Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra det själv?

  • Göra det själv?

    Publicerad av jonas_p på 30 maj, 2007 vid 06:12

    Efter att läst alla “laga skador själv”-inlägg här på Steffo kommer nu min följdfråga, var hittar ni allt material. EX glasfiberväv, vilken funkar och var hittar jag det. Gärna tips var man kan hitta prylarna i skåne området.

    Kraschade min nos i helgen, gick upp direkt när det hände så minimalt med vatten kan ha trängt in. Har slipat ner till det första svarta lagret (Har en JP freestyle) och vågar nog inte slipa ner ytterligare. De flesta ”sprickbildningar” har försvunnit men jag har ett litet hål i det “svarta lagret”. Tror det kallas för Kevlar….. Tänkte göra en lösning tills min bräda träffar en expert någon gång i framtiden.

    Håller det att fylla det lilla hålet samt släta över det hela med ”Aqua Stick” ding stick, och sedan putsa till det hela med sandpapper? Eller kan problem uppkomma?

    mr_johan svarade 17 år sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • woodleaflay

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 06:23

    Du kan pröva med färgaffärer eller annars båttillbehörsaffärer. Just glasfiberväv är nog det minsta problemet. Det finns nog på en vanlig mack.

  • hakman

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:22

    Gelcoatfiller+glasfiberväv är the way to go. Först ett lager filler i sprickan och tunt runt om, sedan dränker du väven i fillern och så drar du på ännu ett lager gelcoat över toppen. Bombsäkert.

  • hellgren

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:25

    ClasOhlssons har.. Kanske inte bässta kvallen, men dom har..

  • jonas_p

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 07:33

    Tack Hak. Det låter som en bra lösning, istället för att slipa ner till kärnan som vissa rävar här på forumet har tipsat om.

  • hakman

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 08:06

    Det kommer inte att bli helt slätt eller platt, dvs. som brädans ursprungliga form. Men det håller sjukt bra. Det har iof ingen inverkan på brädans egenskaper ändå. Både under och översidan på min bräda är full med sådana lagningar. Gör lagningen i solen så torkar skiten på 30 min, sen är det bara att köra sönder den igen!

  • jonas_p

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 08:52

    🙂 Det platta och släta kommer ju när man börjar finputsa brädan med sandpapper. Jag ska direkt åka och köpa “plastic paddings”-produkter.

  • svenne

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 08:59

    Du ska definitivt inte slipa ner till kärnan, det framgår nog med all tydlighet i de flesta lagartrådar.
    Gelcoat-filler har ingen hållbarhet.

  • mr_johan

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 21:58

    på marinshopen i hamnen i båstad finns, ett kit med allt du behöver. lamineringspoxi, väv m.m.. första ställer som jag hittat epoxi på men finns säkert fler ställlen i skåna som har det t.ex. skånemarin eller kanske varvet i råå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra det själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.