Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra hel mast till delbar

  • Göra hel mast till delbar

    Publicerad av canoya på 19 maj, 2006 vid 12:35

    Jag har en äldre racingmast i en del som jag använder rätt ofta. Dock vore det mycket mer praktiskt att ha en tvådelad för att få in den i släp kärran eller bilen och slippa ha den på takräcket.

    I mitt “bra att ha”-förråd så har jag en nederdel till en 100% mast och funderar på om man törs kapa masten på mitten och limma i en bit av 100%-aren för att åstadkomma en 2-delad mast.

    Jag har tidigare gjort detta med en gammal glasfibermast som knäcktes på mitten, och det har funkat bra, men den har jag nog inte använt så där jättehårt efter detta.

    Jag har också lagat en mast som knäcktes en halvmeter från botten genom att limma i en 40 cm bit av 100%aren.

    Vad tror ni?

    Är det värt ett försök, eller är det ett säkert sätt att förstöra en fungerande mast?

    /Håkan

    boman svarade 18 år sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Knatte

    Gäst
    19 maj, 2006 vid 15:03

    Jag tror inte på att göra masten delbar. Risken är stor att masten går sönder eller blir kass i funktionen.
    Men har du inget direkt behov av masten i dagsläget, så kan du ju alltid försöka och se om det funkar.:wink:

  • boman

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 19:49
    canoya wrote:
    Jag har en äldre racingmast i en del som jag använder rätt ofta. Dock vore det mycket mer praktiskt att ha en tvådelad för att få in den i släp kärran eller bilen och slippa ha den på takräcket.

    I mitt “bra att ha”-förråd så har jag en nederdel till en 100% mast och funderar på om man törs kapa masten på mitten och limma i en bit av 100%-aren för att åstadkomma en 2-delad mast.

    Jag har tidigare gjort detta med en gammal glasfibermast som knäcktes på mitten, och det har funkat bra, men den har jag nog inte använt så där jättehårt efter detta.

    Jag har också lagat en mast som knäcktes en halvmeter från botten genom att limma i en 40 cm bit av 100%aren.

    Vad tror ni?

    Är det värt ett försök, eller är det ett säkert sätt att förstöra en fungerande mast?

    /Håkan

    Ut och kapa av den! Jag har gjort det på en gammal NP race och det funkade bra, se bara till att du får det tight.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra hel mast till delbar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.