Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gopro Surfhero HD eller wide?

  • Gopro Surfhero HD eller wide?

    Publicerad av pjoter på 14 september, 2010 vid 09:17

    Funderar på att skaffa mig en gopro men står i valet mellan dessa.

    Jag vet att nästan alla här inne är tekniknördar och älskar svindyra kameragrejer men för att vara realistisk kommer jag tjäna mycket på en HD?

    Kommer använda den till film och bilder från surf och heli. Är det någon skillnad i bildkvalitet på nya wide och HD? 5mp på båda. Kommer det göra stor skillnad med HD för att göra typ youtubefilmer och annat lättkollat på datorn? (har ingen tv och ingen plan på att någonsin skaffa, dock vill man kunna köra det med vettig bild på projjen eller datorn).

    Fixar en vanlig laptop med 512 grafik, 4gb intern och 300gb hd att redigera HD filmer?

    Finns det något annat viktigt som gör valet självklart?

    Pris: typ 1000:- wide och 2500:- HD.

    Eller finns det nån annan videokamera som hade varit bättre? Slagtålig, riktigt vattentät och smidig.

    Behöver råd snabbt då en polare åker till staterna i slutet på veckan och kan plocka med sig en hem.

    Kjello svarade 13 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • cortex

    Medlem
    14 september, 2010 vid 09:23

    Köp HD’n!!!! Ljusår bättre bildkvalité än den gamla.

    Nu är det ju bara HD som gäller när man laddar upp till YouTube dessutom. 😀

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    14 september, 2010 vid 09:26

    Haha, skit också… 🙂
    De här blir inte lätt å få med Lisa på……

  • stoorfaen

    Medlem
    14 september, 2010 vid 09:44

    Men man måste ju ha wide om man vill få plats på bilden…finns inte wideHD?

  • skanepaul

    Medlem
    14 september, 2010 vid 11:08

    Pjoter, jag säger bara två ord: Separat ekonomi!! 🙂

  • pjoter

    Medlem
    14 september, 2010 vid 11:22

    Haha, den som ändå hade den lyxen.. 🙂

    Stoorfaen, HD är också wide. Bara att dom tycker HD är viktigare att ha med. 🙂

  • cajan

    Medlem
    14 september, 2010 vid 20:55

    Hej !

    Efter som jag var lite tidig så köpte jag den gamle gopro. Och det ångrar jag idag
    Köpte den ett år innan HD kom
    Kan säja av erfarenhet att bilden är OK, men skitdåliga batterier
    Sen har jag kompleterat med Wide kamerahus, är nästan ett måste för att få bra bilder i bättre perspektiv
    Sen har mest haft den till jetski på hjälmen
    En grej att tänka på är att inte ha den liggande i bilen som är varm, sen ta den i kallt vatten
    Blir kondens på linsen
    Har några såna filmer också :shocked:

    Mitt råd köp gopro HD med Wide

    Mvh Cajan

  • simonm

    Medlem
    19 september, 2010 vid 08:40

    Tjena Pjott,
    Köpte HD Hero i för några veckor sedan. Det är sjukt bra kvalitet på filmen. Den utnyttjar verkligen Full HD-upplösningen.
    Jag testade fästa gopron på kiten igår när det brallade på 13-14m/s i Habo. Jag kan lägga upp ett klipp sen. Jag körde 1080 för att få så bra “zoom” som möjligt. En annan fördel med upplösningen är att man kan croppa ganska friskt och ändå få helt ok bild.

    Köpte nyss dator i veckan, och den fixar det utan problem, men annars hade jag iofs blivit besviken (en Macbook pro i7). Har bara kört i iMovie hittills.

    Bilden på stillbilderna är f.ö. rikitgt bra. Den fixar dynamiken (t.ex. i motljus) löjligt bra, nästan bättre än min Nikon D80.

    Ångrar inte att jag köpte HD-varianten (kostade runt 2400:- i USA).

    /Simon

  • simonm

    Medlem
    20 september, 2010 vid 13:45

    I lördags när det brallade på 12-15m/s testade jag sätta fast min Gopro-kamera i kiten och filmade lite. Var rejält överriggad med min 9m2, så jag vågade inte göra så mycket annat än att bara hoppa lite. Tyvärr suger uppenbarligen iMovie på bildstabilisering så det blev väldigt hackigt (kanske inte helt lätt att tracka vatten iofs). Jag får fixa om filmen och stabiliseringen med nåt bättre program (virtual dub kanske) när jag orkar.

    Kör den i HD (720p):
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=jsJMiCTe5pM”]YouTube – gopro on the kite_uncut.mov[/ame]

    Har croppat bilden rejält ibland, men det blir faktiskt någorlunda kvalitet ändå (när det inte är motljus ivf).

    /Simon

  • rydstrom

    Medlem
    21 september, 2010 vid 09:40

    Jag är lite sugen på att testa och köpa denna: http://www.pricerunner.se/pl/29-2629496/Digitalkameror/Yashica-APW10-Yellow-priser … den ska uppenbarligen vara vatten- och stöttålig samt filma i 720p, för endast 480 svenska riksdaler… sen har den säkert en hel del dåliga saker, men vad tror ni om den? (förlåt att jag kanske snodde tråden)

  • simonm

    Medlem
    21 september, 2010 vid 12:36

    Det är väl bara att söka på lite exempel-footage ifrån den för att se om den är prisvärd eller inte.

  • Kjello

    Gäst
    21 september, 2010 vid 13:11

    En mindre skrymmande, vet inte om bra, men kul ide’, kommer snart även med gps.
    http://contour.com/contourhd/helmetcam
    techOverview.png techSchematic.png

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gopro Surfhero HD eller wide?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.