Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS-speed för dummies 2020

  • GPS-speed för dummies 2020

    Publicerad av poppo på 7 juli, 2020 vid 17:00

    Hallo speed-lovers!

    Som nybörjare på att börja mäta fart behöver jag lite hjälp. Har försökt läsa på lite här, men infon i de nålade trådarna är gammal, så jag efterlyser en uppdaterad “quick-guide” för att komma igång på enklaste sätt!

    1. MÄTARE: Måste man köpa en godkänd klocka? (isf vilken är enklast, bäst och billigast?)
    Har precis testat appen Windsport Tracker http://www.windsporttracker.com i samsung-telefonen och den ger mkt utförlig data samt möjligheten att importera/exportera loggarna. Föregångaren (?) GPSLogit nämns på gps-speedsurfing.com under “Devices” och jag undrar om Windsport Tracker är “godkänd”? (Vore skönt att slippa fler prylar och sladdar) Spontant känns ju en modern mobil rätt mkt mer hightech än en klocka, borde väl funka med rätt mjukvara? Vill gärna minimera teknikhanteringen…

    2. FILHANTERING/GRANSKNING: Skickar man sin fil till granskning av en nationell RTK först eller är det bara ladda upp på gps-speedsurfing.com? Eller måste man joxa i datorn med nåt dyrt program? (zzzz..)

    3. Finns det ngn annan sida än gps-speedsurfing.com som gäller för att posta lokala sessions?

    Vill gärna att allt ska vara enkelt, borde väl funka år 2020 – eller…?
    Har säkert glömt nåt, så alla tips är välkomna!

    Tack på förhand.

    daniel_hofmann svarade 2 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • the_novice

    Medlem
    8 juli, 2020 vid 11:33

    Jag har inte riktigt hängt med i de senaste årens utveckling men så här uppfattar jag det:

    De “godkända” GPS enheterna använder sig av doppler-effekten (ett shift i bärvågens frekvens pga rörelsen) för hastighetsmärningen, inte av positionen. Denna mätning är mycket noggrannare än positionen och det behövs ingen kontroll av datan för nya PB etc. För att det skall godkännas på GPS-speed så behövs det då en “godkänd” GPS enhet samt en uppdaterad och betald version av GPS-actionreplay (inte så dyr men behöver betalas med jämna mellanrum).

    Andra GPS enheter, telefoner etc, loggar positioner och hastigheten kan räknas ut i efterhand utifrån de loggade postionerna. Detta blir då inte så noggrant och det kan uppstå artificiella, orimliga, toppar i hastigheten som egentligen kommer ifrån en osäkerhet i positionen. Stora fel syns tydligt om man studerar data efteråt men mindre fel är lite svårare att se. Avvikelser på 1-2 knop är inte ovanliga och de är lite svårare att hitta.

    Så korta svaret är väl att man visst kan börja med en telefon eller klocka för att få en lite uppfattning om hur fort det går, men egentligen så behöver man använda enheter med doppler mätning om man skall kunna lita på mätningen.

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  the_novice.
    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  the_novice.
  • rickard_nr1

    Medlem
    15 juli, 2020 vid 18:00

    Halloj,
    Jag använder både windsport tracker och garmin fenix 5. De stämmer rätt bra överens med varandra. jag har aldrig jämfört med en gw60 eller liknande som anses pålitlig. jag har pratat med skaparen av windsport tracker då jag började använda den från den va ny (jag har gjort översättningen med) enligt mattias koch så används appen som godkänd utrustning på tyska tävlingar så helt kass är den nog inte. det finns möjlighet att exportera gpx till tex gps-speedsurfing i appen med.

    Ska du köra rena speedtävlingar eller sikta på luderitz så bör du nog skaffa några klockor men för åkning hemma i viken duger windsport tracker utmärkt:)

  • marden

    Medlem
    15 juli, 2020 vid 18:08

    Tjena va några år sen man titta in här .
    Jag kör en del med windsporttracker på isen vintertid och den är bara 1/10 ifrån min gt31 så jag anser den lika noggrann och den kör med doppler också.
    Nu för tiden är det bara att ladda upp filen direkt till gps-speedsurfing från mobilen .

  • poppo

    Medlem
    21 juli, 2020 vid 10:18

    Tackar ödmjukast för era svar! 🙂
    Då duger windsport tracker appen gott och väl för mina behov då jag inte har några Luderitz-ambitioner
    😀

    Bra att veta att den är “korrekt nog” (använder doppler och är så gott som likvärdig GT31).

  • daniel_hofmann

    Medlem
    29 oktober, 2021 vid 13:36

    Hej,
    Jag har en fenix 5S Plus men lyckas inte ladda upp till gps-speedsurfing, är det någon som vet hur man gör?
    Jag får en .gpx fil som jag försöker posta i gps-speedsurfing men det blir 0 knots?
    Jag tycker klockan är så mycket bättre en COROS klockan i övrigt + att den är liten och smidig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS-speed för dummies 2020

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.