Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland levererar på nytt!

  • jesper_b

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 15:40

    Kamaaina,
    Skoja lagom om det. Kolla hur skånesurfarna känner för alla bilder på deras spots som lagts ut på nätet. Danskar, tyskar med flera kommer i stora nummer när det går av, till och med tokholmare har siktats. Det har blivit totalcrowded på de tighta men fina skånebreaken. För vindsurfarna är det inte riktigt lika känsligt men det är ingen slump att Gislöv inte nämns så där väldigt högt längre när prognoserna lovar kraftig nordost.

    För 20 år sedan var det inget snack om att inte kunna parkera i kurvan på Torö, det var inget snack om markförstörelse i kärringviken, inga staket, inga konflikter med husägarna. Jag har alltid velat, vill och kommer alltid vilja, dela med mig av Torömagi, men samtidigt måste jag erkänna att det finns kostnader involverade.

    För två år sedan letade sig en tysk kampingbusskaravan med vindsurfare och kitare upp till Skär på Fårö. Vi frågade dem hur de hittat dit (inte hur enkelt som helst). De hade hittat bilder på nätet. Bonden/markägaren som älskar surfare, vindsurfare och kitare blev riktigt skärrad och spelade toksur gute ett tag.

    Personligen tycker jag inte om hemlighetsmakeri och att vi måste lära oss leva med att bra spots blir crowded, men jag tycker också man ska visa hänsyn både mot markägare, locals medflera som upptäckt och värnar om att spotsen ska fortsätta fungera. Töntigt – kanske, men det handlar om att respektera olika uppfattningar.

    Trodde aldrig jag skulle propagera för något slag av localism. Har på bland annat surfsverige.se hållit fanan högt för att inte tönta till det med urlöjligt hemlighetsmakeri. Där kan man bli ordentligt hotad om man “outar” någon annans spot (så uttrycks det där – jag tycker fortfarande inte om den logiken). Fick som sagt rätt hårt på nöten där och tycker nog att vi ska värna om vår mer inbjudande och dela-med-sig kultur. Men som sagt – jag tycker samtidigt man ska försöka respektera de som väljer att vara lite försiktiga med nätet.

    Äh vad jag tjatar, det var väl kanske lite töntigt då!?

    Nu är väl dock denna fråga löst för denna gång. Östergarn har inte enbart avslöjats utan även i detalj angivits av åretrunt-Gotlandsboende och surfsafari-drivande Peter H. Hjälte eller svikare? Beror på vem man frågar.

    Fred,

    /Jesper B

  • kamaaina

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 18:07

    Peace out Jeppe!

    Tider förändras….. så det blir lite crowded…på vad sa du Jeppe…20år.
    Själv tycker jag att om det nu e så att folk vill sega bästa möjliga segling i våra trakter, så låt dem. Folkilskna ensamvargar hittar alltid nya spots. Och själv åker du väl till granländerna ibland du med?

    Smaken e skild som baken.

    Cha cha

  • ola_p

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 18:26

    @Kamaaina 422640 wrote:

    Peace out Jeppe!

    Tider förändras….. så det blir lite crowded…på vad sa du Jeppe…20år.
    Själv tycker jag att om det nu e så att folk vill sega bästa möjliga segling i våra trakter, så låt dem. Folkilskna ensamvargar hittar alltid nya spots. Och själv åker du väl till granländerna ibland du med?

    Smaken e skild som baken.

    Cha cha

    Å jag håller med alla som inte outar alla spots helt hänsynslöst. Det är helt ok att inte sprida spots online, även om man ibland bra gärna skulle vilja veta var det är. Vem vill ha en armada av tyska husbilar vid sitt lilla favvospot, som dessutom är ett litet pointbreak med accessproblem?

    Vill man absolut segla ett ställe så brukar det ju alltid gå att luska ut var det är, om man verkligen vill.

    Ang. grannländerna, det lär ju finnas ett och annat spot i ex. vis danmark som aldrig syns på bild och är grymt bra…

  • haze

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 22:17

    @Jesper_B 422082 wrote:

    Att Gotland är Sveriges Hawaii är knappast något nytt. Den “legendariska” Surfkarta med typ 40-50 spots utmärkta med betyg, karakteristik, vindriktningar mm har väl sådär 20 år på nacken. Att ön ligger mitt i djupa östersjön med långa “fetch-sträckor” (dvs långa sträckor där vind och vatten interagerar och bygger vågor) på både sydliga och nordliga vindriktningar, samt att ön består av gamla korallrev, numera i form av sk pallkanter gör väl att det vore ett under om där inte fanns en djädrans massa spots.

    Möjligen är väl en nackdel att det blåser lite svagare och kanske lite mer sällan än på västkusten. Att localsen är extremtrevliga och vi besökare inte självklart “outar” deras spots får vi väl försöka leva med.

    Pga jobb kunde jag tyvärr inte åka över för den riktigt tunga fredagen (huj vad det gick totalav på FLERA tunga Gotlandsspots). Jag fick nöja mig med ett urmysigt morgonsurf i glasigt midjehögt på Torö supertidigt i fredags morse). Hur som helst innebar lördagen grymt kul sideshorevindsurf från soluppgång till lunch och därefter grymefin surf i glassy head high och totalt tre (3!!!) surfare på detta spot – allt på magic G-land!

    /Jesper B

    Nja närmare 11 år. Var med att ta fram den. Plus att vi har ett gäng ställen till som vi har upptäckt efter det 😉

  • charlieb

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 12:02

    Vi gutar är de trevligaste folk man kan tänka sig, gemytliga och delar gärna med oss av alla möjlig info om vår underbara ö.

    Ni har säkert redan sett den betalda annonsen här på surfzone från http://www.surfsafarigotland.com och ni som har söta fästmör som är med i Ran vet att på deras hemsida finns en liten gotlandssmultronsspots blänkare att smaska i sig.

    Några är de som tillslut letat sig hit ner till Gotland för att segla och efter att hamnat på Tofta och undrat var alla är fått möjlogheten att haka på oss locals till våra smultronställen med fina vågor och vind.

    Alla Gotlandsspotsställen ligger efter små vägar och genom hagar och liknande så att ha fått en plats hjälper inte alltid, oftast är det mycket lättare att ta rygg på en gutelocals.

    Vad de flesta gör att de ringer eller mailar och säger ” Hej surfarn! Jag är en fastlänning som letat mig hit, vet du någon som ska surfa?” Svaret på den frågan kommer alltid att var hjälpande till en oförglömlig dag vid gotlands pärlor till surfspots.

    Gotland stänger nu sina input på denna tråd som började så kul med alla underbara kommentarer om vår underbara ö och sport.

    CharlieB

  • dude

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 06:47

    Bra sagt Charlie 🙂

    Om allt vill sig väl är jag o familj kanske över i höst. Bara det blir ett par dagar under en lång helg så bär det av! Ni verkar ha en skön stämning.

    Niklas DR

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland levererar på nytt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.