Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS:tester forts.

  • GPS:tester forts.

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 augusti, 2000 vid 11:11

    Diablo 7.7, Explosion 295, 38 Fins, 8-10 m/s, 92 kg torr, 22 knop-(medel)i slör
    mer halvvind än läns. Diablon 7.7 + 295 + 92kg är helt enkelt en perfekt
    kombination i vindar under kuling i en skärgård.

    I området 15 – 17 knop (ca 5 – 7 m/s)mitt favorithastighetsområde för dagsturer
    i skärgården (inte så schlagit då vattnet fortfarande är mjuk i dessa
    hastigheter)ligger en Bee 164 alltid ca 10 – 15% snabbare än Explosion 295 när
    jag seglar båda med GTX 9.3. Bee:n verkar ta vindluckor bättre. Been planar
    inte lika tidigt som de Techno vi har testat men är mer livligare trots stor
    volym. Speciellt bra är Been när man under några dagar kört skiten ur sig men
    fortfarande vill segla dan därpå. En kanonbräda denna vindfattiga sommar, tack
    för övertalningen Bromma S.

    I 20 knop och uppåt går Explosion betydligt bättre än Been speciellt när det
    choppar till sig.

    Jag brukar då och då sätta en boardkamera (Hi8 + undervattens-fodral) på
    brädorna och bilderna blir kanon, ruskig bra kvalitet faktiskt med ljud och
    allt. Så nu behöver man helt klart aldrig mer hyra löjliga CIA-rullar.

    Ska försöka nå över 30 knop vilket bör gå med GTX:en som fungerar perfekt grovt
    överriggat men alltid med stenhårt nedhal (bra hanterbarhet men bottendraget är
    inget att skryta med)och med ca 25 – 30 fena. (Ibland är 92 kg ingen nackdel.)
    Just nu ligger jag under ett grymt tryck från lokalbefolkningen som också
    numera kärver board-videos + medlemskap i Club 33 (knop).
    Skit samma om man lyckas eller ej, får man ha så här kul???

    Det är klart märkligt att “återupptäcka” S:t Anna som Verbier/S:t Anton.
    En hel skärgård nästan för sig själv.
    Whoops.
    Mvh/ Bosse

    anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 13:51

    De här testerna är roliga. Vad är din maxhastighet hittills? Borde du inte kunna gå snabbare med Diablon än GTXen i mer vind? Varför tror du inte det?

    Surfa På!

  • Knatte

    Gäst
    10 augusti, 2000 vid 16:22

    Kul att läsa dessa noteringar om uppmätt fart. Medelfarten skriver du, vad ligger maxfarten på ungefär? Har du testat med en mindre slalombräda och 4.0-5.0 kvm? Det är ju först då, det börjar gå riktigt fort..
    Men mer GPS reportage, sånt är kul!

  • stefan-v

    Medlem
    10 augusti, 2000 vid 18:27

    Kul att läsa. Bra att du bjuder på det här! Hur går det med en ännu mindre bräda? Mvh Stefan V

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 07:27

    undskyld mit dårlige svenske.
    Men hvor meget koster sådan en gps…
    Jeg har kigget lidt på den der eTrex men jeg vet inte var jeg køber den. Och hur mycket kostar den.

    Andrei

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 10:32

    Vad är GPS???

  • spokdjur

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 11:13

    Tack för ett mycket intressant inlägg, mer vetenskap åt folket!

    Vad använder du för typ av gps?
    Hur hör är noggrannheten?
    Kör du med något slags våtpåse el dyl?

    Spökdjur

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 12:56

    Hej
    Garmin 12XL (fungerade perfekt i Bosnien) + 2 st. (ihopknutna plastpåsar + 1
    plastpåse till som stötdämpare + mycket liten ankarplastlåda som skyddag GPS:n när man far rakt in i masten och dyl vilket jag gör ofta + spännband runt
    kroppen.
    Vi har kollat GPS:n mot båt-loggar + bilhastighetsmätare och den är ruskigt exakt vad gäller fart. Däremot vad gäller exakt position har jag inte kollat annat än mot sjörkort och på den nivån fungerar den klockrent. Jag har den annars för det mesta inställd på riktes nät “RT90” så den anger i meter var man är.
    Mvh/Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 13:04

    Hej
    Jag betalade ca 2900SEK + lite för extra-antenn och nåt pogram för koppling mot
    PC. Garmin 12XL, den provades under ett år i Bosnien under klart tuffa
    förhållanden av en kompis och den fungerade klockrent så därför använder jag
    den men den finns säker andra något billigare som fungerar lika bra.
    Visst är det kul att kolla hur fort man kan lyckas segla men den verkliga höjdaren är att finna sitt favorit-hastighetsintervall för långturer. Mitt är
    15 – 17 knop det tog måndader att luska ut detta, men nu förtiden försöker
    jag alltid rigga för den hastigheten om man ska ut hela dagar på långtur i skärgården.
    Mvh/Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 13:16

    Hej
    Förmodligen går det inte så bra med 9.3GTX-riggen faktum är att 295:an 130L + 9.3:an känns otymplig i skärgårdssegling som ofta innebär grymt vridande
    vindar.Jag håller på att lägga upp en jättekul test mellan Ride som har grym topp och Bee:n som är snällare men å andra sidan inte lika snabb (bägge ca 100L.)och den som vinner kommer att bli min höstbräda. Men det här är ju grymt individuellt. Tester på Lanzarote i grov vind indikerade starkt 100L i alla fall för mig är den volym som JAG kontrollerar bäst när det blåser ca kuling som det gjorde där. Men jag är defintivt ingen stjärna tvärtom, (men jag har en långsiktig plan)
    Ska man slå personliga rekord tror jag att man gör det med just en sån ca 100L bräda. Fast huvudsaken är ju att man har kul.
    Mvh/Bosse

  • johnny

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 13:31

    Hej!

    Din svenska är ursäktad. Såg att man kunde köpa en Magellan GPS för 1200Skr på “www.letsbuyit.com”.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 13:44

    Hej
    24 knop i ca 10m/s men det kanske blåste betydligt mer just då för det var en grov vindby.
    Jo Diablon borde gå fortare kanske bla därför att jag lättare hanterar detta något mindre och lättare segel men vill man vara snabbast så är det kanske V8:an som är ultimatast om man får tro diverse tester i Surf, Boards och Windsurfing de senaste åren.
    Racebrädor och racesegel javisst men jag är klantig och kan inte göra dessa ultimata prylar rättvisa.

    Det jag framförallt exprimenterar med är mastfotsplaceringen, fenstorleken och bomhöjd det där har grym betydelse upptäcker jag när det börjar att dra i.
    Men ärligt DrMasse jag har lång väg kvar innan jag ens blir en “möjlig” vindsurfare. Fast det är grymt kul i alla fall och mest osannolikt är att damma omkring nästan helt ensam i en otroligt vacker skärgård så när som på ett större antal paddlande tyskar.
    Jag har väl sett Peter Harts och David Whites ultimata speedvideo från Sotavento ca 200 ggr. och det är märkligt hur den sitter fast i huvudet när man är ute på brädan. (Jag lånade ut den till några via konf. men den kom aldrig tillbaka så den måste vara klart bra.)
    Mvh/Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 13:54

    Hej
    Ca 24 knop för mig och jag är säker på att det bör gå fortare med en mindre bräda för den hanterar jag bättre i hård vind. Min igen jag är defintivt ingen stjärna trots ett förflutet på Durfour Wing runt 1980. Mao totalt obildbar.

    Mitt val står mellan Ride och Bee båda ca 100L vill man vara snabbast och är duktig är det definitivt Ride som gäller är man klantig som jag så är det den mer förlåtande Bee som gäller.
    Jag ska försöka besvara DrMasses fråga om Diablo 7.7 är snabbare än GTX 9.3 så fort vi får vind runt eller över ca 10m/s här ute. Spännande.
    Mvh/Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2000 vid 14:11

    Global Positioning System tror jag det hette som USA tagit fram.
    Min GPS plockar in 12 satteliter och kan därför positionsbestämma läget var man befinner sig någorlunda exakt. Förflyttar man sig 1 meter med GPS:n så syns det på positionsangivelsen på displayen. GPS:n har en inbyggd klocka så med tid och poationsförflyttning i meter eller DM, är det lätt att räkna ut hastigheten, medel, max o dyl.
    En verklig höjdargrej för windsurfing inte minst när man som jag då och då går in i väggen långt ute nånstans (då vattnet och bananerna som vanligt har tagit slut)och vill bli hämtad med båt.

    Det finns mängder med info på internet. Sök på GPS.

    Det verkar vimla med GPS experter i det här landet men jag är defintivt inte en sån.
    Mvh/Bosse

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing GPS:tester forts.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.