Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gopro hängsele

  • Gopro hängsele

    Publicerad av eriksson på 18 mars, 2012 vid 17:40

    Hej! Jag har för mej att jag har sett någon film här på forumet på någon som gjort nån form av
    stativ fäst på hängselen med en gopro kamera, någon som vet hur denna pryl är tillverkad och vart filmen finns, tycker jag har sökt men ej funnit den.

    MVH
    Niklas

    maglu svarade 11 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • fastlandsguten

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 17:49

    kolla med Sinker på kulingvarning.

  • svenne

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 18:15
  • ozkar

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 18:24

    Jag har sätt Patrik lind filma med ett slags stativ på ryggen fast i hängslen vid Roxen http://patriklind.blogspot.se/

    Denna filmen har det med ett liknade [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=g-rw2Kyh9xo”]A Windsurfing Dream.wmv – YouTube[/ame]

    //Ozkar

  • bicless

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 21:56

    Cool video

  • dr-masse

    Medlem
    18 mars, 2012 vid 22:30

    De e en snubbe på Boards forum (‘Arf’) som oxå har byggt ett, om inte annat rätt festligt och verkar funka:

    http://boards.mpora.com/forums/gopro-harness-mount-t61462.html?t=61462&highlight=mount

    Skärbräda i nylon och cricketboll… Men tycker hans idé inte är så dum faktiskt, borde bli stabild och tillåta justering av vinkeln.

  • sinker

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 06:32

    Det finns så klart 100 olika sätt att fästa kameran bakom dig. Jag har funderat på alla och testat ett gäng praktiskt. Fundera själv en stund och börja prova du med, det är så utvecklingen drivs framåt. Jag kan inte säga att jag hittat det perfekta fästet ännu även om jag är rätt nöjd med mitt nuvarande som jag döpt till Come-Along fästet. Kolla på bilderna på Kulingvarning så ser du hur det är gjort.

    De funktionskrav som jag tog tog med i den nuvarande designen är: låg kostnad, minimalt sving, justerbar på stranden utan verktyg, avtagbar, samt säkerhet dvs att röret inte skulle spetsa mig när jag rullar runt i Ho’okipas tvättmaskin.

    Ett konkret tips är att inte använda Ikeas nylonskärbrädor. I kalla temperaturer spricker dem om man utsätter dem för belastning…
    /sinker

  • stoorfaen

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 07:35

    Detta var uppe på tapeten i denna tråden vet jag. Jag byggde en variat som har funkat riktigt bra och är rätt stabil utan att vara speciellt tung. Det finns bilder på den där, och någon provfilmning också.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=80799&highlight=f%E4sten

  • eriksson

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 08:32

    Tack! Jag har en ide om hur jag skall göra detta, jag tänkte använda mej
    av 15 mm elförzinkat rör som jag kommer bocka 90 grader, och
    Sedan har en 18 mm rörstump på selen som jag sedan sticker ner
    15 mm röret i, sedan borra 2 hål genom 18mm röret,15 mm röret samt selen
    Och sätta 2 genomgående m6 mutter och skruv för att låsa det. Nu vart det
    väldigt invecklat, men kan slänga upp nån bild när det börjar bli
    klart så får ni se hur jag tänkte och hur det funkar 🙂

  • eriksson

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 08:38

    Kan hända att detta blir för klent, men då har jag några andra ideer

  • mtias

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 17:58
    Sinker;683949 wrote:
    Det finns så klart 100 olika sätt att fästa kameran bakom dig. Jag har funderat på alla och testat ett gäng praktiskt. Fundera själv en stund och börja prova du med, det är så utvecklingen drivs framåt. Jag kan inte säga att jag hittat det perfekta fästet ännu även om jag är rätt nöjd med mitt nuvarande som jag döpt till Come-Along fästet. Kolla på bilderna på Kulingvarning så ser du hur det är gjort.

    De funktionskrav som jag tog tog med i den nuvarande designen är: låg kostnad, minimalt sving, justerbar på stranden utan verktyg, avtagbar, samt säkerhet dvs att röret inte skulle spetsa mig när jag rullar runt i Ho’okipas tvättmaskin.

    Ett konkret tips är att inte använda Ikeas nylonskärbrädor. I kalla temperaturer spricker dem om man utsätter dem för belastning…
    /sinker

    Den där ser på videon väldigt enkel och bra ut. Har du fler bilder på den där man kan se lite närmare hur du fäst den i selen samt hur fästet för kameran ser ut? Vad använder ni för rör, järn aluminium, rostfritt?

    Tittade in på er sida men såg inget mer än det som man skymtar i videon. Finns det mer om “riggen” där?

    Mvh, Mathias

  • oaxen

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 18:50

    My take…

    Går att ändra vinkel samt mitt/vä/hö bakom rygg.

  • tim-eriksson

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 22:01

    Annat tips är att ta ett ryggskydd, till skidor, och sätta fast en platta/rör med gopro.
    Lätt och blir okej.

    googla på Tilo Eger samt ride of the day jericoacoara så borde det komma upp något.

  • maglu

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 07:21
    Tim.Eriksson;684047 wrote:
    Annat tips är att ta ett ryggskydd, till skidor, och sätta fast en platta/rör med gopro.
    Lätt och blir okej.

    googla på Tilo Eger samt ride of the day jericoacoara så borde det komma upp något.

    Ja man hittar denna tråden 😉

    Annars verkar den där lösningen med cricket-boll/skärbräda vara smidig att bygga. Funderar på att testa och använda en bandyboll (lättare att hitta i svensk sportbutik), borde vara hård och bra. Sen tänkte jag prova använda en avbruten längdskidstav i kolfiber. Lätta och mycket böjstyv.

  • mtias

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 09:27

    @Oåxen
    Tack för den beskrivande bilden. Grymt.

    Jag vill ha något som är enkelt. Tror inte att jag kommer ändra vinkeln på staven särskilt ofta.
    Den på (sinker)filmen såg enkel ut. I princip såg det ut som att han dragit två skruvar genom selen/staven som han sedan fäst med varsin mutter. Staven såg böjbar ut. Utifall att man vill kunna ändra vinkeln på stranden så kan man göra det förhand. Inte den mest långsiktiga lösningen; men enkel.

  • dr-masse

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 10:24

    Kom att tänka på en sak…

    Borde inte ett fäste för en fasadflagga funka rätt bra (kanske helst i plast)?

    http://www.fasadflaggor.se/huvudlank.asp?id=47

    Inte så dyrt… och om man vill ha en annan vinkel ere bara att monter in en kil mellan fästet och selen.

    Längdåkningsstav borde för övrig vara riktigt bra som pinne.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gopro hängsele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.