Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gopro hängsele

  • oaxen

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 10:47

    Sprötet vill man ändra vinkel etc på. Det är mycket svårt att träffa rätt direkt vad gäller längd och position.

  • stoorfaen

    Medlem
    20 mars, 2012 vid 14:16

    Hur man är gör så tänk på att ryggraden sitter där den sitter. Landar man oturligt så se till att pinnen går av först eller alternativt (som jag kört på) så sitter inte pinnen riktad mot ryggraden. Min är format som en fyrfoting där alla pinnar står på en aluplatta som skyddar (hoppas jag…).

  • maglu

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 15:13

    Min konstruktion.
    Hockeybockey-boll. Skidstav. Smältlim. Skärbräda. Lite skruvar

  • eriksson

    Medlem
    1 april, 2012 vid 09:59

    Ser ut som en relativt enkelt och bra lösning, har du några närmare bilder på den? vart lite sugen på att slänga ihop nått dyligt.

  • maglu

    Medlem
    1 april, 2012 vid 14:46

    Borrade ett hål i bollen, något mindre än staven. Någon slags gummipulver inuti, så inte helt homogen. Tryckte i smältlim och sen staven.
    Skär ut öppningarna i skärbrädan. Provar med att ha öppet i överkant på den övre biten för att tillåta mer alternativ i position. Verkar rätt stabilt.
    Värmde in skruvhuvudena i skärbrädan på undersidan så man kan justera vingmuttrarna utan att behöva hålla emot på baksidan.
    Gjorde hål i selen med en lödkolv. Rökigt blev det, men bra kanter som inte kommer fransa sig. Borrade dock först i den tjockaste plasten…men tygmaterien gick bättre att bränna sig igenom.
    Modifierade en gopro-led så den gick in i staven, tillsammans med mer smältlim.
    Säkerhetslina.

    En timme att fixa om man bortser från funderande och om man har alla grejor…

    Ser fram emot att prova.

  • sinker

    Medlem
    2 april, 2012 vid 10:21

    Ska bli kul att se din film sen.
    Säkerhetslina är en bra idé kan jag intyga!
    /sinker

  • marden

    Medlem
    2 april, 2012 vid 13:28
  • maglu

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 21:07

    Aningen modiferad:
    En alu-bit för att stabilisera i överkant. Skruvarna ville vikas utåt, så det gick inte att dra åt bollen tillräckligt. Nu räcker det med en vingmutter för att lossa eller låsa bollen.
    Funkar riktigt bra. Något längre pinne, och kanske något större platta i nederkant för stabilitet…men det mesta flexet är nog selen.

    -Bilden, grundkänning med kastfall som följd 😀
    -Filmen, fantastiskt choppigt Örsten mellan Umeå och Ö-vik. Lite trevligt plattvatten, men aningen för grunt för min fena.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=DnaxQWOOkGM”]Örsten – YouTube[/ame]

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 21:19

    Snygg kameravinkel. Man får skön åk-känsla när man tittar på filmen. Grattis till innovationen!

  • maglu

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 08:57

    Tacktack, fast grundidén kommer härifrån tråden, men kanske bidragit till några förbättrande modifieringar =).
    Nästa gång ska jag prova sätta kameran uppochned under staven eftersom det inte gick att vinkla längre nedåt. Brädan och vattnet är intressantare än masttoppen och himlen…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 17:03

    Ock som alltid – Kul när man ser andra åkare också!

  • maglu

    Medlem
    14 juni, 2012 vid 10:03

    Sammafattande beskrivning och några nya bilder på aktuell konstruktion

    – En skärbräda.
    – En hockeybockey/bandy-boll. Inte för mjuk..blir för mycket flex
    – En halv skidstav
    – En goPro-led
    – Lite smältlim, lina och några skruvar och vingmuttrar.

    – Såga till platta och fäste.
    – Smält in muttrarna till bollfästen med en värmepistol eller gas-torch, då är det lätt att justera bollen med vingmutter.
    – Slipa till gopro-leden så den går att smältlimma in i staven. Går att länka en eller två leder för att vinkla kameran mer.
    – Fixa hål i selen. Använde lödpenna för att få “bra” kanter i hålen som inte fransar sig. Hittade bra skruvar med platt huvud men bred platta, som inte känns. Sjunker in i selen, men är stabila.
    – Jag ville ha möjlighet till hög vinkel, så lät först övre plattan vara öppen i överkant. Blev dåligt, så en alu-fläns fick sättas dit för att hålla ihop, men fortfarande bra möjlighet att vinkla pinnen uppåt.
    – Säkerhetslina!

    Förbättringar: Svart skärbräda =). Skulle valt en lite stabilare skärbräda. Aningen flexig botten. Kanske också skulle gå att värma plattan till en böjd form och då få bättre/längre passform. Annat material än skärbräda? Mindre bottenhål för bollen, så den inte sticker ut så mycket under.
    Någon slags öljett för hålen i selen? Om selen vore ny skulle man vilja snygga till…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gopro hängsele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.