Senaste nytt Forums Övriga Off Topic GoPro, Widescreen.

  • GoPro, Widescreen.

    Publicerad av eriksson på 25 maj, 2011 vid 09:02

    Hej. Jag har en Gopro HD som jag har filmat lite med när jag har surfat. Men filmen blir inte i widescreen. Jag har filmat med R4, dvs. 960p @ 25 fps pal, 1280×960. Då denna skulle ha mest “overall overview”. Har provat gjort om filmen till widescreen i Vegas Movie studio, men det vill sej inte. Någon som vet vad jag gör för fel? Kan de vara så att just R4 1280×960 ej är lämplig i widescreen?

    Tacksam för hjälp.

    /Niklas

    eriksson svarade 12 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • diil

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 12:46

    R4, alltså 1280×960, är 4:3-format och inte widescreen. Alla de andra formaten R1, R2, R3 och R5 är dock 16:9 (=widescreen) i olika upplösningar. Att R4 sägs ha mest “overall view” är för att 4:3 ger mer höjd i bilden, vilket är önskvärt i vissa fall. Jag tycker dock R3 är bäst att köra: 1280×720 på 60Hz (alltså 60 bilder i sekunden). Filmen flyter så jäkla fint!

    Det ska absolut gå att göra 4:3 till 16:9 i ditt videoredigeringsprogram, det är en standardoperation. Antingen beskärs bilden så att övre och nedre delen försvinner, eller så får man lägga till svarta fält till höger och vänster för att fylla ut till 16:9. Vet dock inte hur man gör i Vegas.

    Filma med R3 i stället!

    /D

  • eriksson

    Medlem
    29 maj, 2011 vid 17:38

    Jag testade filma R3 idag, visst vart filmen schysst. Dock gjorde jag tabben att ha samma “vinkel” på kameran på hjälmen som när jag hade R4, vilket innebär att jag inte alls fick med mycket, tex. nu ser man inte nosen på brädan, vilket man gjorde med R4 då den fisheye:ade lite mer 🙂
    Men jag får helt enkelt vinkla ner kameran lite mer med R3, så skall den nog få med lite mer av utrustning.

    Tack för hjälpen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic GoPro, Widescreen.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.