Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing gör som alla andra…

  • cortex

    Medlem
    11 september, 2005 vid 18:38

    Nic, jag håller med dig i mycket du skrev. Fast en sak måste jag bråka om:

    Svar till:


    Det flesta (alla) vattenkitar har inte optimerats för lite vind. För foil betyder det att de inte håller tillräckligt högt inre tryck.

    [/ QUOTE ]

    Det där stämmer *inte*. Jag kan hålla med om att exempelvis de små varianterna av P2 och Extacy inte är optimala för väldigt lätt vind.
    Däremot flyger Speed alldeles perfekt även i mycket lätt vind. En Speed 10’a flyger fin-fint i 2.5 m/s. Det beror främst på att Speedarna är så pass mycket lättare än andra vattenfoils men även på profilen och det höga inre trycket.

    Hur mycket väger en Frenzy 10’a? En Speed 10’a väger 2,7 kg inklusive alla bridle-linor (dvs exklusive bom och flyglinor).

    Häng med till Gotland i helgen och plocka med dig några Frenzys så kan vi sticka ut och köra lite med varandras prylar, skulle vara klart intressant!

    /Kaj(Tech)

  • rambo_johnson

    Medlem
    11 september, 2005 vid 19:05

    asså… hah adet är s¨jävla kul att ni envisas med dom här foilasrna hahaha, kan fa nitne sluta garva här..hahahhah

    Hahahhahahaaa
    hahahhaa

    hahahaha

    FLin o pust, kaaan int skriva merr.. hahaa

  • mrmille

    Medlem
    11 september, 2005 vid 19:10

    både ja o nej på det där med inre tryck

    Vad jag sett av speed så har dom fett med inre tryck medans många andra väljer att inte ha det av rätt uppenbara orsaker. Sätter du en foil med fetinghögt inre tryck i backen så är det lätt att innerväggarna går sönder.

  • cortex

    Medlem
    11 september, 2005 vid 20:19

    Svar till:


    asså… hah adet är s¨jävla kul att ni envisas med dom här foilasrna hahaha, kan fa nitne sluta garva här..hahahhah

    Hahahhahahaaa
    hahahhaa

    hahahaha

    FLin o pust, kaaan int skriva merr.. hahaa

    [/ QUOTE ]

    “Feeble minds are easily amused” smirk.gif

    @Mr Mille
    Apropå att inre tryck skulle spränga kites. Sure, kör du en Speed upprepade gånger från klockan tolv rakt ner i vattenytan när du är tok-overpowered så lär saker gå sönder. Å andra sidan lär din LEI/Venom/Frenzy också bli pizza under de förhållandena.
    “Normala” rejäla smällar tar overpressure-ventilerna hand om… men ingenting är oförstörbart.

    /Kaj(Tech)

  • mrmille

    Medlem
    11 september, 2005 vid 20:44

    Jo, självklart pajjar det om man är feting överriggad. Har själv lyckats köra sönder ett ventilsskydd till en Phantom, iofs är det sjukt lätt att fixa ihop med lite lim och spinnakertejp.

    De var inget speciellt mot någon specifik kite, bara en anledning till att många inte kör med övertryck!

  • mozzy

    Medlem
    12 september, 2005 vid 17:07

    Jag har en av de bättre foilarna på marknaden till salu grin.gif
    Det är en Windtools Mosquito Pro KS 5,5. Årsmodell -99
    Du kan få den med 2-linors handtag, 4-linors handtag, bom med 2 linor,
    bom med tre linor eller bom med 4 linor.

    Ge mig ett bra bud så kanske jag kan tänka mig å sälja den, skambud undanbedes dock smirk.gif

    Den som fins till salu är lika lila och fin som nedan…

  • skye10

    Medlem
    12 september, 2005 vid 17:57

    Svar till:


    asså… hah adet är s¨jävla kul att ni envisas med dom här foilasrna hahaha, kan fa nitne sluta garva här..hahahhah

    Hahahhahahaaa
    hahahhaa

    hahahaha

    FLin o pust, kaaan int skriva merr.. hahaa

    [/ QUOTE ]

    Säger killen som för ett par år sen hävdade att man minsann visst kunde hoppa högt med en FS Warrior…

    …fast det är väl förträngt nu…. grin.gif

  • rambo_johnson

    Medlem
    12 september, 2005 vid 18:18

    Svar till:


    Svar till:


    asså… hah adet är s¨jävla kul att ni envisas med dom här foilasrna hahaha, kan fa nitne sluta garva här..hahahhah

    Hahahhahahaaa
    hahahhaa

    hahahaha

    FLin o pust, kaaan int skriva merr.. hahaa

    [/ QUOTE ]

    Säger killen som för ett par år sen hävdade att man minsann visst kunde hoppa högt med en FS Warrior…

    …fast det är väl förträngt nu…. grin.gif

    [/ QUOTE ]

    men fan den enda foilen som funkar o hoppa me är Blade II

  • mrmille

    Medlem
    12 september, 2005 vid 18:33

    bjäjdisarna är sjukt fina

    iofs duger dom mest till att hoppa med

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing gör som alla andra…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.