Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS eller ej – en filofosisk fråga…

  • GPS eller ej – en filofosisk fråga…

    Publicerad av jps på 4 januari, 2006 vid 19:56

    Jag är i valet och kvalet vad det gäller inköp av en GPS.

    Det verkar ju helt klart kul att kunna spåra var man varit. Hur fort det gått osv. Lägga upp detta på på Googles kartor verkar också hur kul som helst. Prylbögen i en skulle ju få lite kul också 😉

    Meeeeen

    Samtidigt känns det som om en av grundtankarna med vindsurfandet, för min del i alla fall, är att kunna strunta helt i tid osv och bara gå upp i surfandet helt och hållet utan att bry sig om allt runtomkring. Inte analysera för mycket utan bara vara 🙂

    Det känns som att det finns en risk att surfandet med GPS bara blir en jakt på hastigheter och sträckor etc dvs att det mister sin charm.

    Kanske inte en så viktig fråga men jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på det hela.

    stang svarade 18 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • go_catch_a_wave

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 20:09

    ya man, search your soul.

    Du hänger ju på konfen, du är redan förlorad i teknikhysterin.

    Apropå filosofi:’

    Grundtanken(om det finns något sådant) är att ha kul.
    Sen om du har roligare med en GPS på dig, låt gå.

    Personligen hade jag nog skaffat en GPS om jag fjällvandrat, seglat båt
    eller nåt annat där den hade fyllt en viktig funktion.
    Sen kan det ju vara så att ett annat intresse i livet är små elektriska prylar, och vad kan vara roligare än att förena två av sina intressen…
    /Daniel

  • pure

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 20:35

    jag tycker köp.. jag tittar inte så mycket på GPS:en när jag surfar.. den hänger mest vid midjan.. men sen när jag kommer i land så kan det vara kul att se om jag klått mina tidigare hastigheter.. hur långt jag vindsurfat och vart jag har vindsurfat

    Jag tycker att det förlänger nöjet med vindsurfing utanför själva utövandet…

    Använder den oxå i bilen med mobilhållare för navigation… samt ibland för att hitta geocaches (geocaching.com) ..

  • stang

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 21:17

    Ahhh där sa du något pure, exakt så använder jag GPSen oxå. På sjön tänker jag inte så mycket på den utan den sitter snällt på masten och “spelar in” vad jag hittar på därute. Sen när man sitter i vinter rusket kan man gå tillbaka till en tidigare sparad session och kika på hur fort det gick, var åkte jag, hur mycket fart tappar jag i en gipp osv… …den förlänger nöjet!!

  • Knatte

    Gäst
    4 januari, 2006 vid 21:47

    Måste nog avika lite här:cool2:

    Jag kollar på min GPS, efter varje vad jag tror, lyckad repa..
    Kan säkert bli en 10-15 ggr på en surfsession. Förr hade jag GPS:en på bommen, nu sitter den på armen.
    Dvs. Ännu mer kollande framöver:p Men jag är en total tekniknörd, som är räddningslöst förlorad..

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 22:06

    Jag går på Knattes spår. Har oxå min på armen, är lite spännande o kika hur fort man precis körde. Jag brukar kolla av tophastighet på repan jag just kört, och därefter nollställa denna. Kan bli lite väl spännande för ibland gör man ju detta när man står på brädan på väg tillbaka till utgångspunkten, och även då kan det ju gå hyfsat snabbt…

    Men känner du dig stressad av tanken av en gps så är det ju bara att låta bli o köpa den. det roligaste med den är, tycker jag, att man hela tiden kan tävla mot sig själv. Man märker vad man skall göra för att köra snabbare, och vad som gör att det går långsammare. Och det är en grym kick när man efter en snabb repa upptäcker att man slagit sitt personliga rekord. I andra hand är det kul att jämföra sig själv med folk i sin omgivning, men då jag oftast kör med Surfan, så är det sällan så kul… 😉

  • woodleaflay

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 07:23

    Visst borde det vara huvudmålet att ha kul men även utan GPS finns ju ett mått av “tävling” i det hela. Man vill lära sig mer och bli bättre på det man håller på med. Det är ju också kul att jämföra och inspireras av vad andra kan. Man kan ju bli bättre och få ut än mer av sporten om man vill.

    Man kan ju “tävla” och få pretsationsångest kring andra saker i sporten också: Man vill hoppa lika högt, snurra seglet lika många varv, ta större vågor, ha lika dyra grejjer och lika coola stickade mössor som de andra.

    Vilket av det som man själv vill satsa på och hur det påverkar är ju upp till en själv.

  • stang

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 15:20

    Mjooo får väl erkänna att jag inte kan låta bli att snegla på den under segling oxå. Jag har en Garmin GPSMAP76 och den är det stora siffrer på, så om jag vrider den mot mig på masten så kan jag se under tiden jag seglar. Just detta var kanon när jag seglade Grisslöhamn -> Åland då räckte det att jag lyfte blicken lite så såg jag om jag låg på rätt kurs!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS eller ej – en filofosisk fråga…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.