt olika perspektiv på saker och ting…

  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 19:02
    fredrik.ygge wrote:
    Det växte gradvis fram. Kom på mig själv med att efter fantastiska repor i strålande sol och underbar omgivning titta på en dosa på armen och tänka “fan”. Det var flera surfdagar som förstördes. Kulmen var sedan en söndag i augusti när jag åkte till Torkelstorp. Hade inte prylar för den vinden och det gick urkass. Körde runt 30 knop när Erik Larsson hade 37.5 på displayen. Det var eländigt sjögräsigt och när jag stod på lerbotten och repade sjögräs från fenan för hundrade gången den dag undrade jag vad jag överhuvudtaget gjorde där.

    Känner igen det där. Jag hade en liknande dag när jag visserligen toppade 33.5 knop i TT men det var inte särskilt kul att studsa omkring där även om det gick fort och faktiskt fortast av dom som var där den dagen (och loggade sina filer)…

    Men motsvarande kan nog hända i alla varianter av windsurfing, har tex haft motsvarande dagar i apelviken när det varit rak onshore och man gått och laddat i ett par veckor innan och drömt om ideala side-shore förhållanden, men istället fått stökig crossbana och fullt med kitare som försöker att meja ned en hela tiden vid södra stranden…

    Gäller väl att hitta vad man gillar, kolla prognoserna noga och sedan vara beredd på att få köra en bra bit för att få de rätt förhållandena. Det är nog också det som gör surfing extra fascinerande, när man väl får perfekta förhållanden så glömmer man det inte i första taget, utan istället går man och dagdrömmer och letar spots för att få uppleva det igen!!!
    Vet ingen annan sport (förutom vanlig surfing då) där det är helt självklart att gå upp mitt i natten och köra i flera timmar på en osäker prognos, för att sedan med lite tur få en timme eller två på vattnet med horisontellt snöblandat regn. Men det är ju dom stunderna man lever för… :cool2:

    Frågar man en vindsurfare vad dom gjorde under tex estonia stormen, gudrun stormen etc så vet dom flesta exakt vad dom gjorde den dagen!!!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    16 november, 2006 vid 20:38
    tobhed wrote:
    Det ironiska i denna tråd är att jag däremot fann glädjen med att surfa igen efter nästan 15 års frånvaro tack vara speed & GPS

    Då får jag nog nästan kalla det dubbelironiskt att det var samma sak för mig! Hade surfandet på låg intensitet, men fick verkligen igång intresset igen med GPSen. Kanske blev det en tillfällig rekyl. Får se hur jag gör nästa gång det är varmt och det blåser VNV 15 – 17 m/s. Då är jag kanske vid Knarrholmen igen med en gul dosa på armen…

    Ytterligare ironi är att jag tycker att tekniken GPS är kul i sig. Har lösa funderingar på att skriva lite program för GPS-slalom. Tror att det skulle passa mig bättre. Det skulle ge bättre incitament att träna fullfartsgippar etc. Känns klart viktigare att bli duktigare på t.ex. gippen än att förbättra mig från 17 till 14 knop efter världseliten i speed om ni förstår vad jag menar. Får dock fundera på om jag hinner med det och kolla om det finns ett allmänt intresse.

  • storner

    Medlem
    16 november, 2006 vid 21:37

    Fredrik,

    Vi har ju pratat om det här tidigare och jag förstår precis din känsla.

    Precis som du skriver så fick du ju en rejäl nytändning av GPSandet. Sedan kanske du tog GPSandet på lite FÖR stort allvar (bl a köpte du tre slalombrädor under säsong 2006) och nu har du lite baksmälla.

    Skit i GPSen ett tag. Nästa säsong ska du kanske försöka variera surfingen lite mer. Kom ner till mig i Åsa och segla lite vågor, kör långdistanssegling i Fiskebäck, duckjippträning i kärradal osv. Någon dag när det är bra speedförhållanden åker du till Torkelstorp och GPSar järnet med din nya Manta 59 och klättrar upp 20 platser på svenska GPS-rankingen och tycker att det är skitkul (även fast du måste gå i gyttja för att plocka höjd). Nästa surfdag är det spok träning med din Hypersonic osv osv.

    //Johan

  • fredrik-ygge

    Medlem
    16 november, 2006 vid 23:08
    Störner wrote:
    Skit i GPSen ett tag. Nästa säsong ska du kanske försöka variera surfingen lite mer. Kom ner till mig i Åsa och segla lite vågor, kör långdistanssegling i Fiskebäck, duckjippträning i kärradal osv. Någon dag när det är bra speedförhållanden åker du till Torkelstorp och GPSar järnet med din nya Manta 59 och klättrar upp 20 platser på svenska GPS-rankingen och tycker att det är skitkul (även fast du måste gå i gyttja för att plocka höjd). Nästa surfdag är det spok träning med din Hypersonic osv osv.

    Låter mycket klokt och ungefär så ser planen ut. Spocken sitter redan som en smäck med Hypern, men det finns nog annat att träna på. Vore nog kul att speeda någon gång på lillmantan framgent, men jag skall inte låta det brådska. Får nog bli Knarren för speed dock. TT förlåter jag inte så lätt. 😉

    Störner wrote:
    Sedan kanske du tog GPSandet på lite FÖR stort allvar

    Förmodligen, och jag tror att det är exakt där problemet ligger. Det är svårt för mig att föra in en mätmetod utan att allt blir tävling. Är helt enkelt den typen. Problemet var inte bara att jag blev ofta blev nedslagen av resultatet utan att jag ändrade fokus på min surfing till en form som när jag vaknat upp känns alldeles för nerdig (som sagt när man är på min nivå – på elitnivå är sådant fokus naturligt).

    Störner wrote:
    (bl a köpte du tre slalombrädor under säsong 2006)

    Det där lät värre än det är! Har sålt fyra brädor samtidigt och bara köpt begagnat. Men visst, jag har lagt ned 8 – 9 000 på uppkittning och har en superfin brädpark.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.