Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… :)

  • jester

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 09:10

    Har tvyärr dålig koll på Mac. Dock finns det ju en speciell Mac-version av GPSResults? Provat det? Annars är det bara o skicka ett mail till Manfred o fråga vad som är fel.

  • haze

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 09:16

    Hur funkar den med MAC? Jag får den inte att funka alls:(

  • haze

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 09:24

    Oki. Då laddar jag ner detta då. Men man måste ha minneskortsläsare skrev du. Så då tar man allt från den och lägger in i programmet då?

  • ola-h

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 10:10

    @Haze 487727 wrote:

    Hur funkar den med MAC? Jag får den inte att funka alls:(

    Jag kör GPSResults på mina mac:ar och det går utmärkt.

    (Däremot verkar man behöva en PC för att uppdatera firmware på GPS-enheterna).

  • ola-h

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 10:15

    @joth 485960 wrote:

    Har precis beställt och fått hem en 212:a efter att jag pajjat min 210:a. Tycker den är stor men bättre än den lilla. Nu behöver jag inte pressa i bilnycklar etc… (vilket säkert gjort att den gick sönder) Jag har en foretrex 101 och den försvinner i den men nu kan ju mobilen få haka på och kanske den där pilsnern badjanne funderade på 😀

    Av en slump såg jag ett kit med två små vattentäta påsar från Haglöfs igår. Den större av dem rymmer precis GT11:an på tvären. Påsen är inte helt genomskinlig, men har ett fönster. Har man otur kan GPS:en halka ned lite så man inte ser hela displayen, men om man lägger i lite barlast (en lite träbit eller vad som helst, så skulle den positionera sig perfekt. BETYDLIGT smidigare än Aquapac. Det ingick ingen armrem, men det finns ett påsytt fäste för en och remmen till Aquapac:en funkar till.

  • haze

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 10:23

    Jo funkar för mig oxå. Har den senaste firmwareb så det är lugnt iaf 😉

  • jester

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 11:11

    Enklaste är ju att associera sbn-filerna med GPSResults. Är ju bara o dubbelklicka på filen i Utforskaren/Findern (heter den så i Mac fortfarande?) då..

  • carl-r

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 21:12

    Jag har problem med klockan på min GPS. Den är inställd på att ha “Europe” som tidszon, alltså +1, och det där +1 funkar, men den visar en timma för lite hela tiden. Är det nån satelit som har fått spader eller är det jag som har missat nån sommartidsinställning?

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 05:12

    Other, GMT +2

  • carl-r

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 07:57

    Jovisst, fast vi är ju på CET nu, dvs GMT+1?
    Är det att sommartid som saknas på sateliterna som gör att den måste justeras fram 2 timmar?

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 12:31

    Jag tror det, ja

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 17:00

    Varför får jag inga resultat på 500 meter för? Bara topp hastighet..

  • 40knots

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 19:54

    Har läst igenom denna briljanta guide men är fortfarande i behov av setup information. Mitt problem har varit att GT31 framställer flera filer per session. Hur skulle det vara med en lista på inställningar enligt följande:

    SETTINGS
    – languag
    – time zone
    – unit
    – time format
    – date format
    – arrived
    – map datum
    – position
    – user grid
    – power mode
    – dgps source
    – interface
    – backlight
    – backlight time
    – contrast
    – ext.power mode
    – username
    – usage
    – default & reset
    – speed avg time
    – speed genie
    – hold key
    – serial no.
    – version
    – cold start

    DATA LOGGER
    – intervall
    – min speed
    – save to card
    – clear

    o.s.v.

    Somliga av inställningarna är ju självklara men ifall någon plitade ner inställnigarna här skulle det vara enklare för nya användare och så skulle det bli rätt från första början.

    Har häller inte fått något grepp om GPSResults. Kan inte framställa några resultat på mina sessioner. I GPSar kan man kalkylera resultaten enkelt och konsist.

    Tom.dum

  • jester

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:03

    Oj… Får se om jag orkar sätta ihop en sådan lista nån dag..

    Men den absolut viktigaste är ju denna:
    1. MEMORY CARD
    a. LOG SWITCH should be ON-FIX. There is no point to log any data when there is no position fix.
    b. NMEA ITEMS should be set to “SBN 1 SEC” in recent firmware. Binary logging ensures maximum possible trackpoint accuracy and maximum data reliability. If you want the most complete data set from your sailing session, use SBN (binary) format logging.
    c. MIN SPEED should be set somewhere between 2 and 5, unless you are specifically interested to log data when you are stationary.
    d. FORMAT CARD. Read readme.txt file to find which cards are compatible with GT11. Format the card a few times in a row. If you succeed each time, you can rely on the SD card that you use. Formating is the most drastic writing operation you can perform on your card and hence it is the ultimate test of your SD card compatibility.
    e. FILE SIZE should be set to CARD SIZE. This means that you do not put any limit on file size.

    Kolla punkt e…

    Det fina med GPSResults är att du ser resultaten direkt i programmet. Klicka bara på önskad tid eller sträcka, så visas resultatet nedanför. Kolla in bifogad fil:

  • jester

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 06:05

    Just det. Du kan även gå till Extras/Show Bestspeed List. Du får även en fin sammanfattning om du väljer File/Sned results to GPS Speedsurfing..

Sida 4 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.