Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro – Importera film till datorn – nybörjartips

  • GoPro – Importera film till datorn – nybörjartips

    Publicerad av klas-tss på 23 december, 2012 vid 21:46

    Det blev en GoPro 3 Black Edition på förra USA resan och är nu på väg till fjällen. Har ni några bra nybörjartips så är det välkommet. (har kollat runt lite på forumet men allting handlar om Final Cut och Movie Maker, ingenting on enklare program som IMovie.. Har klippt en del enklare filmer i IMovie filmat med IPhone och det blir ändå OK förutom kvaliteten på IPhone så jag börjar där innan jag skaffar andra program.

    Importera till datorn:
    (använder en MacBook Pro och gratisprogrammen) Det verkar fungera att importera både direkt till IMovie och att importera/konvertera genom gratisprogrammet “Cineform Studio”. Är något att föredra??

    Att filma:
    1440/48fps filmar i 4:3 format. 1080/50fps filmar i 16:9 format. Vad blir skillnaden när jag redigerar ihop olika klipp. Man kollar ju alltid på filmen i Widescreen så 16:9 format borde vara att föredra eller inte så enkelt?

    Har det någon betydelse om jag filmar i NTSC eller PAL format för senare klippningen och export till en färdig film. Vilket är bäst enligt er, verkar vara mycket delade meningar om det när man kollar runt.

    klas-tss svarade 11 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    24 december, 2012 vid 05:39

    Kör själv pc o Adobe men upplever inte att cineform tillför något mer än ett extra steg. Vitsen skulle väll vara att kunna redigera ljus etc. Om det inte går i ditt program. Körde tidigare movie maker o måste säga att allt blev enklare o bättre med ett bättre program. Så det kan jag rekomendera.

    4:3 ger mer bild i vissa lägen tex vid hjälmmontering o man vill ha med så mycket som möjligt i höjdled

  • karl-petter

    Medlem
    24 december, 2012 vid 07:38

    Kör iMovie o Mac. Importerar alltid direkt med iMovie och är jag hemma gör jag det till en extern disk för video fyller disken fort! Väljer också vid importen att optimera videon, Large om jag kommer ihåg rätt.

    Filmar alltid i widescreen för vill visa filmerna i widescreen. Känner inte behov av 1080 utan mer fps så på min GoPro Hero 2 kör jag därför 720 o 60 fps.

    Vad sedan gäller redigeringen så har jag som grundregel att antingen göra en en minuters film eller en tre minuters. Yttersta undantag jag gör längre än det. Då får det finnas en massa verkligen helt olika saker att ta med. Är så less på alla kite filmer som är fem minuter hopp….

  • klas-tss

    Medlem
    25 december, 2012 vid 09:24

    Toppen, tack för tipsen. Här ska filmas brädåkning hela veckan 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GoPro – Importera film till datorn – nybörjartips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.