Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gps-speedsurfing

  • solman

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 11:40

    Ja, du har rätt.
    när jag läste nogrant i dosfönstret så saknades rätt java.
    Efter installation ploppade GPS upp i huvudmenyn.
    Usb portarna ligger på COM8 men det fungerade inte ändå.
    Jag misstänker att kabeln är trasig.ska testa att köra seaclear med gps och kabel så jag vet om kabeln är ok.

  • joth

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 11:58

    @Solman 384862 wrote:

    Ja, du har rätt.
    när jag läste nogrant i dosfönstret så saknades rätt java.
    Efter installation ploppade GPS upp i huvudmenyn.
    Usb portarna ligger på COM8 men det fungerade inte ändå.
    Jag misstänker att kabeln är trasig.ska testa att köra seaclear med gps och kabel så jag vet om kabeln är ok.

    Och den dummaste av frågor kan tyckas men du har kollat så kabeln verkligen sitter i GPS:en ordentligt? Den skall tryckas i hårt.

  • ola-h

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 12:48

    @joth 384865 wrote:

    Och den dummaste av frågor kan tyckas men du har kollat så kabeln verkligen sitter i GPS:en ordentligt? Den skall tryckas i hårt.

    En bra fråga. Jag var helt säker på att det var först det ena sendan det andra problemet och slutligen att själva porten på GPS:en var trasig. Det hela löste sig dock när jag tryckte i kabeln ordentligt. Till mitt försvar kan jag säga att INGEN kabel jag stött på varit så svår att trycka i. Efter första gången är det dock inga problem.

    Så, kolla att kabeln sitter i.

  • solman

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 14:36

    Jag tror det är kabeln, har haft 2 st trasiga innan men då har det varit strömförsörningen som inte fungerat, det är en Y-kabel som även kan förse gps:en med 3vdc. Förut har kommunikationen fungerat fast strömförsörjningen varit trasig. Ska testa på en gammal dator med com-port. det kan ju vara usb/com converten som inte fungerar också, kontakten satt i.:)

  • Knatte

    Gäst
    22 maj, 2007 vid 14:37

    @Ola H. 384875 wrote:

    En bra fråga. Jag var helt säker på att det var först det ena sendan det andra problemet och slutligen att själva porten på GPS:en var trasig. Det hela löste sig dock när jag tryckte i kabeln ordentligt. Till mitt försvar kan jag säga att INGEN kabel jag stött på varit så svår att trycka i. Efter första gången är det dock inga problem.

    Så, kolla att kabeln sitter i.

    Kan bara hålla med Ola, kabeln skall verkligen tryckas i HÅÅÅÅÅRT första gången för att få kontakt 🙂 🙂

  • vinta_kestrel

    Medlem
    23 maj, 2007 vid 17:32

    Min lösning haar varit att byta com-port varenda gång jag ska läsa in data i GPSar. Går in i GPSar och får besked att den inte hittar nån GPS på vald COM-port. Byter COM-port och öppnar GPSar på nytt. Väljer nya COM-porten och voila, det funkar. märkligt… Har bara en COM-port nämligen och det är denna USB/seriell-kabeln…

  • bjornen

    Medlem
    1 juli, 2007 vid 19:10

    Hur gör gör man om man seglat två dagar utan att ha möjlighet att tanka ur GPS:en dvs 2 st sessioner. Går det att dela upp dessa. Hur gör ni ?

    //Björn

  • jps

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 06:10

    Kommer inte ihåg exakt men har för mig att jag brukar göra så här:

    – Markera sessionen i rutan uppe till höger

    – Ta fram Trackpoints tabellen (från menyn)

    – Leta reda på sista punkten i spår1 eller första i spår2 och markera den i tabellen

    – Tryck på splitknappen uppe till höger

    – Ta bort det ena spåret och spara.

    – Upprepa igen fast ta bort det andra spåret och spara.

    Finns säkert något snabbare och bättre sätt också…

  • tobhed

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:20

    Kommer inte heller ihåg exakt, men du kan öppna filen i typ “notepad” och där kan du se datum. Spara en kopia av filen och editera så att den bara innehåller data från ett datum, gör sedan likadant med den andra filen. Eventuellt behöver du ha med dig de första raderna i filen i båda filerna då den innehåller någon slags grundinformation, men det märker du…
    Spara och trixa lite med filändelsen – voila!

  • jester

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:24

    tobheds lösning bör man inte försöka sig på om man inte vet hur xml-filer ser ut, och fungerar. Annars kan det bli väldigt tokigt.

  • tobhed

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:41
    Jester;393906 wrote:
    tobheds lösning bör man inte försöka sig på om man inte vet hur xml-filer ser ut, och fungerar. Annars kan det bli väldigt tokigt.

    …sant, men det är inte speciellt svårt…

  • jester

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 10:09

    Öppnade en av mina filer, och den blir inte vacker i notepad, om man säger så. För att spara plats så utelämnar man ibland CR/LF i xml-filer, och då krävs en xml-editor, typ XML Spy, för att på ett enkelt sätt kunna redigera filerna.

    Så för datanördar som dig o mig, tobbe, så går det lätt… 😀

  • tobhed

    Medlem
    2 juli, 2007 vid 11:01
    Jester;393948 wrote:
    Öppnade en av mina filer, och den blir inte vacker i notepad, om man säger så. För att spara plats så utelämnar man ibland CR/LF i xml-filer, och då krävs en xml-editor, typ XML Spy, för att på ett enkelt sätt kunna redigera filerna.

    Så för datanördar som dig o mig, tobbe, så går det lätt… 😀

    ok, sorry – du har väl rätt, kan väl inte hjälpa att man är lite nördig…. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gps-speedsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.