Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro Clinics/Coaching

Taggad: ,

  • GoPro Clinics/Coaching

    Publicerad av johankastfall på 20 augusti, 2014 vid 19:41

    Tja, Jag är rätt ny i sporten (sett till antal dagar på vattnet) och skulle behöva tips på hur jag kan förbättra min segling.

    Igår seglade jag i Torkelstorp, det blåste bra, snälla vågor, inget regn (när jag va’ där), goa gubbar på plats, allt upplagt för fin-fin segling. Men… jag seglade kasst, sämre än vanligt.
    Huvudproblemet (som jag själv uppfattade det) var att jag inte fick ner nosen i vattnet. Jag vet det där med mastfotstryck (MFP) men fick inte till det!?
    Effekten blev (som jag själv uppfattade det) lägre hastighet och mindre kontroll.

    – Ser du nåt i stance’en, set-up’en, riggningen som jag bör ändra för att segla bättre en dag som igår?

    GoPro-snutt hos vimeo:
    https://vimeo.com/103922890

    Pass: SurfZone

    Min setup igår:
    JP Freestyle 103l, 258cm x 63cm (shape 2003!?)
    NP Firefly 4.9m2 (Vilket är mindre än jag vanligen seglar med, 5.7 / 6.5)
    MFC Freewave 30cm
    Bommen lite lägre än vanligt
    Mastfoten i mitten (Hade mastfoten i främre delen till en början men flyttade senare till mitten vilket jag upplevde gick något bättre)
    Min vikt: 73kg

    Min egen analys:
    Tryck mer på framfoten. Jag ser ut att lyfta tårna. Kanske gjorde jag det omedvetet för att jag ville upp mot vinden i ett desperat försök att få kontroll.
    Hänga ner mer i selen. Igår var jag helt säker på att jag “commit’ade” allt till selen men det är svårt att argumentera för detta nu när jag ser på videon.

    johankastfall svarade 9 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • erco

    Medlem
    21 augusti, 2014 vid 06:32

    Nu är inte jag nåt ess själv, men jag skulle säga att din stance är lite för ‘rakt upp’. Prova att sänka bommen ytterligare (även om du hade den lägre än vanligt). Det kommer göra att du kommer ned bättre med höften och får bättre tryck på framfoten (med fortsatt rakt framben).

  • hakman

    Medlem
    21 augusti, 2014 vid 06:58

    Sänk inte bommen, vanligt misstag. Hög bom (axlar/haka) = bättre kontroll, mer tryck i segelt, tidigare planing osv.

    Lita på hängselen, sträck främre benet i Drop7 positionen, skota in.

    Ser bra ut redan. Om du kommer fram med främre höften så kommer seglet in en mer naturlig position bakom dig.

    Om du inte kontrollera seglet – ta ett mindre.

    Håkman

  • macedu

    Medlem
    23 augusti, 2014 vid 06:32

    Booooom, da West Coast delivers, kul att du tar dig tid för oss i utveckling!

  • johankastfall

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 06:49

    Tack för svaren. Tipset att lyfta fram höften fungerade mycket bra när jag seglade i Lördags. En inte helt ovälkommen bi-effekt var att höjdtagningen blev lättare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro Clinics/Coaching

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.