Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Goya RDM till ett North RAM F10 – passar det?

  • Goya RDM till ett North RAM F10 – passar det?

    Publicerad av spray på 17 juni, 2013 vid 14:43

    Behöver hjälp med råd om denna mast passar med följande segel:

    North RAM F10 (7,0kvm)

    med en

    Goya 460, CC, ca 75-100% kol med medium styvhet

    Tacksam för hjälp!:smile:

    andersbq svarade 10 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • andersbq

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 14:57

    Samma ämne alltid, samma svar. Prova.
    Det som funkar för vissa funkar inte för andra.
    Beror på seglarens vikt, seglingsstil osv osv.
    Att titta i tabeller ger inte mycket.
    Säkra sättet, sälj Goyamasten och köp en North.

  • spray

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 15:19

    Men generellt: Fungerar RDM till North RAM F10? Det normala är väl SDM?

  • marden

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 07:22

    Nej …

  • spray

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 07:57

    Vilken fråga svarade du på nu? “Det normala är väl SDM?” eller “Passar Goya RDM till RAM F10?”

  • tobhed

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 09:33

    Det normala är SDM, så “nej” RDM funkar inte till detta segel

  • bicless

    Medlem
    18 juni, 2013 vid 21:33

    Testa, jag vet flertal som testat rdm i sina camsegel och det funkar fint. Vissa cam är förberedda för rdm, dvs rullarna på camen skall gå mot masten så det inte blir camplast som gnider mot masten. Sen kan du behöva sätta lite spacers. Vill man ha det lugnt och bekvämt så köper man annan mast men vill man testa och exprimentera och kanske få en lösing som funkar kanon för dig så kan du testa detta.

  • hanlar

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 09:38

    Jag kör med RDM 460 i mitt Naish Grand Prix 7,8 med 3 cambers som är sytt för sdm. Jag blev positivt överraskad över hur bra det fungerar. Jag fick sätta 2 spacers på varje cam för att trycket skulle bli det rätta. Rullarna ligger mot masten. Rotationen blev mkt bättre med rdm än det var med sdm. Jag fick alltid trycka till ena cambern efter varje gipp men det slipper jag nu. Innan jag satte spacers så var bottendraget sämre men med spacers så känns det som med sdm:en igen. Riggningen är dessutom mkt lättare nu, det är mkt lättar att snäppa dit camberserna…

  • andersbq

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 14:20

    Allt går ju, men hur bra det blir är ju nåt helt annat.
    Att bara byta till till RDM på ett segel utan att justera cambers så blir lattrycket för lite.
    Innebär att buken blir mindre och felformad, vilket straffar acceleration i både låg och mellanregistret.
    På Naish som nämns ovan, så måste man därför sätta på cirka 1 cm spacers (typ 7-8 st om du har original spacers ) för att få rätt shape på seglet.

    Jäkligt få segelmärken skickar med SDM och RDM cambers till samma segel, (vad jag vet bara Loft Sails som gör det)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Goya RDM till ett North RAM F10 – passar det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.