Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra själv Nosskyd eller???

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 juli, 2019 vid 21:07

    Jag har gjort i glasfiber åt en kund förra året.
    Tejpa en plastfilm tight mot nosen och laminera mot, så det inte fäster på brädan. vacuum om du vill/har men inget måste. Skär rent och fixa finish å lack enligt egna preferenser. Fäst med ”lagom” med något elastiskt lim så det går att skära loss med brytbladskniv om det behövs. Går även att fästa med kardborre som har dubbelhäftande tejp.

    https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1581166258656280&id=811209848985262&set=pcb.1581166308656275&source=48&__tn__=%2B%3D

    • Detta svar ändrades 4 år, 9 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • pataba

    Medlem
    21 juli, 2019 vid 16:17

    Gjorde ett nosskydd av kolfiber själv till min Skate. Gjorde som Björn beskriver förutom att jag använde tejp typ fästkuddar när jag satte dit det. Tanken med fästkudde-tejp var att det skulle flexa lite vid islag. Har kört så i fem år utan problem.
    Nackdelen med fästkudde-tejp är att man borde ha typ 3 mm distans mellan brädan och kol/glasfibern när man bygger skyddet. Passformen skulle då ha blivit mer exakt eftersom det då finns utrymme för tejpen. Men hur får man till det? Lera kanske… Vet inte.

  • mrquality

    Medlem
    23 juli, 2019 vid 13:48

    Tack för svaret! Jag köpte än så länge en unifiber som jag kapade och blev den mindre än original form(ser ut bättre än jag trodde). Men jag vet som jag är och vet att jag kommer säker i framtiden att en bygga själva en glas/kol variant. Den som jag var mest oroligt var att fick veta när jag bodde i Teneriffa från en kille som äger en vindsurfing center att med den variant i glasfiber är svårt att upptäcka om bräda börja spricka på nosen pga man ser inte den. I alla fall är det bättre att göra i kolfiber eller bättre att blanda glas och kol? Bara glasfiber borde vara starkare om masten skulle direkt slå på nosen “tror jag” men jag fråga er som jobbar mest med kol/glas. Tack

  • mrquality

    Medlem
    23 juli, 2019 vid 13:50

    Så dä ser ut brädan just nu, skyddet från början var typ dubbel stor som nu

    Attachment Image
  • pataba

    Medlem
    23 juli, 2019 vid 18:16

    Ser bra ut!
    Mitt ser ut såhär. Som du ser på en av bilderna blev inte passformen 100% eftersom tejpen byggde lite.

    Attachment Image
    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    4 augusti, 2019 vid 22:01

    Ser bra ut!

    Mitt ser ut såhär. Som du ser på en av bilderna blev inte passformen 100% eftersom tejpen byggde lite.

    Bra jobbat! Även om tejpen bygger lite tycker att är väldigt snygg. Tejpen fungerar lite som en dämpare iaf.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Göra själv Nosskyd eller???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.