• Gopro HERO5

    Publicerad av martinc på 21 januari, 2017 vid 19:32

    Ämnet togs upp tidigare i höstas, men fick inte många svar.
    Är det någon här som har koll på om jag vågar surfa med en GoPro HERO5 utan separat vattenhus. Skall ju vara vattentät, men är den kraschtålig?
    / Martin

    jopi svarade 7 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jopi

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 14:08

    Sant, var ju jag som frågade innan köp utan några svar. Nu har jag köpt men inte testat att surfa med den ännu men tycker nog att det ser rätt lovande ut p.g.a plastramen som sitter runt kameran. Den lär ju avstyra det mesta av trycket av en krash.
    Men det är ju riktigt surt om det inte skulle funka.

  • _frippe_

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 17:35

    Är det den som ser likadan ut som GoPro Hero Session? Jag har en sån (session) och körde med den en vecka i Pozo i somras utan problem. Totalt över tio timmar både i masttoppen, på bommen och på hjälmen.

  • _frippe_

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 17:43

    Är det den som ser likadan ut som GoPro Hero Session? Jag har en sån (Session) och körde med den totalt ca tio timmar i Pozo i somras utan problem. Hade den monterad i masttoppen, på bommen och hjälmen. Så länge man inte drar dem rakt i en sten klarar den nog sig. Jag hade en fångrem (tunt snöre) fäst i riggen/hjälmen som extra säkerhet om fästet skulle släppa eller gå sönder.

  • jopi

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 20:12

    Nä, ser ut som en vanlig fast utan separat vattenhus. Så iofs, viss likhet med session är det ju då båda dessa har sitt vattenskydd i kameran och inte i ett extra vattenhus,

  • martinc

    Medlem
    22 januari, 2017 vid 23:06

    Vi får testa. Ingen vidare vindprognos i sikte dock.

  • spinl

    Medlem
    23 januari, 2017 vid 16:44

    Undrar det samma. Fegade och körde med vattenhus på min under senaste surfet (visade sig bra då jag lyckades repa upp vattenhuset).

    Blir lite rädd när man ser sånt här och har hört att dom inte tar ansvar för vattenskador:
    https://www.youtube.com/watch?v=GsHXDuENz1E

  • jopi

    Medlem
    23 januari, 2017 vid 17:29

    Ouch, den där filmen var ju inget roligt. Kanske lika bra att handla ett hus 🙁

    MartinC, får väl fylla upp badkaret och kasta i kameran allt vad man orkar eller svinga den i en masttopp 🙂 Får bara kolla upp garantin först!

  • alexasu

    Medlem
    24 januari, 2017 vid 08:26

    Det står väl vattentät till 10 m på hemsidan? Det motsvarar ett statiskt tryck på 1 atm, vilket i princip innebär att den är stänk-tålig, inte att man kan bada med den.

    “Water pressure
    Water Ratings Protection Usage
    1 ATM Withstands pressures equivalent to a depth of 10 meters Improved resistance to rain and splashes. No showering or swimming.
    3 ATM Withstands pressures equivalent to a depth of 30 meters Rain, splashing, accidental submersion and showering. No swimming.
    5 ATM Withstands pressures equivalent to a depth of 50 meters Rain, splashing, accidental submersion, showering, surface swimming, shallow snorkeling
    10 ATM Withstands pressures equivalent to a depth of 100 meters Rain, splashing, accidental submersion, showering, swimming and snorkeling. No deep water scuba diving or high-speed water sports.
    20 ATM Withstands pressures equivalent to a depth of 200 meters Rain, splashing, accidental submersion, showering, swimming, snorkeling, surface diving and water sports. No deep water diving.”
    saxat från https://www.cnet.com/how-to/water-dust-resistance-ratings-in-gadgets-explained/

  • maglu

    Medlem
    24 januari, 2017 vid 10:43

    Har kört 5:an några månader utan extrahus. Hittills gått bra. Men efter ovanstående klipp kanske man får köpa ett hus, även för att spara på skärm och lins….
    https://www.youtube.com/watch?v=Hfzvv8OM3Lo

    När man ändå har plasthuset kan man lika gärna fippla med en helt hus istället. Då slipper man också en superblöt kamera om man vill byta batteri eller sd-kort.

  • jopi

    Medlem
    26 januari, 2017 vid 16:37

    Alex, det var ju intressant. De skriver ju själva att man kan snorkla/dyka ner till 10 meter om jag inte minns fel.
    Maglu, tänker lite som du. Köpa ett hus för vara på säkra sidan och ärligt talat så fattar jag inte riktigt vinsten med nuvarande lösning riktigt, känns som de bara fipplat till det för att kunna sälja lite extra hus. Och det där med blöt kamera är klart valid point!

  • maglu

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 10:30

    Precis Jopi, Om man hade kunna öppna laddluckan utan att knäppa upp plastskalet hade det kanske varit lite smidigt. På min gamla 3:a hade jag aldrig batteriluckan ditsatt, utan satte en liten skumbit på vattenhuset som tryckte fast batteriet, så slapp man öppna två luckor för att byta batteri ute.

    Kanske går att hitta nån liknande lösning med vattenhuset på 5:an. Så man inte behöver ha alla luckor på plats

  • spinl

    Medlem
    31 januari, 2017 vid 16:15

    Man ska enkelt kunna knäppa loss luckorna (har inte testat själv). Går att köpa nya från gopro och man skulle skada packningarna.

    Tycker att vattentätheten och grym för aktiviteter som skidåkning och cykling. För just surfing känns den inte lika viktigt eftersom jag ändå kör med vattenhus på.

  • jopi

    Medlem
    22 februari, 2017 vid 11:18

    Gjorde en kompromiss och beställde ett hus från wish för dryga 100 SEK. Kan vara skräp, kan vara “orginal”… får se när det dyker upp. Känns mer och mer som ett hus behövs, inte minst som skydd mot smällar/repor. Är det hyfsad kvalitet så kan man ju köpa något extra och ha i reserv t.o.m.

  • alltidxx

    Medlem
    27 februari, 2017 vid 11:13

    Jag antar att ni avser den stora. Session är definitivt vattentålig, det är den jag gjort mina filmer med, fast fyran.

  • jopi

    Medlem
    27 februari, 2017 vid 11:21

    Precis, den stora/standard ja.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.