Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

  • spitchen

    Medlem
    9 april, 2012 vid 07:13

    Ser bra ut Pelegrin! lycka till med första rundan 🙂
    men var försiktig med seglet som sagt.

  • thomme

    Medlem
    9 april, 2012 vid 10:42

    Kul Ide!! Jag har funderingar på en liknanade lägre montering men inte som du kommit tillskott ännu… Ut å testa!

  • jr555se

    Medlem
    9 april, 2012 vid 12:46

    mja, tänkte mer på vibrationer eller skak eg. som påverkar bilden. experimenterade med olika fästen till bilarna. hade även i filmen där sunkan kör sin supersport problem med att det slog såpass att det blev jobbigt att kolla på =)
    Tålig är den dock. hade en monstertruck på 6-7kg som rammade den i rätt bra fart =D

    ser med spänning fram emot resultatet

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 maj, 2012 vid 17:11

    Konstruktionen testad i icke planing. Då fungerade det. Kameravinkeln bakifrån gjorde att man såg nästan hela brädan, nästan hela seglet och hela åkaren. Om man vrider kamerna lite nedåt bör man även kunna se hela brädan, dvs även aktern, men man ser då mindre av seglet. Vibrationer märktes inte i låg fart.

    Värt att notera:

    – Kontruktionen bör absolut vara så lång (bakåt) att seglet kan passera när man slår.
    – Om Ni gör konstruktionen såsom den ser ut på bilderna går den inte fri från vattnet. Det återstår att se om den bromsande effekten blir märkbar eller marginell.
    – Man bör nog proppa igen hålen i bommen för den tar in vatten, vilket kan öka påfrestningen.

  • maglu

    Medlem
    1 maj, 2012 vid 18:22

    Ett liknande alternativ som funkar riktigt bra för mig har varit längst bak på bommen. Då ser man nästan hela brädan. Blir kul vinklar vid gippar också. Men även där har jag funderat på förlängning, men tror det bara skulle behövas några enstaka dm för att komma ifrån så man ser seglare och bräda. Ingen risk för skador på segel heller. Har inte provat på formula än, men med så lång bom borde det bli riktigt bra, även utan förlängning.
    Äär ändå sugen på att testa din varant, speciellt på formula.
    Klippet nedan har en hel del sekvenser från bomnocken.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=j7NN7LYlKro”]Lillskärsudden 2011 (Mobile/utan musik) – YouTube[/ame]

    Ser fram emot att se några klipp från din placering.

    Min gopro ligger för reklamation hos försäljaren sedan 4 v…startknappen slutar fungera då och då…surt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 maj, 2012 vid 19:48

    Läcker film med alla klipp från olika vinklar! Mycket jobb nedlagt kan jag tänka mig! Vinkeln från bomänden är ju snarlik den man får med min variant och klart mer safe om man ska hoppa som Du gör. Ett fäste i fenskruvarna gör sig nog bäst utan hopp.

    Synd med Din Gopro – Hoppas Du får ordning på den.

  • maglu

    Medlem
    1 maj, 2012 vid 21:06

    Precis, inte läge för alltför skakig körning i vågor med pinne på brädan. Det som jag tror blir kul är på formulan, att få en bild riktigt nära vattenytan bakifrån. Tror formulan går tillräckligt stabilt för att det inte ska bli för skakigt..lär väl bli samma med din Super Light Wind, för visst körde du på en sån? Jag kommer försöka få kameran så lågt det går om jag testar liknande placering. För högre vyer bakifrån blir det bommen, med ev förlängnng bakåt. Spännband och en halv längdskidstav är nog en snabbkonstruerad lösning för bommen.

  • jr555se

    Medlem
    2 maj, 2012 vid 20:53

    Härligt att det fungerar! satt och slösurfade och hittade ett klipp där en freestylekille satt gopron i bakstroppen. Har själv trott att vattenstänket är för påtagligt där men det blev bra bilder(planing givetvis). Dock mest fotarbetet i hans klipp. kanske om man kör 960p så ser man kanske knäna =)
    Edit. Såg att du har en sån skvens med maglu.

    Bommen precis som Maglu har är min favvo oxå(min avatar). Jäklar vad det sviktar när man hänger…
    alternativt motorsports sugkopp under brädan i nosen. Sugkoppen tar upp lite stötar men sviktar lite väl mkt för att bli stabil bild vid mkt chop, blir en småhoppig bild när det går fort(la upp en film förut på sunkans körning med hur det ser ut). Man vänjer sig dock.

    Men Ack vad en kamera ombord har hjälpt mig se vad jag gör som jag inte tror att jag gör..

    -johan

  • maglu

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 10:36

    På fotstroppen blev det väldigt vingligt, men inget problem med vattenskvättet, blir bara effektfullt =).

    Lite sugen på att modifiera hängselefästet (enl bild) jag byggt med skruvhål som passar mittenstroppens skruvfästen på formulan.
    Detta för att kunna justera placeringen av kameran, lite åt sidan och uppåt och nedåt.

    Om man bara fick tillbaka kameran så jag kunde börja testa. Inte provkört med bildens konstruktion än heller…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 12:54

    Det är förmodligen så att det finns för- och nackdelar med alla varianter. Om man har något långt utskjutande från bommen blir det säkert inte så kul när riggen drar i vattnet vid ett tvärt fall.

    Att fästa kameran i bakstroppen har jag testat på isbrädan. Trots att stroppen är aningens fladdrig tyckte jag filmerna blev bra. Skön fartkänsla från det låga perspektivet men möjligen kan man bli lite trött på att titta på alltför mycket fotarbete.

    Idén med att ha en stång bakom brädan fick jag av Radius som gjort mycket fina filmer från sin hemgjorda isbräda. Jag tror han använde en skida med GoProfäste. Allt är dock mycket enklare på is än på vatten…

  • maglu

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 15:09

    Jo, det är en av de roliga sakerna med kameran, att hitta nya vinklar och sätt att placera den.

    Om man placerar kameran på utsatta ställen är det bra om den inte sitter alltför hårt, så om det får en smäll mot t.ex botten, så lossnar eller flyttar den på sig. Därför har jag använt typ målarklämmor (t.ex cotech från classes) som andra tipsat om i fler trådar. De sitter lagom hårt, och är dessutom lätta att flytta omkring. (Säkerhetslina är bra)

    Använde också klämman på isbräda i vinter, bara att klämma fast i kanten. Var dock en dålig dag med knölig is, blev ohyggligt skakigt.

  • maglu

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 16:28

    Jihaa, äntligen har de kommit fram till att jag får en ny kamera, efter 5 veckor…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 17:35

    Det måste vara skönt efter så lång väntan. I veckan ska jag testa min konstruktion i planing. Hoppas grejerna håller (!).

  • radius

    Medlem
    18 maj, 2012 vid 16:37

    Väntar med spänning Herr P: ) håller på att fixa en liknande lösning som jag har på Isbrädan fast för bommen, men betydligt kortare. Har ju tidigare testat med montering direkt på bomnocken men upplever att kameran inte kommer fri tillräckligt från seglet, framförallt när man kör lågt skurna race segel.
    -—


    Windsurfing at boardtests.com

  • tsss

    Medlem
    18 maj, 2012 vid 21:44

    här är en film på ca 6 min fr Lanzarote. Det är en windsurfande fransyska som gjort den helt nyligen. Hon har filmat en hel del tidigare och har nu vad jag förstår bästa möjliga filmutrustning. Största delen är vanligt kameramontage på hjälmen men i slutet även kamera på på masttopp och på bommen. Läckra bilder.

    [ame=”http://vimeo.com/42234862″]Windsurf à Lanzarote: vidéo embarquée on Vimeo[/ame]

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.