Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gpsbabel och linux – akuthjälp behövs

• gpsbabel och linux – akuthjälp behövs

Publicerad av ola-h på 19 september, 2006 vid 18:20

Imorgon tänkte jag prova min gps för första gången (samt mitt Hot Superspeed). Jag har gått några varv runt huset med den och hoppas också att jag ställt in allt rätt.

Dock saknar jag ännu USB-adaptern och försöker därför ladda upp filerna till min gamla PS med (ubuntu) linux. Gpsbabel meddelar mig dock att den inte kan intitalisera min ”com-port” (can’t init /dev/ttyS3).

Någon linuxkunnig som kan hjälpa mig?

svenne svarade 18 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • vivace282

Medlem
    19 september, 2006 vid 19:14

Tjena. Kul att du kör linux.

Vad stoppar du in för kabel?
    Om det är en usb kabel kolla efter /dev/ttyUSB0 eller /dev/ttyUSB1.

Är det en kabel till com0 eller com1 kolla efter om /dev/ttyS0 eller /dev/ttyS1 svarar på anrop.

/björn

• ola-h

Medlem
    19 september, 2006 vid 19:39

Jag kör RS232-kabeln direkt in i motsvarande port på datorn (ingen USB, allts)

/ttyS0 ger (bl a) svaret cannot access serial port
    /ttyS1 ger (bl a) svaret can’t init /dev/ttyS1

och det gäller alltså S2 och S3 också.

Tillsaken hör att jag även har ett pcmcia-kort med serieport och när man stoppar in det avslöjar kommandot dmesg att denna port hamnar som S2 (vet dock ej om drivrutiner mm funkar för det kortet). Svaret från GPSbabel blir dock detsamma.

(Annars kör jag mac osx, och datorn med linux är en gammal reserv, så jag har ingen direkt koll på linux i allmänhet.)

• vivace282

Medlem
    19 september, 2006 vid 20:45

Har du kollat rättigheterna på ttyS2? Tänkte om det endast är root användaren som har tillåtelse att använda de seriella portarna.
    Är rättigheterna crw-rw—- /dev/ttyS2? Om de är det, ändra till crw-rw-rw så att alla får skriva och läsa från porten.
    /björn

• ola-h

Medlem
    19 september, 2006 vid 21:11

Har ändrat rättigheterna, men det funkar inte ändå. Samma svar

• vivace282

Medlem
    19 september, 2006 vid 21:32

Hmmm. Låter skummt. Har du testat någon annan ttyS port typ 0 eller 1 eller 3?
    Annars tänkte jag på baudraten men det borde gpsbabel ha koll på.

Vad säger /var/log/messages när du kör gpsbabel?

Jag hittade detta på nätet, kanske inte hjälper?:

Troubleshooting

Under all three platforms GPSBabel will sometimes have trouble connecting to the GPS (this is true even when it is directly connected to the serial port). The common error is:
    GPS_Packet_Read: No DLE GARMIN:Can’t init com3
    The port specified will vary with operating system. Under Windows USB it will be com3, A Linux serial port is /dev/ttyS0, or /dev/ttyUSB0 for USB, and /dev/cu.USBserial0 for a Mac OSX USB port.
    If you retry, sometimes 4-5 times, it seems to finally ’get it’ and start transferring data. The -D9 switch to GPSBabel enables the display of debugging information. If you have trouble, try turning your GPS off and back on. Some GPS units will show you the progress of their data downloads and uploads. On the Garmin III Plus this is displayed from Menu->Setup->Interface. The Garmin Rino does not show the status of the data transfer.
    You can now connect with your serial GPS even without a serial port!

• vivace282

Medlem
    19 september, 2006 vid 21:33

Kollade du rättigheterna på ttyS0?

• ola-h

Medlem
    19 september, 2006 vid 22:00

Jag glömde först S0, men fixade den sedan. Det verkar vara SO som gäller, för efter fixet är det nya fräscha problem. Nu kommer texten: PROTOCOL ERROR: Unknown tag/data [A/802]

(+ lite mer)

Det blinkar också snabbt fram ”transfer completed” i GPS:en

på länken http://permalink.gmane.org/gmane.comp.hardware.gps.gpsbabel.general/439

hävdas det att detta betyder att gps-enheten är trasig (min är för övrigt helt ny).

Vad tror du?

• vivace282

Medlem
    19 september, 2006 vid 22:14

Får du ut någonting i gpx filen?
    /björn

• ola-h

Medlem
    19 september, 2006 vid 22:23

Ingen fil skapas.

• rasmus_w

Medlem
    19 september, 2006 vid 22:25

Sen kan nämnas att om man kör devFS eller udev så kan det där med dev-filerna vara lite klurigt. Till exempel skulle /dev/ttyS0 kunna vara en symlänk till /dev/tts/0 , och bara för att du har rätt att peta på ttyS0 bhäver du kanske inte har rätt att peta på tts/0. Fast allt det där är konfigurerbart.

• ola-h

Medlem
    19 september, 2006 vid 22:31

Jag provade att köra hela gpsbabelkommandoraden via sudo, men det blev samma resultat.

• vivace282

Medlem
    19 september, 2006 vid 22:38

Ubuntu använder sig av udev.
    Det verkar ok med /dev/ttyS0, gpsbabel får i alla fall kontakt med gpsen.

Man kan ju testa att ändra baudraten med stty 9600 /dev/ttyS0. Det borde vara default så du behöver nog inte ändra den.

Annars så kan det nog vara något skumt med gpsen. Har du testat att rensat minnet på den?

/björn

• svenne

Medlem
    20 september, 2006 vid 05:53
    Rasmus_W wrote:
    Sen kan nämnas att om man kör devFS eller udev så kan det där med dev-filerna vara lite klurigt. Till exempel skulle /dev/ttyS0 kunna vara en symlänk till /dev/tts/0 , och bara för att du har rätt att peta på ttyS0 bhäver du kanske inte har rätt att peta på tts/0. Fast allt det där är konfigurerbart.

Symlänkar ärver sina rättigheter från target. Fösöker du sätta rättigheter på en symlänk kommer targets rättigheter att ändras – inte länkens.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing gpsbabel och linux – akuthjälp behövs

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.